Toți se roagă în Biserică
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (24 mai 2020)
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (24 mai 2020)
Lecturi: Faptele
Apostolilor 1,12-14; 1Petru 4,13-16; Evanghelia Ioan
17,1-11a; lecturi
Omilie
Omilie
Lecturile din această duminică ne
arată nașterea Bisericii într-un act de rugăciune. Isus este în rugăciune cu
totul specială cu Dumnezeu. El se pregătește să înfrunte și să trăiască pătimirea
și moartea sa pe cruce. Se întoarce la Tatăl. Lui îi încredințează discipolii. Moartea
lui i-a împrăștiat. Dar timp de patruzeci de zile au făcut experiența lui
Cristos viu, căci a înviat din morți. După înălțare, apostolii aşteaptă venirea
Duhului Sfânt. Sunt toți în rugăciune împreună cu Maria, mama lui Isus. Astăzi este
duminica rugăciunii: căci Cristos se roagă – rugăciunea sacerdotală a marelui
preot –, apostolii se roagă, Biserica se roagă. Toți se roagă.
În Faptele Apostolilor (Fap
1,12-14) sfântul Luca ne relatează despre plecarea lui
Isus la cer și primii pași ai Bisericii în rugăciune. „După ce Isus s-a înălţat
la cer, apostolii s-au întors la Ierusalim de la muntele numit al Măslinilor”
(v. 12): se spune că înălțarea a avut loc de pe muntele Măslinilor. Acum
discipolii se reunesc nu în templu dar într-un loc unde „obișnuiau să se adune”:
„au urcat în încăperea de sus” (v. 13). Este camera de sus, în casa de la
Ierusalim, care în tradiția creștină este identificat cu „Cenacul” unde Petru
și Ioan au pregătit Paștele, unde s-a celebrat prima Sfântă Liturghie, la etaj ce
era folosită ca sală de reuniune și de rugăciune. Cenacul devine simbolul
Bisericii în rugăciune. Este un loc retras din agitația lumii, silențios, unde
fiecare poate să se roage în tăcerea inimii. Acolo erau apostolii, acolo era Maria,
mama lui Isus, și câteva femei – primele martore ale învierii. „Toţi aceştia,
într-un cuget, stăruiau în rugăciune” (v. 14). Aceasta era ocupaţia lor
principală în aceste zile. Era o rugăciune arzătoare, constantă și intensă pe
care prima comunitate a discipolilor au trăit-o într-un cuget în aşteptarea
împlinirii făgăduinţei făcute de Isus: așteptarea Duhului. Rugăciunea stăruitoare
era singura forță pentru a suporta durerile cu calm ca „niște creștini”
adevărați. Sub privirea lui Dumnezeu, încep să se asculte unii pe alții,… se
dialoghează…
Prima Scrisoarea a lui Petru (1Pt 4,13-16)
se adresează creștinilor persecutați. Devin neliniștiți primii creștinii… Apostolul îi
invită să învingă orice teama. Suferințele și moartea lui Cristos devin modelul
fiecărui credincios pentru a da mărturie demnă și curajoasă despre credință.
„Întrucât participaţi la suferinţele lui Cristos, bucuraţi-vă, ca să puteţi
tresălta de bucurie şi la revelarea gloriei lui!” (v. 13). Suferințele, dacă
sunt luate în lumina misterului pascal, ne unesc cu Domnul și se ridică la
jertfa oferită lui Dumnezeu; devin izvor al noii creații, putere spirituală,
lume nouă de care Biserica este prima „primiție”. Este mărturia unui cer și
pământ nou inaugurate de Cristos mort și înviat.
Petru distinge motivele
persecuției: în numele lui Cristos și nu ca ucigaș, hoț, răufăcător. Este un
har și o comuniune de iubire să participi la pătimirile lui Isus. Apostolul
aminteşte că această încercare conduce la glorie: persecutările devin moment de
fericire. „Fericiţi sunteţi, pentru că Duhul gloriei şi al lui Dumnezeu se
odihneşte peste voi!” (v. 14). Perseverența în încercări nu derivă din curajul
și voința noastră dar de puterea Duhului – „Duhul gloriei” –, Duhul lui Isus. Această
prezență și adeziune a lui Cristos duce să modeleze viața și comportamentul
creștin. Este semn a-l unirii credincioșilor și fundament al gloriei viitoare. Discipolii
celui înviat sunt pe drumul care trece prin suferință dar conduce la bucurie.
Evanghelia (In 14,1-11) ne prezintă ceea ce numim rugăciune. Era după cină
pascală când Isus cu discipolii săi se aflau tocmai în „încăpere de sus”, în Cenacul
[la Ierusalim]. Ultima parte a discursului lui Isus se transformă într-o lungă convorbire
cu Tatăl. Cristos se roagă în prezenţa ucenicilor: este rugăciunea
sacerdotală [preoțească] a lui Cristos numită şi rugăciunea de mijlocire pentru
discipolii săi din toate timpurile: cei de aici şi cei din viitor. Este o rugăciune
zguduitoare și cutremurătoare care
provoacă sentimente de recunoștință, încredințare și mulțumire. Isus știe că le
va fi greu de a trăi misiunea până la marginile lumii… În momentul în care e
gata să intre în marea tăcere a pătimirii, Isus, cu glas puternic – în felul
rugăciunii ebraice – ridicând ochii spre cer, îi vorbeşte lui Dumnezeu: „Tată,
a venit ceasul: glorifică-l pe Fiul tău ca Fiul să te glorifice pe tine!” (v.
1).
Aceste cuvinte riscă să fie
înțelese rău: să fie o rugăciune de orgoliu? În lumea noastră „glorie” înseamnă
faima, renume. Mulți sunt dispuşi să facă orice ca să iasă în evidenţă şi să
aibă onoruri. Însă în Biblie nu este așa, e cu totul altfel: gloria este o valoare
reală a persoanei, greutatea sa. Prin glorificare înţelegem manifestarea
puterii lui Dumnezeu în creaţie şi în istorie, iar acum şi în misiunea lui
Isus. Această glorificare culminează cu moartea şi învierea Domnului.
După ce a preamărit numele său pe
pământ adunându-i pe toţi cei pe care el i-a încredinţat pentru a le da viaţa veşnică, acum se roagă ca
aceştia să fie ajutaţi să-l preamărească pe pământ pe Dumnezeu: „Eu mă rog
pentru ei. Nu mă rog pentru lume, ci pentru cei pe care mi i-ai dat, pentru că
sunt ai tăi” (v. 9). Prin această rugăciune, Isus mijloceşte prezenţa Duhului
Sfânt în viaţa celor care au crezut în
el. Rugăciunea Domnului stabileşte unitatea strânsă care comunică
ucenicilor, din toate timpurile, iubirea Tatălui şi angajându-i să-l urmeze.
Cristos îi invită pe apostoli să-i acorde fidelitate lui Dumnezeu ca singurul
Dumnezeu adevărat.
Cu întreaga Biserică ne întoarcem
la Cristos prin rugăciune; el dă sens vieții noastre. Căutarea speranței care
animă pe toți oamenii se găsește aici: într-un fluviu care stinge setea de
Dumnezeu prin rugăciune. Ne pregătim să primim pe Duhului Sfânt!
bibliografia [anul
A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia,
Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di
Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets
liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981;
Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle
letture festive. Ciclo A, Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org);
Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net);
Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro); Garcìa
J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va);
Ludmann R., Parole pour ta route,
Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali
e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano
C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org);
Ravasi G., Celebrarea și trăirea
Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu