Adormirea Maicii Domnului |
Apocalips 11,19a;
12,1-6a.10ab: Atunci s-a deschis templul lui Dumnezeu care este în cer
şi a fost văzut chivotul alianţei lui în templul său. Şi s-a
arătat în cer un semn mare: o Femeie îmbrăcată în soare; ea avea luna sub
picioarele ei, iar pe cap o coroană de douăsprezece stele. Ea era
însărcinată; striga în chinurile naşterii, frământându-se să nască. Apoi a apărut un alt semn în cer: iată, un dragon ca de foc, mare, având şapte
capete şi zece coarne, iar pe capete - şapte diademe. Coada lui
târa a treia parte din stelele cerului şi le-a aruncat pe pământ. Dragonul
stătea înaintea Femeii care trebuia să nască pentru a devora copilul când va fi
născut. Ea a născut un copil de parte bărbătească, care va păstori
toate neamurile cu un sceptru de fier; copilul ei a fost răpit la Dumnezeu şi
la tronul său, iar Femeia a fugit în pustiu, acolo unde i-a fost
pregătit un loc de Dumnezeu. Şi s-a auzit un glas puternic în
cer spunând: „Acum au venit mântuirea şi puterea, împărăţia Dumnezeului nostru
şi puterea Unsului său”.
1Corinteni 15,20-27a: Fraţilor,
Cristos a înviat din morţi, fiind începutul învierii celor adormiţi. Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine şi
învierea din morţi. Şi după cum toţi mor în Adam, tot la fel, în
Cristos, toţi vor fi readuşi la viaţă. Dar fiecare la rândul lui:
cel dintâi Cristos, după aceea, cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui, apoi va fi sfârşitul, când el va încredinţa împărăţia lui Dumnezeu Tatăl, după
ce va fi nimicit orice domnie, orice stăpânire şi putere. Căci el
trebuie să domnească până când va pune toţi duşmanii sub picioarele lui. Ultimul duşman care va fi nimicit este moartea. De fapt, „toate
le-a supus sub picioarele lui”.
Evanghelia Luca 1,39-56: În zilele acelea,
ridicându-se, Maria s-a dus în grabă către ţinutul muntos, într-o cetate a lui
Iuda. A intrat în casa lui Zaharia şi a salutat-o pe Elisabeta. Când a auzit Elisabeta salutul Mariei, a tresăltat copilul în sânul ei, iar
Elisabeta a fost umplută de Duhul Sfânt şi a strigat cu glas
puternic: „Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul
sânului tău! Şi de unde îmi este dată mie aceasta, ca să vină
mama Domnului meu la mine? Iată, când a ajuns glasul salutului
tău la urechile mele, a tresăltat de bucurie copilul în sânul meu! Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul!” Maria a spus: „Sufletul meu îl preamăreşte pe Domnul şi
duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu, căci
a privit la smerenia slujitoarei sale. Iată, de acum toate popoarele mă vor
numi fericită, căci mi-a făcut lucruri mari Cel Atotputernic şi
numele lui e sfânt! Milostivirea lui rămâne din neam în neam
peste cei ce se tem de el. A arătat puterea braţului său: i-a
risipit pe cei mândri în cugetul inimii lor. I-a dat jos de pe
tron pe cei puternici şi i-a înălţat pe cei smeriţi; pe cei
flămânzi i-a copleşit cu bunuri, iar pe cei bogaţi i-a lăsat cu mâinile goale. L-a sprijinit pe Israel, slujitorul său, amintindu-şi de îndurarea sa, după cum a promis părinţilor noştri, lui Abraham şi urmaşilor lui în
veci”. Maria a rămas cu ea cam trei luni, apoi s-a întors la
casa ei.
Omilie
În această sărbătoare a Adormirii Maicii Domnului, creștini se adună la
sanctuarele dedicate sfintei Marii. Suntem toții în comuniune de lauda pentru
a-i mulțumi Domnului. Maria a intrat cu trupul și cu sufletul în eternitate la Dumnezeu
lângă Fiul său cel înviat. Este
o sărbătoare unică la care toți creștinii sunt invitați.
Prima lectură este luată din Cartea
Apocalipsei. Această carte a fost scrisă pentru creștinii persecutați. Din
motive de securitate este scrisă într-un limbaj codificat pe care doar
creștinii pot să-l înțeleagă. Autorul ne spune de un semn mare în ceruri: „o
Femeie îmbrăcată în soare; ea avea luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană
de douăsprezece stele”. Maria nu este
numită direct, dar noi am înțeles că despre ea este vorba aici.
Avem un al doilea semn; acesta este negativ: „un dragon ca de
foc,… stătea înaintea Femeii care trebuia să nască pentru a devora copilul când
va fi născut”. Ne gândim la masacrarea pruncilor
nevinovați comandat de Irod după Crăciun. Copilul Isus a fost căutat spre a fi
ucis. Este vorba despre o acțiune diabolică. Dar Dumnezeu protejează pe Fiul
său, care trebuie să împlinească răscumpărarea tuturor oamenilor.
Dăruindu-ne acest semn, autorul se gândește la creștinii persecutați din
cauza credinței lor în Cristos. Vor să-i forțeze ca să-l nege, dar ei refuză. Știu
că nu trebuie să se teamă de cei care nu pot ucide decât trupul. Apocalipsa
este un mesaj pentru toți creștinii, cei din trecut, dar și cei de astăzi. Ne
invită să rezistăm la încercări: răul nu va avea ultimul cuvânt. Iubirea va
triumfa. Prin fidelitatea sa, Maria a scăpat de capcanele vrăjmașului. Ea ne
arată ce vrea Dumnezeu pentru fiecare dintre noi.
În a doua lectură nu se vorbește în mod direct de Maria. Dar în alegerea
acestui text Biserica ne invită să vedem ce s-a întâmplat cu ea. Maria este
prima care a beneficiat cu trup și sufletul de învierea lui Isus, „fiind
începutul dintre ce-i morți”. Maria este primul act din această lungă înșiruire
de oameni. Acesta înseamnă că toți suntem chemați la plinătatea vieții în
Dumnezeu dincolo de moarte. Tot ceea ce i se opune lui Dumnezeu va fi distrus.
Aceasta este victoria iubirii asupra urii și a violenței. Și Maria este „Maica
milei”, care ne arată calea.
Evanghelia în această zi ne face să ne amintim de episodul vizitei Mariei
la verișoara sa Elisabeta. Am auzit rugăciunea Magnificat și o parte din „Bucură-te, Marie”. Nici o altă pagină a
Evangheliei nu conține mai multe cuvinte ale Mariei. Primul său strigăt în Magnificat este o laudă. Sărbătoarea
Adormirii Maicii Domnului este o invitație la aducere de mulțumire. Celebrăm
reușita unui mare proiect al lui Dumnezeu care vrea să salveze întreaga
omenire.
Maria își amintește. Ea cântă lui Dumnezeu care își amintește „de promisiunea
făcută părinților noștri”. Evanghelia lui Luca ne spune că ea păstra toate
acestea în inima ei și le medita. În celebrarea Euharistiei noi ne alăturăm acestei
laude a Mariei. Fiecare dintre noi poate spune mulțumesc pentru toate binecuvântările
lui Dumnezeu care a marcat viețile noastre. De-a lungul existenței noastre,
niciodată nu a încetat să se desfășoare „puterea brațului său” în favoarea
noastră.
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului ne arată viitorul care ne așteaptă.
Asemenea Mariei, suntem chemați la cunoașterea gloriei pe lângă Tatăl.
Glorificare Maicii Domnului anunță și pe a noastră. Ca și ea, putem să mulțumim
lui Dumnezeu, care a privit la slujitorii săraci și pentru a-i ridica până la
el. Această este vestea cea bună care trebuie strigată la toată lumea în timp
și în contra timp.
Dar nu trebuie să ne facem iluzii: această glorie este rezervată celor care
au o inimă săracă, celor care, asemenea Mariei, nu au alt sprijin decât în tandrețea
și mila Tatălui: „i-a risipit pe cei mândri în cugetul inimii lor; i-a
dat jos de pe tron pe cei puternici şi i-a înălţat pe cei smeriţi; pe cei
flămânzi i-a copleşit cu bunuri, iar pe cei bogaţi i-a lăsat cu mâinile goale”.
Maria se adresează nouă cu un apel de maximă importanță: dacă vrem să
împărtășim gloria pe care o primește Fiul său, trebuie să împărtășim sărăcia sa.
Acesta este același mesaj pe care îl găsim în Evanghelia fericirilor: „Fericiți
cei săraci cu inima”, cei care sunt complet deschiși la darul lui Dumnezeu.
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului trebuie să reaprindă dorința noastră de a-l
urma pe Cristos care vrea să ne conducă în Casa Tatălui. Marie, Maica
îndurării, tu ești totdeauna acolo pentru noi să ne adresezi această
recomandare: „Faceți tot ce vă va spune”. Amin.
http://dimancheprochain.org/5380-homelie-de-la-fete-de-lassomption-de-marie/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu