Sfântul padre Pio (1887-1968) |
Padre Pio a fost omul suferinţei.
Toată viaţa şi-a petrecut-o în permanente dureri şi chinuri fizice, mereu
însoţite de grele încercări morale şi spirituale care îi însângerau sufletul.
Trupul i-a fost crucificat timp de cincizeci de ani; sufletul - de-a lungul
întregii existenţe.
Ca preot, Padre Pio poate fi
definit drept „medicul” suferinţei. Şi-a exersat această misiune în
confesional, unde petrecea până la optsprezece, nouăsprezece ore pe zi pentru a
„îngriji” bolile sufletului, şi în viaţa socială, construind un mare spital,
destinat mai ales bolnavilor lipsiţi de bani, şi căruia a ţinut să-i dea numele
„Casa de Alinare a Suferinţei”.
La această mare înfăptuire,
părintele a început să se gândească din tinereţe. Se spune că ideea i-a fost
încredinţată de Isus în timpul unei viziuni mistice.
La începutul anilor douăzeci,
după ce se răspândise vestea stigmatelor lui Padre Pio, la San Giovanni Rotondo
au început să vină mii de bolnavi, în căutarea vindecării miraculoase.
Părintele, ştiind că nu-i poate ajuta pe toţi, s-a hotărât să se îngrijească de
alinarea acelor suferinţe printr-un tratament medical adecvat, oferit
bolnavilor cu cea mai adâncă iubire creştină.
Pe atunci, în tot ţinutul Gargano
nu exista nici un spital. Cel mai apropiat de San Giovanni Rotondo se găsea la
Foggia, şi pentru a ajunge la el trebuia să parcurgi patruzeci de kilometri de
drum greu, cu mijloace de transport rudimentare.
În centrul localităţii San
Giovanni Rotondo se găsea o veche mănăstire de Clarise: Padre Pio a
transformat-o într-un spital minuscul, dar funcţional, cu două saloane,
douăzeci de paturi, o sală de operaţii cu dotarea respectivă. A fost numit „Spitalul
Sfântul Francisc” şi a fost inaugurat în ianuarie 1925.
Diverşi medici, prieteni ai
părintelui, au început cu entuziasm să-şi ofere munca în mod gratuit, dar apoi
au obosit. În puţin timp, micul spital a rămas inactiv şi a trebuit să fie
închis.
Dar Padre Pio n-a renunţat la
ideea sa. Şi-a dat seama că o operă de acest gen, pentru a funcţiona, are
nevoie de solide temelii economice şi s-a străduit să le găsească. Biografiile
oficiale ale lui Padre Pio încep să vorbească despre Casa de Alinare a
Suferinţei în anii patruzeci, dar la acea dată părintele lucra deja în secret
la opera sa de un deceniu. Despre acei zece ani de activitate nimeni nu
vorbeşte. Şi totuşi, sunt interesanţi, deoarece demonstrează spiritul
întreprinzător şi elanul organizatoric ale lui Padre Pio. Am consultat
numeroase biografii ale părintelui, cărţile despre Casa de Alinare a
Suferinţei, şi nici una nu rosteşte vreun cuvânt despre cei zece ani de
obositoare căutare a finanţărilor pentru începerea construcţiei.
Probabil că tăcerea se datorează
prezenţei lui Emanuele Brunatto, omul care, cu abilitatea sa de detectiv, îi
demascase pe calomniatorii lui Padre Pio, spulberând acuzaţiile diabolice şi
obligând autorităţile ecleziastice să-şi retragă gravele condamnări pronunţate
împotriva capucinului.
După cum am văzut deja, pentru a
obţine acest lucru, Brunatto fusese obligat să dezvăluie în public nelegiuirile
unor personalităţi ecleziastice şi religioase, devenind astfel un „om incomod”.
În mediile ecleziastice, lumea preferă şi în ziua de azi să păstreze asupra lui
tăcerea cea mai deplină, însă Padre Pio ţinea mult la el. Îi cunoştea toate
defectele, dar şi fidelitatea sa absolută, iar în momentele cele mai delicate
recurgea la sprijinul lui. A făcut-o şi în anii treizeci, când pusese la cale o
adevărată „lovitură economică”, prin intermediul căreia urma să-şi realizeze
visul de ajutorare a bolnavilor. Iată, reconstituită prin documente absolut
inedite, povestea acelei „lovituri”, care i-a permis lui Padre Pio să găsească
banii pentru a începe construcţia clinicii.
În 1929, contesa Baiocchi a fost
vindecată în mod miraculos de Padre Pio. Pentru a se revanşa, femeia a pus la
dispoziţia părintelui câştigurile care vor fi obţinute din exploatarea unei
serii de brevete, ce urmau să revoluţioneze sistemul feroviar mondial,
înlocuind motorul cu aburi prin cel cu naft.
Brevetele le aparţineau
inventatorilor Fausto Zarlatti şi Umberto Simoni, iar pentru exploatarea lor se
constituise Societatea Zarlatti, compusă din contele Vincenzo Baiocchi, contele
Alessandroni, avocatul Antonio Angelini Rota, inginerul Umberto Simoni (unul
din cei doi inventatori) şi contele Edoardo Aluffi, din corpul de gardieni ai
Papei. La intervenţia contesei Baiocchi, în societate a fost chemat şi Padre
Pio, care a cerut să fie reprezentat prin prietenul său Emanuele Brunatto.
Primele experimente cu noile
motoare dăduseră rezultate pozitive. Între 15 aprilie şi 15 noiembrie 1930,
câteva locomotive cu motorul Zarlatti străbătuseră de mai multe ori traseul
Roma-Ostia, cu un total de 3500 de kilometri, demonstrând valabilitatea
brevetului. Deci, era necesar să fie cunoscut şi în străinătate, pentru a-l
include pe piaţa internaţională, iar această misiune i-a fost încredinţată lui
Emanuele Brunatto.
La sugestia lui Padre Pio, pentru
a evita obişnuitele neînţelegeri şi tărăgăneli birocratice italiene, Brunatto
s-a mutat la Paris, unde a înfiinţat o filială franceză a Societăţii Zarlatti.
Din Italia, părintele urmărea fiecare pas al prietenului său, după cum o
dovedesc diversele bilete autografe conţinând instrucţiuni detaliate, trimise
lui Brunatto.
Erau la curent cu această
operaţiune şi alţi prieteni ai părintelui, ca Francesco Morcaldi, primarul din
San Giovanni Rotondo, şi Antonio Massa.
La 4 martie 1931, Antonio Massa
i-a trimis lui Morcaldi următoarea scrisoare, în care Padre Pio este indicat
doar ca „prietenul”: „Scumpul meu Ciccillo, nu m-am dus în vizită la prietenul
nostru, pentru că era zăpadă mare, dar aseară am avut cu el o lungă discuţie.
În ce priveşte vânzarea acţiunilor Zarlatti, mi-a zis că e un lucru foarte
periculos. Vânzarea trebuie făcută atunci când Emanuele Brunatto se întoarce
din străinătate. Tu mi-ai spus că inginerul Simoni ar vinde 50 de acţiuni cu
1500 de lire. Dacă nu le-a dat încă nimănui, opreşte-l, pentru că prietenul ar
putea găsi pe altcineva dintre ai noştri care le-ar cumpăra, ca să nu ajungă pe
mâini străine. Dragă Ciccillo, părintele insistă foarte mult în direcţia
aceasta, deci nu pierde vremea”.
Brunatto, în străinătate, se
mişca repede. De la Paris, a trecut la Berlin, pentru că Societăţile
Maschinenbahn şi Krupp erau interesate de brevet. Între timp, Sfântul Scaun îi
interzisese lui Padre Pio să aibă relaţii cu persoane străine de mănăstire. Din
clipa aceea, părintele nu s-a mai putut interesa personal de mersul afacerii,
iar Brunatto a continuat de unul singur.
Credinciosul prieten al lui Padre
Pio, însă, dădea peste greutăţi tot mai mari. Avea nevoie de bani. Prin
intermediul lui Morcaldi, a cerut un împrumut de douăzeci de mii de franci,
care pentru acele timpuri însemna foarte mult, stârnind nemulţumirea celorlalţi
asociaţi de la Zarlatti.
În 1931, Brunatto s-a mutat la
Bruxelles pentru a plasa acţiuni în Belgia. Întrucât avea nevoie de fonduri şi
nu reuşea să le obţină din Italia, s-a transformat pentru ocazie în impresar de
cinema, de teatru, scenograf. În 1932, s-a întors în Italia, unde a avut o
întâlnire furtunoasă cu Morcaldi şi unde câţiva acţionari de la Zarlatti l-au
acuzat de înşelăciune. Brunatto nu s-a descurajat în faţa acestor noi greutăţi;
dimpotrivă, a consolidat reprezentanţa pariziană a societăţii cu un sediu nou
şi luxos.
În 1935, a încercat o afacere
colosală pentru Zarlatti cu Uniunea Sovietică. În '37, îşi face reapariţia
Padre Pio. Îl trimite pe Morcaldi la Paris pentru a-i duce lui Brunatto o
foarte afectuoasă scrisoare, ce dovedeşte că a continuat să aibă deplină
încredere în el: „Scumpul meu prieten întru Cristos”, i-a scris Padre Pio, „fie
ca Isus să te ajute şi să te întărească, iar harul său să te însufleţească.
Vine la tine prietenul nostru comun Ciccillo şi prin el îţi trimit îmbrăţişarea
mea părintească. Ferice de el că te poate vedea în carne şi oase. Aş vrea din
tot sufletul să fiu şi eu cu tine. Dar facă-se întotdeauna voia Bunului
Dumnezeu. Vreau apoi să te rog insistent să nu pui obstacole în calea
negocierii brevetului cu Statele Unite. Scumpul meu, nu-i împinge la disperare
pe aceşti bieţi oameni care sunt în absoluta imposibilitate de a face chiar cel
mai mic sacrificiu. De altfel, trei la sută nu e de lepădat. Răspunde-mi
degrabă prin Ciccillo şi nu pierdeţi nici timpul, nici prilejul cel mai
potrivit. Eu mă gândesc mereu la tine cu adevărată şi sfântă iubire întru
Domnul şi te îmbrăţişez”.
Cesiunea brevetului în
străinătate începuse să dea roade, după cum se deduce dintr-o scrisoare în care
Brunatto le cere asociaţilor de la Roma să-i trimită partea care i se cuvine
începând cu 1935.
Între timp, Padre Pio, aflând că
brevetul a început să producă bani, şi-a grăbit paşii în Italia. La sfârşitul
anului 1939, a reunit un grup de prieteni la San Giovanni Rotondo, dându-le
sarcina de a pune temeliile marelui proiect.
Oamenii cărora părintele le
încredinţa această misiune erau persoane ce se obişnuiseră să-i asculte
discursurile aparent ilogice şi lipsite de simţ practic. Era vorba de doctorul
Guglielmo Sanguinetti, un fost mason care, după ce fusese convertit de către
Padre Pio, îşi părăsise satul şi îşi construise o căsuţă lângă mănăstirea Santa
Maria delle Grazie, la San Giovanni Rotondo, dedicându-se îngrijirii gratuite a
bolnavilor fără bani. Celălalt era doctorul Carlo Kiswarday, un farmacist din
Zara. Într-o zi, pornise cu soţia lui spre Bavaria, pentru a o vedea pe
stigmatizata germană Teresa Neumann; dar, ajungând la Bressanone, fără să ştie
de ce, îşi schimbase drumul şi mersese la San Giovanni Rotondo, la Padre Pio.
De aici nu mai plecase. Şi el îşi construise o căsuţă în apropiere de
mănăstirea capucinului. Al treilea era doctorul Mario Sanvico, un veterinar
care la Perugia avea o prosperă fabrică de bere, dar a preferat să se
stabilească la San Giovanni Rotondo pentru a rămâne alături de Padre Pio.
Cei trei bărbaţi, după ce au stat
de vorbă îndelung cu părintele despre construcţia pe care voia s-o realizeze,
au convocat un consiliu de familie care a reprezentat şi prima şedinţă a
membrilor fondatori. În procesul verbal al întâlnirii stă scris: „La 9 ianuarie
1940, orele 16,30, în casa Sanvico-Sanguinetti, s-au întrunit următorii:
domnişoara Ida Seitz, doctorul Carlo Kiswarday, doctorul Mario Sanvico, doamna
Maria Antonietta Sanvico, doamna Mary Kiswarday, pentru a constitui un comitet
de întemeiere a clinicii, potrivit intenţiilor lui Padre Pio din Pietrelcina.
Cei prezenţi, după ce l-au ascultat pe doctorul Mario Sanvico cât este de mare
dorinţa părintelui, au cântărit în linii mari acţiunile de întreprins. Cu
ajutorul Providenţei, comitetul se constituie din următorii: fondatorul operei,
Padre Pio din Pietrelcina (care deocamdată doreşte să nu fie menţionat);
secretar, doctorul Mario Sanvico; casier-contabil, Carlo Kiswarday;
medic-tehnician, doctorul Guglielmo Sanguinetti; directoare pentru organizarea
internă, domnişoara Ida Seitz. Se convine asupra faptului că tot ceea ce se va
întreprinde va trebui să aibă acordul lui Padre Pio”.
Două ore mai târziu, Padre Pio a
fost informat de ceea ce se stabilise la şedinţă. În jurnalul doctorului Mario
Sanvico se citeşte: „La ora 18,30 eu şi doctorul Carlo Kiswarday am mers la
Padre Pio, i-am înfăţişat varianta de organizare a operei şi l-am întrebat dacă
a fost interpretat corect gândul său. Părintele aprobă cu bucurie iniţiativa şi
binecuvântează proiectul. Pronunţă următoarele cuvinte: «Din seara aceasta
începe marea mea ctitorie pământească. Vă binecuvântez pe voi şi pe toţi cei ce
vor contribui la ctitoria mea care va fi tot mai mare şi mai frumoasă». Apoi,
Padre Pio îi înmânează casierului, doctorul Carlo Kiswarday, ca primă donaţie,
o monedă de aur de zece franci, exclamând: «Şi eu vreau să-mi dau obolul!...»”.
Cinci zile mai târziu, a găsit
deja numele pe care vrea să-l dea ctitoriei sale. E un nume care cuprinde în
semnificaţia sa un înalt angajament moral faţă de bolnavi şi care e, în acelaşi
timp, cea mai nobilă misiune ce se poate realiza printre oameni. Doctorul
Sanvico scrie în jurnal: „14 ianuarie, duminică. În seara aceasta, la ora 19,
l-am întrebat pe Padre Pio ce nume vrea să dea Ctitoriei sale şi mi-a răspuns
pe loc: «Casa de Alinare a Suferinţei»”.
Comitetul din San Giovanni
Rotondo era la curent cu activitatea lui Brunatto în Franţa. De fapt, în
jurnalul doctorului Sanvico se află această consemnare precisă: „Părintele
crede că brevetul Zarlatti e potrivit pentru a-i finanţa Ctitoria”.
În acea perioadă, Franţa tocmai
trăia experienţele celui de-al doilea război mondial, iar Brunatto fusese
implicat în aventuri politice care îl făcuseră chiar să ajungă la închisoare.
Ca italian, încă înainte de ocupaţia germană, era considerat duşman. Constatând
că se strică situaţia şi că orice e posibil, Brunatto s-a îngrijit să pună în
siguranţă banii lui Padre Pio. La 9 iunie 1941, folosindu-se de Banque
Italo-Française de Crédit, a trimis la San Giovanni Rotondo un cec pe numele
lui Padre Pio, prin intermediul băncii Credito Italiano din Florenţa, cu
următoarea indicaţie precisă: „Comitetului pentru construcţia clinicii din San
Giovanni Rotondo”. Cecul conţinea suma de trei milioane şi jumătate de franci
francezi, care la cursul actual ar însemna multe sute de milioane de lire. Acea
sumă i-a permis lui Padre Pio să înceapă lucrările de construcţie.
Între timp, războiul a cuprins şi
Italia, iar Padre Pio a trebuit să-şi amâne proiectul. L-a reluat la sfârşitul
conflictului. La 5 octombrie 1946, membrii fondatori ai comitetului pentru
construcţia clinicii şi-au făcut un statut legal şi au hotărât demararea
lucrărilor.
Era nevoie de un proiect de
construcţie. Părintele le-a examinat pe cele care i-au fost prezentate. A rămas
pe deplin mulţumit doar de unul singur, semnat de inginerul Candeloro din
Pescara, şi a hotărât să-l realizeze. A fost convocat autorul şi s-a descoperit
că inginerul Candeloro nu există; proiectul fusese făcut de un oarecare
Angiolino Lupi, care nu era nici măcar geometru.
Provenind din Abruzzo, având un
caracter imposibil, fiu de oameni săraci, Angiolino Lupi făcuse doar cinci ani
de şcoală primară. Nu avusese niciodată o anumită meserie. Când apărea un post
liber, se prefăcea expert în sectorul respectiv şi încerca marea cu degetul. În
tinereţe, la Castelfreddone, pentru a câştiga un ban, îi fotografia pe morţi.
Lumea de pe-acolo era foarte nevoiaşă şi nu cheltuia pentru a-şi face poze. De
fiecare dată când murea cineva, rudele se plângeau că nu au nici o imagine a
defunctului. Atunci apărea Angiolino cu un Kodak ieftin. Ştergând chipul
cadavrelor cu o cârpă umezită în apă călduţă, reuşea să le facă să deschidă
ochii pentru câteva secunde, până le făcea poza.
Plecând din sat, Angiolino
lucrase la Chieti, Lanciano, Pescara, Roma, în Siria şi Egipt. Fusese tâmplar,
decorator, muncitor în turnătorie, scenograf. Era un om uriaş şi bine legat.
Purta pantaloni de zuav, maiou şi cizme imense. Avea o fire îngrozitoare.
Odată, pe când lucra într-o mănăstire, se certase cu toţi călugării şi, într-o
criză de furie, a legat vreo opt de-o schelă.
Acest om atât de ciudat i-a
plăcut lui Padre Pio, care l-a vrut alături de sine.
Lupi a devenit proiectantul,
realizatorul şi şeful lucrărilor pentru Casa de Alinare a Suferinţei. În puţin
timp, a organizat un şantier care era o minunăţie. I-a transformat pe
muncitorii agricoli din zonă în tâmplari, fierari, zidari, dulgheri,
decoratori, zugravi. Depăşind enorme dificultăţi tehnice, a realizat o operă pe
care arhitecţi celebri au definit-o ca „un autentic miracol”.
La un moment dat, un inginer
electronist din Foggia l-a dat în judecată pe Angiolino pentru „exercitarea
abuzivă a profesiei”. Informându-l pe Padre Pio despre cele întâmplate,
Angiolino a întrebat cu îngrijorare: „Mă vor băga la închisoare?”. „Nu te teme,
fiule”, i-a răspuns părintele, „judecătorii vor fi înţelegători. Cel care te-a
reclamat şi-a primit diploma de la oameni; tu, în schimb, ai primit-o de la
Dumnezeu”. Procesul s-a spulberat ca un balon de săpun.
Lucrările pentru construirea
marii clinici au durat zece ani. Se întrerupeau atunci când nu mai erau bani şi
reîncepeau atunci când se primeau noi ajutoare. Padre Pio a respins întotdeauna
cu hotărâre orice propunere din partea Institutelor de Credit, care voiau să
finanţeze construcţia prin împrumuturi masive de capital. El repeta mereu: „Aceasta
e casa Providenţei: dacă Providenţa nu are fonduri la dispoziţie, se întrerup
lucrările”.
De la fereastra mănăstirii,
urmărea creşterea ctitoriei sale, cu emoţie. Don Giuseppe Orlando, prietenul
apropiat al lui Padre Pio şi consăteanul său, părăsise Pietrelcina şi venise să
muncească pe şantier. El a povestit: „Părintele mă pândea în fiecare zi de la
geamul mănăstirii, iar seara îmi scutura sutana de praful strâns peste zi. Cât
era de mulţumit!”
Parcurgând lista cu donaţii
primite în timpul construirii Casei de Alinare a Suferinţei, dăm peste episoade
emoţionante. Alături de sume uriaşe, provenind de la oameni bogaţi, se află o
mie de lire de la o învăţătoare pensionară, zece lire trimise de un copil surd,
cincizeci de lire aduse de o mamă văduvă care prin acel cadou rămânea cu totul
lipsită de economii.
Cu sprijinul ziaristei engleze
Barbara Ward şi al logodnicului ei, comandantul Jackson, fundaţia americană
UNRA a trimis 400 de milioane pentru spitalul lui Padre Pio. Au ajuns la
destinaţie doar 250, pentru că celelalte 150 statul italian le-a deturnat în
mod misterios. În acelaşi timp, Mario Gambino, un muncitor italo-american, om
de serviciu la Hunter College din New York, a trimis cinci dolari. Câteva zile
mai târziu, Mario Gambino i-a trimis un alt plic lui Padre Pio, cu alţi zece
dolari: câte unul pentru fiecare din cei zece copii ai săi. Gestul l-a
emoţionat pe capucin şi pe prietenii săi. Cu cei cincisprezece dolari, au
constituit „Fondul Mario Gambino”, care a devenit „Casa de Ajutor a Săracilor”,
o iniţiativă ce le-a permis tuturor celor ce nu aveau bani şi nu erau
sprijiniţi de nici o societate să fie de asemenea îngrijiţi în spitalul lui
Padre Pio.
În 1956, Casa de Alinare a
Suferinţei a fost terminată. La 5 mai, a avut loc inaugurarea. Ceremonia
solemnă a fost prezidată de cardinalul Giacomo Lercaro. Erau prezente multe
personalităţi: ministrul Braschi, ca reprezentant al Guvernului, senatorul
Merzagora şi deputatul Petrilli, ca reprezentanţi ai celor două Camere;
deputatul Medi, Beniamino Gigli, generalul Lorenzotti. Au venit mari medici din
lumea întreagă: Italia era reprezentată de Valdoni, Alonzo, Condorelli,
Ascenzi, Chini, Cassano, Puddu; din Statele Unite au sosit White şi Wangesteen;
din Suedia, Olivercrona şi Nylon; din Spania, Cibert-Queralto; din Argentina,
Tarquini; din Belgia, Lequime; din Elveţia, Mahaim; din Franţa, Lian; din
Anglia, Evans. Toţi, fără rezerve, admirau marea ctitorie înălţată în acel
ţinut îndepărtat de mijloacele de comunicare.
Pius al XII-lea, la câteva zile
după inaugurare, primindu-l pe unul dintre medici, a spus: „Spitalul din San
Giovanni Rotondo, care se deschide acum, e rodul uneia din cele mai înalte
intuiţii, al unui ideal îndelung chibzuit şi perfecţionat în contactul cu cele
mai diverse şi mai crude aspecte ale suferinţei morale şi fizice ale omenirii”.
În primăvara anului 1957, Padre
Pio i-a trimis o scrisoare Papei şi i-a prezentat anumite probleme care
apăruseră odată cu ctitoria sa.
Padre Pio era om al bisericii,
făcuse jurământul de sărăcie. Nu putea interveni în afacerile administrative şi
era foarte conştiincios în respectarea datoriilor sale. Din toate colţurile
lumii, primea cadouri, moşteniri, donaţii, bani lichizi şi bunuri imobiliare.
Uneori i se întâmpla ca moştenitorii binefăcătorilor să se opună executării
testamentului, afirmând că Padre Pio este călugăr şi deci nu are dreptul să
primească moştenire. Cum trebuia să se comporte în asemenea situaţii?
La 4 aprilie 1957, Pius al
XII-lea, prin intermediul adjunctului său, monseniorul Dell'Acqua, i-a răspuns
părintelui, scutindu-l de jurământul de sărăcie, în ceea ce priveşte bunurile
Casei de Alinare a Suferinţei.
Nu era vorba de o totală
suspendare a jurământului. Padre Pio, în calitate de capucin, continua să aibă
toate obligaţiile respective. Dar era scos de sub jurisdicţia superiorilor săi,
în ceea ce priveşte administrarea bunurilor Casei de Alinare a Suferinţei, de
care trebuia să răspundă numai şi în mod direct în faţa Sfântului Scaun.
Casa de Alinare a Suferinţei e
principala ctitorie a lui Padre Pio. El o numea „lumina ochilor mei”. Pentru
realizarea sa a muncit şi a suferit enorm. În timpul vieţii lui, părintele a
văzut înălţate doar o parte din actualele clădiri. Nimeni nu credea că un spital
poate avea vreun viitor acolo, în vârful muntelui. Dar Padre Pio vedea altfel
lucrurile. În discursul ţinut la inaugurarea primei clădiri a clinicii, a spus:
„Acum Casa de Alinare a Suferinţei e o mică sămânţă, dar va deveni un copac
mare, un complex de spitale, un centru de studii clinice de valoare
internaţională”. Pe atunci, astfel de cuvinte păreau absurde. Îndată după
moartea părintelui, mulţi s-au gîndit la închiderea clinicii în cel mai scurt
timp. Însă acea „sămînţă” a crescut, pînă cînd a ajuns la actualul complex care
arată deja ca un orăşel.
„Ctitoria mai trebuie mărită”,
mi-a explicat monseniorul Riccardo Ruotolo, preşedintele marii clinici a lui
Padre Pio. „Mai sunt alte proiecte de realizat. Părintele dorea să construiască
un azil de bătrâni, iar noi ne-am apucat deja de el. Complexul nostru este în
continuă extindere. Pe munte, în spatele clinicii, există un oraş secret:
construcţii noi, drumuri, şantiere, camioane care circulă încoace şi încolo,
excavatoare, buldozere, muncitori, ingineri, tehnicieni: un excepţional ferment
vital, care e un miracol continuu al lui Padre Pio”.
Monseniorul Ruotolo vorbeşte în
timp ce consultă un computer ultra modern care îi oferă tot felul de date. „După
cum vedeţi”, spune zâmbind, „aceste maşini electronice mă informează în cele
mai mici detalii. Rămânând comod la mine în birou, ţin sub control toată
activitatea clinicii. Dispunem de un centru de elaborare a datelor, cu
aparatură de avangardă. Am computerizat toate secţiile, până şi serviciul de la
poartă pentru înscrierea la consultaţii, vizite, internări, plăţi: orice
document este completat cu repeziciune, reducându-se la minim inconfortul
pacienţilor”.
Monseniorul Ruotolo mă însoţeşte
în vizita prin clinică. Saloanele sunt foarte frumoase, aerisite şi pline de
lumină. De la Urgenţă, cu numeroasele ambulanţe, dintre care una prevăzută cu
unitate mobilă de reanimare, trecem în Policlinică, în secţia de chirurgie
generală, cu săli de operaţii dotate cu endoscoape cu fibre optice,
amplificatori de imagine pentru diagnoza intraoperatorie, un electromanometru
pentru studiul bolilor funcţionale ale esofagului.
Secţia de anestezie şi reanimare
posedă în dotare mijloace tehnologice de înaltă sofisticare, o centrală de
control a bolnavilor legată de un computer operativ. Secţia de medicină
generală, cu optzeci şi patru de paturi, dispune de electrocardiograf,
glucometre, oscilometre, oftalmoscoape, electroencefalografe, aparate pentru
respiraţie mecanică, microinfuzori.
Urmează secţiile de geriatrie,
gastroenterologie, hematologie şi oncologie, O.R.L., oculistică, nefrologie şi
dializă, obstetrică şi ginecologie, nou-născuţi, genetică medicală, pediatrie,
ortopedie şi traumatologie, dermatologie, cardiologie, medicină nucleară şi
radioterapie, laborator de anatomie şi histologie patologică, pavilioanele
pentru spălătorie, călcătorie, centrala termică, centrala electrică, un
internat pentru moaşe şi asistente medicale, în sfârşit noile birouri ale
administraţiei.
„Este vorba de unul din cele mai
mari spitale din Italia”, spune monseniorul Ruotolo. „Cu siguranţă cel mai mare
din Sud. Deservim întregul teritoriu Gargano, dar avem cereri de internare din
toate colţurile Italiei şi chiar din străinătate. Regiunea Puglia ne-a rugat să
ducem aparatura noastră şi în afara clinicii, iar noi am acceptat. Există o
mare criză de rinichi artificiali. În secţia de dializă a policlinicii noastre,
avem optsprezece şi sunt totdeauna în stare operativă. În 1983, am efectuat
7200 de şedinţe de hemodializă. Pentru a putea ajuta un număr cât mai mare de
bolnavi şi a-i scuti pe mulţi de drumurile obositoare până la San Giovanni
Rotondo, am deschis noi centre la Rodi Garganico, Vieste, San Severo, cu
aparatura şi personalul nostru specializat.
La 18 aprilie, între
Universitatea Catolică Sacro Cuore şi Casa de Alinare a Suferinţei s-a semnat
un acord privitor la Şcoala de Specializare în Medicină şi Chirurgie. Studenţii
vor putea să-şi facă practica în policlinica noastră”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu