Sapientia cordis
„Eram ochi pentru
cel orb şi picioare pentru cel şchiop” (Iob 29,15)
Iubiţi fraţi şi surori,
Cu ocazia celei de-a XXIII-a Zile
Mondiale a Bolnavului, instituită de sfântul Ioan Paul al II-lea, mă adresez
vouă tuturor care purtaţi povara bolii şi sunteţi în diferite moduri uniţi cu
trupul lui Cristos suferind; precum şi vouă, profesionişti şi voluntari din
domeniul sanitar.
Tema din acest an ne invită să
medităm o expresie din Cartea lui Iob: „Eu eram ochi pentru cel orb şi
picioare pentru cel şchiop” (29,15). Aş vrea să fac asta în perspectiva lui „sapientia
cordis”, înţelepciunea inimii.
1. Această înţelepciune nu este o
cunoaştere teoretică, abstractă, rod al raţionamentelor. Ea mai degrabă, aşa
cum o descrie sfântul Iacob în scrisoarea sa, este „curată, apoi paşnică,
blândă, docilă, plină de milă şi de roade bune, fără discriminare şi fără
ipocrizie” (3,17). Este aşadar o atitudine infuzată de Duhul Sfânt în
mintea şi în inima celui care ştie să se deschidă la suferinţa fraţilor şi
recunoaşte în ei imaginea lui Dumnezeu. De aceea, să ne însuşim invocaţia
Psalmului: „Învaţă-ne să numărăm zilele noastre / şi vom dobândi o inimă
înţeleaptă” (Ps 90,12). În această sapientia cordis, care este
dar al lui Dumnezeu, putem rezuma roadele Zilei Mondiale a Bolnavului.
2. Înţelepciunea inimii
înseamnă a-l sluji pe fratele. În discursul lui Iob, care conţine cuvintele
„eu eram ochi pentru cel orb şi picioare pentru cel şchiop”, se evidenţiază
dimensiunea de slujire a celor nevoiaşi din partea acestui om drept, care se
bucură de o anumită autoritate şi are un loc de seamă printre bătrânii cetăţii.
Statura sa morală se manifestă în slujirea săracului care cere ajutor, precum
şi în îngrijirea orfanului şi a văduvei (v. 12-13).
Câţi creştini mărturisesc şi
astăzi, nu cu cuvintele, ci cu viaţa lor înrădăcinată într-o credinţă genuină,
că sunt „ochi pentru cel orb” şi „picioare pentru cel şchiop”! Persoane care
stau aproape de cei bolnavi care au nevoie de o asistenţă continuă, de un
ajutor pentru a se spăla, pentru a se îmbrăca, pentru a se hrăni. Această
slujire, în special când se prelungeşte în timp, poate să devină obositoare şi
apăsătoare. Este relativ uşor a sluji timp de câteva zile, dar este greu a
îngriji o persoană timp de luni sau chiar timp de ani, chiar şi atunci când ea
nu mai este în stare să mulţumească. Şi totuşi, ce mare drum de sfinţire este
acesta! În acele momente se poate conta în mod deosebit pe apropierea Domnului,
şi sunt şi de sprijin special pentru misiunea Bisericii.
3. Înţelepciunea inimii
înseamnă a sta cu fratele. Timpul petrecut alături de cel bolnav este un
timp sfânt. Este laudă adusă lui Dumnezeu, care ne conformează imaginii Fiului
său, care „nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească şi să-şi dea viaţa
ca răscumpărare pentru cei mulţi” (Mt 20,28). Isus însuşi a spus: „Eu
sunt în mijlocul vostru ca unul care slujeşte” (Lc 22,27).
Să cerem cu credinţă vie Duhului
Sfânt ca să ne dăruiască harul de a înţelege valoarea însoţirii, de atâtea ori
tăcute, care ne face să dedicăm timp acestor surori şi acestor fraţi, care,
graţie apropierii noastre şi a afectului nostru, se simt mai iubiţi şi
întăriţi. În schimb ce mare minciună se ascunde în spatele anumitor expresii
care insistă mult asupra „calităţii vieţii”, pentru a induce să se creadă că
vieţile grav afectate de boală n-ar fi demne să fie trăite!
4. Înţelepciunea inimii
înseamnă a ieşi din sine spre fratele. Lumea noastră uită uneori valoarea
specială a timpului petrecut alături de patul bolnavului, pentru că sunt
copleşiţi de grabă, de frenezia de a face, de a produce, şi se uită dimensiunea
gratuităţii, a îngrijirii, a lua asupră-şi pe celălalt. În fond, în spatele
acestei atitudini există adesea o credinţă lâncedă, care a uitat acel cuvânt al
Domnului care spune: „Mie mi-aţi făcut” (Mt 25,40).
Pentru aceasta, aş vrea să
amintesc încă o dată „prioritatea absolută a «ieşirii din sine spre fratele» ca
una dintre cele două porunci principale care stau la baza oricărei norme morale
şi ca semnul cel mai clar pentru a face discernământ cu privire la drumul de
creştere spirituală ca răspuns la donaţia absolut gratuită a lui Dumnezeu”
(Exortaţia apostolică Evangelii gaudium, 179). Din însăşi natura
misionară a Bisericii provin „caritatea efectivă faţă de aproapele, compasiunea
care înţelege, asistă şi promovează” (ibid.).
5. Înţelepciunea inimii
înseamnă a fi solidari cu fratele fără a-l judeca. Caritatea are nevoie de
timp. Timp pentru a-i îngriji pe cei bolnavi şi timp pentru a-i vizita. Timp
pentru a sta alături de ei aşa cum au făcut prietenii lui Iob: „Au şezut cu el
pe pământ şapte zile şi şapte nopţi şi nimeni nu i-a spus niciun cuvânt, căci
vedeau că durerea lui era foarte mare” (Iob 2,13). Însă prietenii lui
Iob ascundeau în spatele lor o judecată negativă despre el: credeau că
nenorocirea sa era pedeapsa lui Dumnezeu pentru un păcat al său. În schimb
adevărata caritate este împărtăşire care nu judecă, nu pretinde să-l
convertească pe celălalt; este liberă de acea umilinţă falsă care dedesubt
caută aprobare şi se complace de binele făcut.
Experienţa lui Iob are răspunsul
său autentic numai în Crucea lui Isus, act suprem de solidaritate a lui
Dumnezeu cu noi, total gratuit, aşa de milostiv. Şi acest răspuns de iubire la
drama durerii umane, în special a durerii nevinovate, rămâne pentru totdeauna
imprimată în trupul lui Cristos înviat, în acele răni glorioase ale sale, care
sunt scandal pentru credinţă dar sunt şi verificare a credinţei (cf. Omilia
pentru canonizarea lui Ioan al XXIII-lea şi Ioan Paul al II-lea, 27 aprilie
2014).
Şi atunci când boala,
singurătatea, neputinţa au câştig asupra vieţii noastre de dăruire, experienţa
durerii poate să devină loc privilegiat al transmiterii harului şi izvor pentru
a dobândi şi a întări sapientia cordis. De aceea se înţelege cum Iob, la
sfârşitul experienţei sale, adresându-se lui Dumnezeu poate să afirme: „Am
auzit despre tine după auzul urechii; dar acum ochiul meu te-a văzut” (42,5).
Şi persoanele cufundat în misterul suferinţei şi al durerii, primit în
credinţă, pot să devină martori vii ai unei credinţe care permite să locuiască
suferinţa însăşi, cu toate că omul cu propria inteligenţă nu este capabil s-o
înţeleagă până la capăt.
5. Încredinţez această Zi
Mondială a Bolnavului ocrotirii materne a Mariei, care a primit în sânul ei şi
a născut Înţelepciunea întrupată, pe Isus Cristos, Domnul nostru.
O, Marie, Scaun al Înţelepciunii,
mijloceşte ca Mamă a noastră pentru toţi bolnavii şi pentru cei care se
îngrijesc de ei. Fă ca, în slujirea faţă de aproapele suferind şi prin însăşi
experienţa durerii, să putem primi şi să facem să crească în noi adevărata
înţelepciune a inimii.
Însoţesc această implorare pentru
voi toţi cu Binecuvântarea mea Apostolică.
Papa Francisc
(Publicarea în
original: 03.12.2014; traducător: pr. Mihai Pătraşcu; Copyright: Libreria
Editrice Vaticana; Ercis.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu