sâmbătă, 3 august 2013

XVIII TPA (C): Ce comoară ne foloseşte? (omilie)




 
Luca 12,13-21 - În acel timp, 13 din mijlocul mulţimii, un om l-a rugat pe Isus: "Învăţătorule, spune fratelui meu să împartă moştenirea cu mine!" 14 Isus i-a răspuns: "Omule, cine m-a pus judecător sau împăciuitor peste voi?" 15 Apoi s-a adresat mulţimii: "Fiţi atenţi şi păziţi-vă de pofta de avere; căci viaţa unui om, oricât de bogat ar fi, nu depinde de averea lui!" 16 Şi le-a spus această parabolă: "Era un om bogat, căruia pământul i-a produs o recoltă bogată. 17 Atunci a început să se frământe: «Ce să fac? N-am unde să-mi adun recolta». 18 În cele din urmă şi-a zis: «Aşa am să fac: am să dărâm hambarele mele şi am să construiesc altele mai mari; acolo îmi voi aduna tot grâul şi toate bunurile. 19 Şi apoi îmi voi spune: Acum ai provizii din belşug pentru mulţi ani. Odihneşte-te, mănâncă, bea şi bucură-te de viaţă!». 20 Dar Dumnezeu i-a spus: «Nebunule! Chiar în această noapte ţi se va cere viaţa înapoi! Şi cele adunate ale cui vor fi?» 21 Aşa se întâmplă cu acela care îşi adună avere, dar nu se îmbogăţeşte în faţa lui Dumnezeu".

Omilie
 
Din mijlocul mulţimii care-l înconjura pe Isus se ridică o rugăminte: „Învăţătorule, spune fratelui meu să împartă moştenirea cu mine!” Şi el i-a răspuns: „Cine m-a pus judecător sau împăciuitor peste voi?” Isus refuză să intervină într-o astfel de problemă. El nu-şi atribueşte sarcini străine misiunii primite de la Tatăl: „Împărăţia mea nu este din această lume” (In 18,36), îi va spune lui Pilat.
 
Singularitatea lui Isus constă în „altă” privire, în a citi sentimentele şi gândurile cele mai profunde care mişcă omul. Aici el descoperă un risc prezent în raportul nostru cu bunurile: pofta de avere, avariţia. Îndreptându-se spre cei care îl ascultau le-a spus: „Fiţi atenţi şi păziţi-vă de pofta de avere, pentru că viaţa unui om, oricât de bogat ar fi, nu depinde de averea lui!” Este un cuvânt care, în simplitatea şi în adevărul său, ne pune pe toţi pe gânduri. În ce facem să consiste viaţa noastră? Pe ce o bazăm? Adesea suntem tentaţi să o facem să depindă de bogăţii. Şi aşa ajungem să iubim bunurile, fără să ţinem cont de alţii; mai mult, sfârşim prin a-i lipsi de ceea ce le revine ca să aibă să trăiască, aşa cum se comportă bogatul din parabolă faţă de Lazăr cel sărac. Mai mult, acest comportament este astăzi lăudat de societate, care consideră o astfel de acaparare de bunuri nu un viciu, ci o virtute publică.
 
Isus cunoştea bine inima omului, locul în care se naşte această dorinţă nemăsăturată de a acapara bogăţii. Cine este stăpânit de această „fixaţie” ajunge până la identificarea cu ceea ce posedă. Isus ştia că avariţia „este rădăcina tuturor relelor” (1Tim 6,10), că „este idolatrie” (Col 3,5), pentru că implică o adeziune plină de încredere în bunuri mai degrabă decât în Dumnezeu. Iată de ce Isus a spus: „Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni... lui Dumnezeu şi mamonei” (Lc 16,13); şi în faţa refuzării chemării sale din partea unui om care avea multe bogăţii, Isus a comentat: „Cât este de greu pentru cei care au bogăţii să intre în împărăţia lui Dumnezeu!” (Lc 18,24).
 
Cu o înţelepciune care îi vine din observarea realităţii, psalmistul cântă: „Nu te nelinişti dacă se îmbogăţeşte omul şi dacă sporeşte slava casei lui, căci la moarte nu va lua toate cu sine” (Ps 49,17-18). În povestirea parabolei omului atât de bogat că nu mai ştie unde să-şi depoziteze produsele muncii sale, Isus pare să facă trimitere la psalm. Celui „nesimţit” care „în prosperitatea sa nu înţelege” (Ps 49,21) şi ar voi să dispună de viitor („Am să construiesc alte hambare mai mari... apoi îmi voi spune: Acum ai provizii din belșug pentru mulţi ani. Odihneşte-te, mănâncă, bea şi bucură-te de viaţă”) Isus îi contrapune glasul lui Dumnezeu: „Nebunule! Chiar în această noapte ţi se va cere viaţa înapoi. Şi cele adunate ale cui vor fi?”
 
Adesea acumulăm bogăţii pentru a ne apăra de frica de moarte, ca şi cum a avea multe bunuri ar putea să împiedice acel eveniment. Şi aşa renunţăm la confruntarea cu moartea noastră; meditând despre ea, am putea în schimb să recunoaştem ceea ce în viaţă este cu adevărat esenţial: de fapt cel care are un motiv pentru care merită să mori, să-ţi dai viaţa, are un motiv şi pentru a trăi. Încă o dată suntem trimişi la cuvântul lui Isus: „Acolo unde este comoara ta, acolo este şi inima ta” (Lc 12,34). Dacă tezaurul nostru este comuniunea cu Domnul Isus, atunci vom fi capabili de împărtăşire fraternă, aceea trăită de Isus însuşi, el care „din bogat s-a făcut sărac pentru noi” (2Cor 8,9). Împărtăşirea este adevăratul nume al sărăciei creştine: cine practică împărtăşirea, cunoaşte bucuria care se experimentează în a dărui şi în a trăi comuniunea, plecând de la împărtăşirea bunurilor. (Enzo Bianchi [05.08.2007]; trad. pr. Isidor Chinez).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu