Nicolas Poussin (1594, Les Andelys - 1665, Roma), “L’Assunzione della Vergine”, 1650. |
Luca 1,39-56 - În acele zile, Maria a pornit în grabă către o cetate din
ţinutul muntos al Iudeii. 40 Ajunsă acolo, a intrat în casa lui
Zaharia şi a salutat-o pe Elisabeta. 41 Când a auzit Elisabeta
salutul Mariei, a tresărit pruncul în sânul ei. Elisabeta s-a umplut de Duhul
Sfânt 42 şi a strigat cu glas tare: "Binecuvântată eşti tu între
femei şi binecuvântat este rodul trupului tău. 43 Şi de unde mie
fericirea aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu? 44 Căci,
iată, cum au ajuns la urechile mele cuvintele salutului tău, a tresărit de
bucurie pruncul în sânul meu. 45 Fericită eşti tu, care ai crezut că
se vor împlini cele spuse ţie de Domnul". 46 Atunci Maria a spus:
"Sufletul meu preamăreşte pe Domnul 47 şi duhul meu tresaltă de
bucurie în Dumnezeu, mântuitorul meu, 48 căci a privit la smerenia
slujitoarei sale. Iată, de acum toate popoarele mă vor numi fericită,
49 căci mi-a făcut lucruri mari Cel Atotputernic, al cărui nume este
sfânt. 50 Milostivirea lui dăinuie din neam în neam peste cei ce se
tem de dânsul. 51 El arată puterea braţului său; risipeşte pe cei
mândri în inima lor. 52 Dă jos de pe tronuri pe cei puternici şi
înalţă pe cei smeriţi. 53 Pe cei flămânzi îi copleşeşte cu bunuri,
iar pe cei bogaţi îi lasă cu mâinile goale. 54 A sprijinit pe
slujitorul său Israel, amintindu-şi de îndurarea sa, 55 după cum a
promis părinţilor noştri, lui Abraham şi urmaşilor lui în veci". 56
Şi a rămas Maria trei luni împreună cu Elisabeta; apoi s-a întors acasă.
Omilie
1. „Şi după cum toţi mor în Adam,
tot aşa toţi vor învia în Cristos”. Aceste cuvinte îndepărtează enigma
existenţei umane: existenţă pentru moarte şi destinată morţii, sau existenţă (=
om) pentru viaţă şi destinată vieţii? Desigur, „instinctul inimii sale îl face
(pe om) să se îngrozească de o distrugere totală şi de o dispariţie definitivă
şi să le respingă” (GS 18). Numai în
lumina învierii lui Cristos omul atinge certitudinea că „Dumnezeu... l-a chemat
şi îl cheamă pe om să se ataşeze de el cu toată fiinţa, într-o comuniune
veşnică de viaţă dumnezeiască nepieritoare” (GS 18). Apostolul ne-a zis: „toţi vor primi viaţa în Cristos” din
moment ce „Cristos a înviat din morţi, fiind dintre cei morţi, cel dintâi care
a înviat”.
Cel dintâi: primul dintr-o serie,
începutul unui har care va fi dăruit oricărui om care crede.
Celebrând astăzi ridicarea
persoanei Mariei în gloria veşnică, în toată realitatea sa, trup şi suflet, noi
celebrăm puterea învierii lui Cristos. Acesta nu a voit ca Aceea care l-a
născut să fie victima putrezirii din mormânt atunci când şi-a terminat zilele
pe acest pământ. Maria a fost făcută cu trupul şi sufletul să posede viaţa
divină veşnică. În ea victoria lui Cristos asupra morţii a fost deja atestată
în toată splendoarea sa. Preamărind-o astăzi pe Maria, noi mărturisim credinţa
noastră în învierea lui Cristos ca şi cauză exemplară a victoriei noastre
asupra morţii.
2. Meditând prima lectură, suntem
instruiţi de cuvântul lui Dumnezeu că victoria lui Cristos asupra morţii are
loc în cadrul istoriei acolo unde încă mai lucrează puterea morţii. Există o
luptă continuă cu forţele răului, care traversează lumea şi marchează inima
oamenilor, împotrivindu-se lui Cristos: „în el era Viaţa şi viaţa era lumina
oamenilor: lumina străluceşte în întuneric, dar întunericul n-a cuprins-o” (In 1,4-5).
Istoria noastră, istoria de
astăzi se configurează deci ca o luptă între două civilizaţii: civilizaţia
vieţii, civilizaţia morţii. „Balaurul stătea în faţa femeii care trebuia să
nască, gata să-i înghită copilul, după ce îl va naşte”. Stana caută să elimine
din istoria umană şi din viaţa fiecărui om relaţia cu Cristos, autorul vieţii,
pentru a impune împărăţia morţii.
Unde are loc această confruntare dintre cele două civilizaţii: a
morţii şi a vieţii? În primul rând în
conştiinţa morală a oricărei persoane. „Eu am pus înaintea ta viaţa şi
moartea” spune Domnul fiecăruia dintre noi, „binecuvântare şi blestem; alege
aşadar viaţa... iubind pe Domnul Dumnezeul tău, ascultând de glasul lui şi
ţinându-te unit de el” (Dt 30,19-20).
Construirea uneia sau a alteia dintre civilizaţii îşi află originea în
judecăţile conştiinţei noastre şi ale calităţii morale a alegerilor care decurg
de aici. Nu este nici o îndoială că conştiinţa multor oameni este întunecată
astăzi de o profundă criză de adevăr din care se naşte în primul rând
civilizaţia morţii: reducerea distincţiei bine-rău şi util-periculos; negaţia
că există o ordine morală independentă de opiniile noastre.
Dar confruntarea are loc şi la
nivelul instituţiilor publice. „Balaurul
vrea să înghită copilul, după ce îl va naşte”. Este figura lui Cristos pe care
Maria îl naşte la „plinătatea timpului” (Gal
4,4) şi pe care Biserica trebuie în continuu să-l ofere oamenilor în diferitele
epoci ale istoriei. Dar într-un fel este şi figura oricărui om, a oricărui
copil, a oricărei creaturi slabe şi ameninţate, pentru că – aşa cum ne
aminteşte Conciliul – „cu întruparea sa fiul lui Dumnezeu s-a unit într-un
anumit mod cu fiecare om”. Tocmai în „trupul” fiecărui om, Cristos continuă să
se reveleze şi să intre în comuniune cu noi, aşa că refuzarea vieţii omului, în
diferitele sale forme, este cu adevărat refuzarea lui Cristos” (Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea Evangelium Vitae, 104). Refuzarea vieţii omului este
astăzi instituţionalizată prin legea care legitimează avortul, în cererea de a
legitima eutanasia, în organizarea economică incapabilă să asigure cele două
drepturi fundamentale ale omului chiar sărac: dreptul la viaţă şi la sănătate.
Maria înălţată la cer este „semn
de mângâiere şi de speranţă sigură” că puterile morţii au fost deja înfrânte.
În timp ce noi suntem încă în această confruntare, prin Euharistie suntem
făcuţi părtaşi la viaţa lui Cristos, suntem siguri că ajungem cu Maria în
gloria învierii.
(Sursa: Carlo Caffarra [15.08.2001]; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu