Predica de pe munte - de Carl Heinrich Bloch https://antropologieteologicabiblioteca.files.wordpress.com/2015/09/teologia-moralc483-notiune-si-o-scurta-istorie-de-pr-isidor-chinez1.pdf
Dacă vreți să știți mai multe dați clic:
https://antropologieteologicabiblioteca.wordpress.com/2015/09/21/teologia-morala-notiune-si-o-scurta-istorie-de-pr-isidor-chinez/
Intoducere
Un curs de teologie morală
fundamentală trebuie să ţină cont de reflecţia filosofică asupra eticii, de
fundamentarea biblică a moralei, de cunoştinţele antropologice.
Specificul acestui curs: de a
stabili ce este experienţa morală trăită în credinţa creştină, în
centrul său de semnificaţie, în raportul său constitutiv cu alte dimensiuni ale
trăirii umane, în raportul dintre moralitatea personală (a individului) şi
ethos (al unui grup de oameni).
Prin expresia teologia morală
fundamentală înţelegem morala creştină ca fundamentată biblic, în timp ce
prin expresia teologie morală generală înţelegem studiul principiilor
generale ale moralei. În manualistica scolastică, acest curs corespunde
tratatului De principiis. El priveşte ambele aspecte (fundamental şi
general), de aceea nu vor fi despărţite, deşi rămân distincte: vom porni de
fapt de la fundamentare pentru a descoperi apoi înţelegerea principiilor.
Studiul teologiei morale, ca cel
al oricărei ştiinţe, trebuie să înceapă de la delimitarea obiectului său şi a
caracteristicilor sale. Teologia morală este ştiinţa despre om şi despre
conduita sa, ancorată în Revelaţia divină, care culminează cu Întruparea
Cuvântului, care „îi dezvăluie pe deplin omului pe om şi îi descoperă măreţia
chemării proprii” (GS 22), înrădăcinată în învăţăturile sale şi în tot
ceea ce a făcut să răsară în experienţa acumulată şi transmisă secole de-a
rândul de oamenii care l-au cunoscut şi iubit, şi continuă să-l iubească
întrucât El trăieşte şi dă viaţă astăzi şi mereu: „Isus Cristos, ieri şi
astăzi”. De aceea este ştiinţa supremă despre acţiunea umană, capabilă să-l
conducă pe om la perfecţiunea şi la fericirea sa, atât temporală cât şi
veşnică.
Fiind o ştiinţă specială –
ştiinţa credinţei – trebuie să înaintăm ţinând cont de particularitatea sa.
Pentru a dobândi această cunoaştere este de folos să considerăm raportul
teologiei morale cu celelalte ştiinţe ale comportamentului uman şi dezvoltarea
sa în istorie: progresele şi momentele de flexiune, provocările şi promisiunile
timpului nostru sintetizate în exigenţele Conciliului Vatican al II-lea pentru
ca ea să rămână rodnică şi vitală.
Cursul apare ca teoretic,
întrucât nu caută să prezinte o serie de cazuri particulare, nici problematici
specifice (aşa cum se face în cursurile de morală „specială”). Este un studiu
al antropologiei revelate şi al incidenţei sale asupra actului uman, asupra
concepţiei despre binele şi despre răul uman, adică despre binele şi răul
moral, care se găsesc în noi, în omul istoric – omul existent – chiar de la
început chemat la comuniunea cu Dumnezeu, dar căzut în păcat şi răscumpărat de
Cristos.
|
(Aflați mai multe... https://antropologieteologicabiblioteca.wordpress.com/2015/09/21/teologia-morala-notiune-si-o-scurta-istorie-de-pr-isidor-chinez/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu