A Corpus Christi Procession in Artois (1857) – by Jules Breton |
Solemnitatea
Trupului şi Sângelui Domnului, în cuvintele papei Benedict al XVI-lea, „ne
invită să contemplăm marele Mister al credinţei noastre: Preasfânta Euharistie,
prezenţă reală a Domnului Isus Cristos în Sacramentul altarului. Ori de câte
ori preotul reînnoieşte Jertfa euharistică, la rugăciunea de consacrare repetă:
«Acesta este trupul meu... acesta este sângele meu». Spune asta prestând
glasul, mâinile şi inima lui Cristos, care a voit să rămână cu noi şi să fie
inima pulsantă a Bisericii”1.
1. Originile
sărbătorii Corpus Domini2
Originile
îndepărtate ale sărbătorii Corpus Domini se găsesc în dezvoltarea
cultului Euharistiei în decursul Evului Mediu. Disputele doctrinale dintre
Pascasius Radbertus (+865) şi Ratram de Corbie (+868), şi mai ales între
Berengariu din Tours (+1088) şi Lanfranco de Pavia (+1089), au dus la o
clarificare a învăţăturii despre prezenţa reală a lui Cristos în Sacrament şi,
prin urmare, la un cult mai simţit şi răspândit al Euharistiei.
În secolul al
XIII-lea se manifesta o mişcare mai amplă de evlavie euharistică în popor şi
chiar printre teologi, cu o contribuţie puternică dată de noul ordin
franciscan. Conciliul al IV-lea din Lateran (1215), precizând învăţătura
Bisericii cu formula transubstanţierii pâinii şi vinului în Trupul şi în
Sângele lui Cristos, a dus la o ulterioară dezvoltare a cultului euharistic.
Acelaşi Conciliu a stabilit obligaţia împărtăşaniei anuale la Paşti şi
păstrarea Euharistiei într-un loc sigur3. În liturgie s-a răspândit
practica de a ridica ostia şi potirul în timpul Liturghiei datorită dorinţei
credincioşilor de a vedea şi de a adora speciile consacrate.
Celebrarea
solemnă de Corpus Domini, aşa cum o cunoaştem şi astăzi, se datorează
inspiraţiei călugăriţei flamande sfânta Iuliana de Cornillon (1191-1258).
Sărbătoarea, instituită în dieceza de Ličge, în actuala Belgie, în anul 1246,
s-a răspândit rapid, graţiei şi angajării flamandului Giacomo Pantaleone de
Troyes, ales după aceea papă cu numele de Urban al IV-lea (1261-1264). El a
inclus sărbătoarea în calendarul liturgic general cu Bula Transiturus de hoc
mundo, din 11 august 12644. Totuşi, din cauza unor diferite
evenimente, ea a fost celebrată în toată Biserica numai după Conciliul din
Vienne (1311-1312).
Conform Vieţii
sfintei Iuliana, însuşi Cristos i-a spus motivul principal pentru care dorea
această nouă sărbătoare, adică pentru a aminti instituirea Sacramentului
Trupului şi Sângelui său în manieră deosebit de solemnă, ceea ce nu era posibil
în Joia Sfântă, când liturgia era marcată de spălarea picioarelor şi de
Pătimirea Domnului. Această sărbătoare va duce la o mărire în credinţă şi har
pentru creştini, care vor fi induşi să participe cu atenţie mai mare la ceea ce
trăiesc, în zilele obişnuite, cu evlavie mai mică sau chiar cu neglijenţă.
Sărbătoarea a
fost stabilită pentru ziua de joi după Octava Rusaliilor, prima joi după Timpul
Pascal, conform Calendarului liturgic usus antiquior. Sărbătoarea este
astfel legată în mod clar de Joia Sfântă şi exprimă caracterul său esenţial: „În
sărbătoarea Corpus Domini, Biserica retrăieşte misterul din Joia Sfântă
în lumina Învierii”5.
2. Liturghia
În pofida unor
îndoieli ale istoricilor, a fost confirmat de cercetarea recentă că Liturghia
şi Oficiul de la Corpus Domini au fost compuse de sfântul Toma de Aquino
din porunca papei Urban al IV-lea. Liturghia originală a rămas aceeaşi în
diferitele ediţii ale Missale Romanum până în anii cincizeci ai
secolului al XX-lea, cu excepţia lui Kyrie tropat6 (luat
dintr-un izvor mai vechi), care dispăruse din Liturghierul sfântului Pius al
V-lea (1570).
Pentru epistolă
s-a ales textul din apostolul Paul despre instituirea Euharistiei (1Cor
11,23-29) într-o versiune mai scurtă a textului, folosit în timpul Liturghiei in
cena Domini în Joia Sfântă (1Cor 11,20-32). În acest cadru se
inserează şi textul evanghelic (In 6,56-59) din marele „discurs
euharistic” al lui Isus, care urmează după minunea înmulţirii pâinilor.
În afară de
obişnuitele rugăciuni şi antifone, Liturghia conţine o lungă secvenţă, scris
tot de sfântul Toma de Aquino, Lauda Sion. Această secvenţă este un
frumos exemplu a modului în care lex credendi se exprimă în lex
orandi, aşa cum aminteşte Benedict al XVI-lea:
„Puţin mai înainte
am cântat în secvenţă: «Dogma datur christianis, / quod in carnem tranzit
panis, / et vinum in sanguinem – Este sigur pentru noi creştinii: / se
transformă pâinea în trup, / vinul devine sânge». Astăzi reafirmăm cu râvnă
credinţa noastră în Euharistie, Misterul care constituie inima Bisericii. [...]
De aceea sărbătoarea Corpus Domini este o sărbătoare singulară şi
constituie o importantă întâlnire de credinţă pentru fiecare comunitate
creştină. Este sărbătoarea care a avut origine într-un context istoric şi
cultural determinat: s-a născut cu scopul foarte precis de a reafirma în mod
deschis credinţa Poporului lui Dumnezeu în Isus Cristos viu şi realmente
prezent în preasfântul Sacrament al Euharistiei. Este sărbătoare instituită
pentru a adora, a lăuda şi a mulţumi în mod public Domnului, care «în
Sacramentul euharistic continuă să ne iubească 'până la sfârşit', până la
dăruirea trupului său şi a sângelui său» (Sacramentum caritatis, 1)”7.
Sfântul Toma de
Aquino a încredinţat Liturghiei de Corpus Domini Prefaţa de la Naşterea
Domnului: „În misterul Cuvântului întrupat tu ai arătat ochilor minţii noastre
noua strălucire a luminii tale, pentru ca noi cunoscându-l pe Dumnezeu în chip
văzut, să fim înălţaţi de el la dragostea celor nevăzute”8. Această
alegere este semnificativă, deoarece stabileşte o legătură intimă între
misterul Întrupării şi cel al Transubstanţierii: în Sacrament este în mod real
şi substanţial prezent Cristos cel viu, Trup, Sânge, Suflet şi Divinitate.
În Missale
Romanum din anul 1962, actualmente normativ pentru forma extraordinară a
Ritului Roman, Prefaţa de la Naşterea Domnului a fost înlocuită cu prefaţa
Comună. Totuşi, în anul 1962, patru prefeţe noi au fost aprobate pentru câteva
dieceze, între care o Prefaţă a Preasfântului Sacrament utilizabilă şi pentru Corpus
Domini.
În Missale
Romanum din anul 1970 şi în ediţiile tipice succesive, textele eucologice
ale sărbătorii au rămas în mod esenţial aceleaşi, în timp ce a fost
încredinţată noua Prefaţă a Preasfintei Euharistii. Diferenţa principală este
îmbogăţirea lecturilor conform ciclului celor trei ani (Anul A: Dt
8,2-3.14b-16a, 1Cor 10,16-17, In 6,51-58; Anul B: Ex
24,3-8, Ev 9,11-15, Mc 14,12-16.22-26; Anul C: Gen
14,18-20, 1Cor 11,23-26, Lc 9,11-17).
3. Procesiunea
În toată lumea,
ziua de Corpus Domini este marcată de solemna procesiune euharistică ce
urmează după Liturghie. Şi în această privinţă, sărbătoare reia celebrarea din
Joia Sfântă, care se termină cu procesiunea euharistică la altarul repunerii.
Însă trebuie spus că procesiunea din Joia Sfântă aminteşte exodul Domnului din
Cenacol la singurătatea de pe Muntele Măslinilor, unde a fost trădat de Iuda,
deci are în sine un aspect întunecat şi trist: este noaptea care conduce la
Pătimirea din Vinerea Sfântă. În schimb, procesiunea euharistică de Corpus
Domini se desfăşoară în lumina fericită a Învierii. Purtându-l pe Cristos
din Preasfântul Sacrament prin oraşe şi sate, pe pajişti şi pe lacuri, Biserica
realizează „aproape în ascultare faţă de invitaţia lui Isus de «a proclama de
pe acoperişuri» ceea ce El ne-a transmis în secret (cf. Mt 10,27).
Apostolii au primit darul Euharistiei de la Domnul în intimitatea Cinei de
Taină, dar era destinat tuturor, lumii întregi”9.
În celebrarea
solemnă de Corpus Domini în nenumărate parohii şi comunităţi catolice se
exprimă bucuria în credinţă, asupra căreia Benedict al XVI-lea, ca teolog şi ca
Papă, a reflectat adesea: forţa cu care adevărul credinţei creştine îşi face
drum trebuie să fie bucuria cu care ea se manifestă. Această bucurie este o
bucurie pascală, înrădăcinată în faptul că Cristos a înviat din morţi. Biserica
are nevoie să exploateze toată splendoarea frumosului, pentru a exprima această
bucurie supremă.
Nu trebuie să se
înceteze niciodată să se insiste asupra priorităţii cultului divin, depăşind
astfel o strictă interpretare legalistă şi moralistă a creştinismului. Benedict
al XVI-lea dă exemplul, pentru că este profund convins că „dreptul şi morala nu
stau împreună dacă nu sunt ancorate în centrul liturgic şi nu scot din el
inspiraţie”10. Adoraţia, care se exprimă în mod cu totul deosebit la
Liturghia şi la Procesiunea de Corpus Domini, este constitutivă a
raportului omului cu Dumnezeu şi a justei existenţe umane în lume.
În acest An al
Sfintei Preoţii, slujitorii Preasfântului Sacrament au un motiv în plus de a
medita din nou despre demnitatea incomparabilă la care au fost chemaţi prin
vocaţie divină. Faptul de a fi preoţi hirotoniţi are o referinţă primară şi de
neînlocuit la puterea de a consacra Euharistia. La diferitele motive teologice
care constituie un fond pentru bucuria oricărui creştin în faţa Darului
euharistic, preotul adaugă şi conformarea sa – desigur omeneşte nemeritată – cu
Cristos Preotul, care se face prezent realmente în Preasfântul Sacrament al
altarului. De aceea le dorim preoţilor din toată lumea să trăiască procesiunea
de Corpus Domini ca moment de adoraţie, contemplaţie şi reflecţie asupra
marelui Mister care devine mereu din nou prezent în lume prin mâinile lor, unse
într-o zi cu sfânta crismă pentru a putea consacra şi atinge Trupul sacramental
al lui Cristos. (după Zenit, 3 iunie 2010; traducere de pr. Mihai
Pătraşcu).
Note:
1 Benedict al XVI-lea, Angelus (10 iunie 2007).
2 Cf. L. Pristas, „The Calendar and Corpus Christi: An Historical and Theological Consideration of the Church's Sacred Year”, în: U. M. Lang (ed.), The Genius of the Roman Rite: Historical, Theological and Pastoral Perspectives on Catholic Liturgy, Hillenbrand Books, Chicago 2010, pag. 159-178.
3 Conciliul al IV-lea din Lateran (1215), Constitutiones, 20. De chrismate et eucharistia sub sera conservanda: în Conciliorum Oecumenicorum Decreta, pag. 244.
4 Cf. DS 846-847.
5 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (26 mai 2005). Astăzi, în multe ţări în care această joi nu este o sărbătoare publică, sărbătoarea Corpus Domini se celebrează duminica următoare.
6 Cu această expresie se înţelege o invocaţie „Kyrie eleison” însoţită de un verset introductiv numit „tropar”, de exemplu: „Doamne, care ai fost trimis de Tatăl ceresc care să-i răscumperi pe cei cu inima căită, Doamne, îndură-te de noi – Doamne, îndură-te de noi”.
7 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (7 iunie 2007).
8 „Quia per incarnati Verbi mysterium nova mentis nostrae oculis lux caritatis infulsit: ut dum visibiliter Deum cognoscimus, per hunc in invisibilium amorem rapiamur”.
9 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (7 iunie 2007).
10 J. Ratzinger, Introduzione allo spirito della liturgia, San Paolo, Cinisello Balsamo 2001, pag. 16.
1 Benedict al XVI-lea, Angelus (10 iunie 2007).
2 Cf. L. Pristas, „The Calendar and Corpus Christi: An Historical and Theological Consideration of the Church's Sacred Year”, în: U. M. Lang (ed.), The Genius of the Roman Rite: Historical, Theological and Pastoral Perspectives on Catholic Liturgy, Hillenbrand Books, Chicago 2010, pag. 159-178.
3 Conciliul al IV-lea din Lateran (1215), Constitutiones, 20. De chrismate et eucharistia sub sera conservanda: în Conciliorum Oecumenicorum Decreta, pag. 244.
4 Cf. DS 846-847.
5 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (26 mai 2005). Astăzi, în multe ţări în care această joi nu este o sărbătoare publică, sărbătoarea Corpus Domini se celebrează duminica următoare.
6 Cu această expresie se înţelege o invocaţie „Kyrie eleison” însoţită de un verset introductiv numit „tropar”, de exemplu: „Doamne, care ai fost trimis de Tatăl ceresc care să-i răscumperi pe cei cu inima căită, Doamne, îndură-te de noi – Doamne, îndură-te de noi”.
7 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (7 iunie 2007).
8 „Quia per incarnati Verbi mysterium nova mentis nostrae oculis lux caritatis infulsit: ut dum visibiliter Deum cognoscimus, per hunc in invisibilium amorem rapiamur”.
9 Benedict al XVI-lea, Omilia în Solemnitatea Preasfântului Trup şi Sânge al lui Cristos (7 iunie 2007).
10 J. Ratzinger, Introduzione allo spirito della liturgia, San Paolo, Cinisello Balsamo 2001, pag. 16.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu