Rugăciunea Rozariului este izvorâtă din dragostea
creştinilor faţa de Maica Domnului. Ea constă în împletirea unei coroane de
roze spirituale, prin recitarea a 15 decade formate din câte un „Tatăl Nostru”,
zece „Bucură-te, Marie” şi, în încheiere, „Slavă Tatălui”. Aceste 15 decade
sunt împărţite în trei grupe de câte cinci, fiecare grupă fiind dedicată
comemorării anumitor fapte şi mistere din viaţa Domnului nostru Isus Cristos şi
a Preacuratei Fecioare Maria: cinci mistere de bucurie, cinci de durere, cinci
de slavă. În mod obişnuit, se recită zilnic numai câte o serie de mistere şi în
decurs de trei zile se realizează un Rozariu complet, minunată împletire de
rugăciune vocală şi contemplare interioară, participare vie la bucuriile,
durerile şi slava Mântuitorului Isus, a Maicii sale Sfinte şi a Bisericii sale.
Obiectul care este folosit pentru numărarea rugăciunilor
rostite, şiragul de mătănii, este de origine foarte veche. Pustnicii din
părţile Răsăritului foloseau pietricele pentru a ţine seamă de numărul
rugăciunilor vocale pe care îşi propuneau să le rostească. În mănăstirile
medievale, fraţii laici, scutiţi de recitarea oficiului divin al preoţilor,
deoarece nu cunoşteau limba latină, îşi împlineau datoriile de pietate repetând
de un anumit număr de ori rugăciunea Pater Noster; în acest scop, urmând
sfatul Sfântului Beda Venerabilul, au folosit coliere formate din boabe
înşirate pe o sfoară. O tradiţie venerabilă afirmă că însăşi Maica Domnului s-a
arătat Sfântului Dominic şi i-a propus să adauge la rugăciunea „Tatăl nostru”
şi „Salutarea Îngerească”, formând Rozariul de astăzi. Ea a promis că recitarea
cu pietate a Sfântului Rozariu va fi o armă puternică pentru îndepărtarea
ereziei albigenze, care cuprinsese o mare parte din Italia şi Franţa.
Călugării dominicani au devenit susţinători înflăcăraţi ai
acestei rugăciuni şi au întemeiat confraternităţile Rozariului, ai căror membri
se obligau să recite zilnic, în întregime sau în parte, Sfântul Rozariu. Papa
Pius al V-lea, fost membru al Ordinului Sfântului Dominic, a încurajat şi a
recomandat oficial recitarea lui. În curând, Rozariul a devenit o rugăciune
universală a creştinătăţii catolice, un fel de „breviar al credincioşilor”,
considerat la fel de valoros ca şi breviarul pe care preoţii îl recită zilnic.
Sfântul Rozariu a devenit un izvor de înălţare şi de orientare spirituală, atât
în viaţa individuală, cât şi în viaţa de familie.
„În cadenţa dulce şi odihnitoare a cuvintelor rugăciunii
«Ave Maria», tatăl şi mama se gândesc la grijile familiei, la copilul pe care
îl aşteaptă, la problemele pe care le pun copiii mai mari. Peste toate
aspectele vieţii familiale se revarsă lumina operei de mântuire înfăptuită de
Cristos şi, în mod cu totul firesc, familia se încredinţează Aceleia care a
intervenit în favoarea soţilor din Cana Galileii, mamei iubitoare a
Răscumpărătorului” (Schillebeeckx).
Comemorarea de astăzi a fost instituită de Sfântul Papa
Pius al V-lea pentru a aminti victoria obţinută în 1571, la Lepanto, asupra
flotei turceşti, în ziua de 7 octombrie, care în acel an era o zi de duminică.
La început, se numea „Sfânta Maria a Biruinţei” şi se sărbătorea numai la Roma
şi în împrejurimi, în prima duminică din octombrie. În 1716, sărbătoarea a fost
extinsă la întreaga Biserică, iar Sfântul Pius al X-lea, în 1913, a stabilit ca
zi definitivă a comemorării ziua de 7 octombrie, sub titlul de „Sărbătoarea
Preasfântului Rozariu”. Calendarul nou, din 1960, a reţinut numele de „Sfânta
Maria a Rozariului”. Într-un anumit sens, această comemorare cuprinde toate sărbătorile
închinate Mântuitorului şi Preacuratei, deoarece, prin rugăciunea Rozariului,
participăm zilnic la misterele de bucurie, de durere şi de slavă ale Domnului
nostru Isus Cristos, fiul Fecioarei Maria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu