„Am povestit moartea multor
sfinţi, dar toţi mi-au confirmat adevărul acestei intuiţii creştine antice.
Când moare un sfânt, este moartea cea care moare”: cu aceste cuvinte
carmelitanul desculţ Antonio Maria Sicari începe volumul său Cum mor sfinţii
(Milano, Ares, 2016, 218 pagini) revelând perspectiva vitală cu care tratează o
temă aparent lugubră. De fapt, aşa cum relatează el însuşi, un prieten, văzând
manuscrisul, a obiectat: „Nu va fi un pic tristă lectura acestei cărţi?”. În
realitate autorul vrea să demonstreze că se poate înfrunta acest moment
inevitabil în mod senin, adică se poate „merge la întâlnirea cu moartea cu
certitudinea bucuroasă că se îmbrăţişează Viaţa, după ce pe pământ s-a putut
omeneşte contempla Germenul Mântuirii”.
Sicari nu trasează o teologie
spirituală sau o metafizică, un soi de tratat a priori, ci îndrăzneşte să intre
în trăirea experienţială a o sută de sfinţi care ne-au precedat pentru a
evidenţia „cum” au înfruntat ultimele lor momente de respiraţie umană, înainte
de a se lăsa străpunşi de respiraţia Suflului şi a ajunge să contemple Faţa lui
Dumnezeu. Naraţiunea se dezvoltă în opt tipologii dintre care fiecare cuprinde,
în ordine cronologică, persoane ca noi, aparţinând la epoci şi secole diferite,
la culturi şi locuri sociologice îndepărtate sau necunoscute pentru a ajunge apoi
în concluzia mariană, versurile pe care Dante le dedică Fecioarei, cea care îi
fascinează pe sfinţi: „În a rămas acolo în faţa mea / Regina cerului cântând
aşa de dulce ca niciodată să nu plece preaiubitul”. Prima tipologie se
intitulează A muri martiri; a optat pentru părintele Pino Puglisi, al
cărui nume evocă un cartier de la periferia oraşului Palermo „unde mafia
cultiva printre tineri viitoarea sa lucrare”. Cum a reacţionat când a sosit
momentul fatidic? „«Mă aşteptam la asta» a spus cu un zâmbet bun de neuitat în
timp ce asasinul îi trăgea un glonţ în ceafă”.
Rita de Cascia, pentru a doua
tipologie A muri de iubire, ne dăruieşte „nu numai un miracol
respectuos, ci un schimb mistic: timp de mulţi ani Rita a purtat pe fruntea sa
rana dureroasă a spinului acum, la sfârşitul acelei pătimiri, Cristos îi dăruia
pe bună dreptate un trandafir”. Rita îl dorise şi părea că delirează. În plină
iarnă cu un strat de zăpadă în grădină, a cere un trandafir? Şi două smochine
coapte? Şi totuşi chiar acesta a fost darul.
Katharine Mary Drexel, fiică a
unor bancheri bogaţi, întrupează tipologia A muri de pasiune eclezială.
De fapt, graţie „risipirii” tuturor averilor pentru promovarea indienilor şi
negrilor din America, s-a ajuns la abrogarea legilor de segregare rasială. După
şaptesprezece ani de cvasi-imobilitate, în 1955 „a murit cu această dulce
rugăciune pe buze: «O, Duhule Sfânt, vreau să fiu o pană în aşa fel încât
respiraţia ta să mă poată duce unde vrei tu»”.
A muri de caritate maternă
este un dar mare, în acelaşi timp neaşteptat şi cultivat, cum scria Annalena
Tonelli, misionară laică printre cei din urmă din Kenya şi din Somalia. „Aş
vrea ca toţi cei pe care-i iubesc să înveţe să vadă moartea cu simplitate. A
muri este ca şi cum s-ar trăi. Viaţa mea este pentru ei, pentru aceşti mici
bolnavi, pentru cei mutilaţi în trup şi în spirit, pentru nenorociţii care n-au
meritat asta. Dacă eu aş putea trăi şi muri de iubire! Oare mi se va da asta?”.
În seara zilei de 5 octombrie 2003, în timp ce „mergea singură în compania
Euharistiei” în micul spital încă neterminat, a fost lovită de două gloanţe de
puşcă trase în ceafă. Dar acordat.
Pictor promiţător şi iubitor al
Frumuseţii, polonezul Adam Chmielowski, profund implicat de acel Ecce Homo
pe care încerca să-l picteze, a dedicat viaţa sa celor lipsiţi îmbrăcat într-o
tunică săracă, spunând să fie numit Albert „care s-a făcut tatăl săracilor”.
Torturat de un cancer la stomac a refuzat patul şi a voit să moară pe o rogojină
şi o pernă de paie printre săracii săi. A muri de caritate paternă deci „pentru
a marca diferenţa dintre caritate şi orice altă filantropie”.
Leopold Mandić, care petrecea de
la zece la cincisprezece ore pe zi în confesional, cu caracter focos se simţea
aproape de cel care era fragil, mereu cu spiritul senin şi „decis să moară de
trude apostolice”. Asupra lui „apăsau neliniştile celor pe care el i-a întărit
şi cărora le-a spus: «Voi face pocăinţă eu!»”. O tumoare la esofag îl
distrugea; la cuvintele „«O, milostivă, o, blândă, o, dulce Fecioară Marie»
cântate de confraţi a adormit, ca un bătrân copil în braţele celei pe care a
numit-o mereu cu duioşie (în limbajul vechilor veneţieni) Paróna benedeta”.
O tânără de optsprezece ani,
Chiara Badano, lovită de un osteosarcom de gradul patru şi de aceea condamnată
să moară, a ştiut să facă „jocul Domnului” şi cu noul său nume, ales de Chiara
Lubich, „Chiara Luce pentru că este Lumina care învinge lumea”, a ştiut „să
transforme pătimirea sa în cântare nupţială”. A spus mamei: „Ciao, fii fericit
pentru că eu sunt fericită”. Martoră a lui A muri nevinovaţi.
Distrus de dezordinea din viaţa
sa, Jacques Fesch este condamnat la moarte pentru asasinarea agentului care
urma să-l aresteze. Nimic nu părea să prevestească posibilitatea de A muri
sfinţi. În închisoare ajunge la el harul lui Dumnezeu, se converteşte şi „transformă
închisoarea sa într-o chilie de călugăr şi reglementează viaţa sa, ducând o
intensă viaţă de rugăciune”. Se pregăteşte să trăiască execuţia ca un martir. „La
30 septembrie 1957, al şaizecea aniversare a morţii sfintei Tereza a Pruncului
Isus, în Jurnal scria: «ultima zi de luptă. Mâine la ora asta voi fi în
cer. Complet mizerabil cum sunt, îmi este făcută marea onoare de a-l putea
imita pe Domnul nostru Isus Cristos»”.
Rămâne deschisă, pentru oricine
citeşte aceste relatări, întrebarea de fond: eu cum voi muri? Care va fi darul
meu oferit lui Dumnezeu, Bisericii şi omenirii? Răspunsul lui Georges Bernanos
ne aminteşte că „nu se moare fiecare pentru sine, ci unii pentru alţii, sau
eventual în locul altora, cine ştie!”.
(Dobner Cristiana, „Într-o carte de Antonio Maria Sicari”;
după L'Osservatore Romano,
1 mai 2016; traducere de pr. Mihai
Pătraşcu; sursă: http://www.ercis.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu