vineri, 26 iulie 2019

† Duminica a 17-a de peste an (C): Rugăciunea fiilor lui Dumnezeu [28 iulie 2019]

Tatăl nostru” - de James Tissot (1836-1902).
 Rugăciunea fiilor lui Dumnezeu
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (28 iulie 2019)
Lecturi: Geneză 18,20-32; Coloseni 2,12-14; Evanghelia Luca 11,1-13; lecturi

Omilie


Lecturile biblice din această duminică ne cheamă la rugăciune. Abraham apare ca un om al rugăciunii și mijlocirii. Isus este omul rugăciunii. A te ruga înseamnă a îndrăzni să te apropii de Dumnezeu ca să-l adori și să-i ceri ajutorul.




În prima lectură luată din cartea Genezei (Gen 18,20-32), Abraham oferă un model de rugăciune: prieten al lui Dumnezeu intervine pentru locuitorii din Sodoma și Gomora. Domnul iubește aceste cetăți ca și Abraham. „În vreme de Abraham stătea încă înaintea Domnului” (v. 22): este expresia care înseamnă în Vechiul Testament a-l adora, a intra înaintea lui sau a-l sluji. Convingere că o mică rămăşiţă de credincioşi poate salva mulțimea, îl stăpânește pe Abraham. Cel credincios este implicat ca să nu piardă pe cel nevinovat pentru vinovăția celui rău: „Oare îl vei nimici pe cel drept împreună cu cel nelegiuit? Poate că se află cincizeci de drepţi în cetate; oare îi vei nimici și nu vei suporta locul pentru cei cincizeci de drepți care sunt în ea?” (v. 23-24). Omul încearcă o cale a dialogului cu Dumnezeu: încearcă să smulgă de la Domnul iertare pentru Sodoma și Gomora. Discuţia dintre om şi Dumnezeu se prezintă ca o tocmeală orientală: porneşte de la 50 şi scade până la 10. În mijlocul tuturor perversităților mai este un drept, nu este totul pierdut. Mijlocirea sa are mai multă greutate pentru soarta omenirii decât are cei răi. Abraham se încrede în dreptatea lui Dumnezeu care merge până la cruțarea celui vinovat. Știe că Domnul, chiar dacă este judecătorul întregii omeniri, milostivirea sa este mai puternică decât dreptatea. Insistând asupra dreptăţii, el invocă îndurarea. Reuşeşte să obţină reducerea balanţei: preţul coboară disproporţionat în beneficiul omului. Când este la mijloc omul, Dumnezeu acceptă bucuros să „piardă”, să ierte. Este punct slab al Domnului: e partea vulnerabilă – se numește milostivire. Abraham se dovedeşte a fi prietenul nu doar al lui Dumnezeu, ci şi al omenirii. Și Abraham se arată mai îndrăzneț, și Domnul se manifestă mai amabil. Din păcate, în tocmeala cu Dumnezeu, Abraham nu a mers suficient de departe; se oprește la zece drepţi. Mai târziu, profeții Isaia, Ieremia… încerca înlăturarea pedepsei Domnului cu un singur nevinovat: Isus, unicul drept, obține iertarea lui Dumnezeu pentru întreaga omenirea păcătoasă.



În lectura a doua luată din Scrisoarea către Coloseni (Col 2,12-14), apostolul ne aduce vestea bună: rămâne un drept – este Isus Cristos. Prin patima, moartea şi învierea sa oferă întregii omeniri mântuirea. Colosenii, afirmă Paul, erau destinați morții din cauza păcatelor, dar această condiție a fost introdusă în misterul lui Isus și a apărut o existență nouă de viață și înviere. Soarta lor este legată de cea a Domnului. Isus a înviat! Suntem chemaţi la înviere. Suntem botezați: credem că „puterea lui Dumnezeu” a învins în viețile noastre. Cristos ne este prezentat ca singurul drept care nu obosește niciodată să dea milostivire. Crucea lui Isus ne-a dobândit iertarea păcatelor şi ne-a făcut părtaşi la viaţa cea nouă. Dumnezeu, Tatăl milostivirii, ne-a iertat de „toate nelegiuirile. El a șters documentul cu poruncile care erau împotriva voastră și l-a anulat pironindu-l pe cruce” (v. 13-14). Paul ne învaţă că Isus când s-a urcat pe cruce ne-a obținut iertarea tuturor păcatelor. În fața lui Dumnezeu oamenii nu sunt într-un proces care așteaptă condamnarea, dar sunt liberi. Viaţa şi eliberarea ne-au fost date cu o condiţie: să exprimăm adeziunea noastră „prin credinţa în puterea lui Dumnezeu” (v. 12).



Evanghelie de astăzi (Lc 11,1-13) se deschide cu scena în care Isus se roagă singur, deoparte. Când a terminat, unul dintre discipoli i-a spus: „Doamne, învaţă-ne să ne rugăm, aşa cum Ioan i-a învăţat pe discipolii lui” (v. 1). Evanghelistul Luca, mai mult decât alți evangheliști, îl prezintă pe Isus ca un mare și neobosit rugător. Trăia rugăciunea departe de mulțime, în singurătate, în întâlnirea cu Tată. Îndrăzneala lui Abraham este întrecută de îndrăzneala lui Isus când îi spune: „Abbá”, adică „Tată”, lui Dumnezeu. Dar cum o spunea Isus? Cum se rugă, ce accent, ce vibraţie avea glasul lui, câtă încredere, iubire, duioşie, intimitate era în glasul lui când a rostit cuvântul „Abbá” – „Tăticule”? Văzându-i faţa transfigurată în rugăciune, ei au rămas puternic impresionaţi. Și-au dat seama că, până atunci ei nu se rugaseră. Notăm că discipolii au iniţiativa şi îi cer lui Isus să-i înveţe să se roage. Şi, Isus acceptă: „Când vă rugaţi, spuneţi: «Tată»” (v. 2). „Abbá” – Tăticule! Începeți cu cuvântul „tată”. Auzind acest apelativ, discipolii au rămas cu răsuflarea tăiată: nimeni până atunci la evrei – nici Abraham, nici măcar Moise – nu îndrăznise să-i adreseze lui Dumnezeu cuvântul „Părinte”, darămite „Abbá”. Apostolii, când se rugau, i se adresau lui Dumnezeu aşa cum se adresau toți evreii: „Adonai”, „Domn”, „Stăpâne”. Dintre toate cuvintele limbajului omenesc pe care le putea alege pentru a-l numi pe Dumnezeu, Isus alege apelativul: „Tată!” Invocaţia „tată” – lipsită de orice alt adjectiv – exprimă ființa de fiu al lui Cristos. Ucenicul trebuie să se roage în calitate de fiu. În acest raport stă toată originalitatea creştină: tată și fiu.



Isus leagă două cereri: „sfinţească-se numele tău, vie împărăţia ta” (v. 2). Rugăciunea lui Cristos înseamnă a face loc lui Dumnezeu, lăsându-l să-şi manifeste în noi sfințenia sa şi făcând să înainteze domnia sa de iubire în viaţa noastră. „Alte trei cereri exprimă necesităţile noastre fundamentale: pâinea, iertarea şi ajutorul în ispite. Nu se poate trăi fără pâine, nu se poate trăi fără iertare şi nu se poate trăi fără ajutorul lui Dumnezeu în ispite” (papa Francisc). Pâinea este necesară, nu este de prisos; nu se acumulează, nici nu se iroseşte… Iertarea este aceea pe care noi înşine o primim de la Dumnezeu. Suntem păcătoşi iertaţi de milostivirea divină… Ultima cerere este „şi nu ne duce în ispită”: exprimă condiţia noastră umană mereu expusă răului şi corupţiei. Dar, în toate acestea, Dumnezeu ne este aproape în milostivirea sa.


După ce i-a învăţat pe discipoli ce să spună în rugăciune, Isus recurge la exemple şi la experienţa ascultătorilor, povestind parabola prietenului insistent şi subliniind puterea rugăciunii prin exemplul tatălui care dă lucruri bune copiilor. „Dacă unul dintre voi are un prieten şi merge la el la miezul nopţii şi-i spune: «Prietene, împrumută-mi trei pâini» […]. «Nu mă deranja» […]. Vă spun, chiar dacă nu se va scula să-i dea pentru că îi este prieten, pentru insistenţa lui se va scula şi-i va da ceea ce are nevoie»” (v. 5.7.8). În parabola vecinului care deranjează nu este atât statornicia în rugăciune cât siguranța încrezătoare a ascultării rugăciunii. Dumnezeu este un prieten bun, cu el putem să ne comportăm cu curaj, cu îndrăzneală, așa ca un prieten adevărat. Dumnezeu este atât de apropiat omului încât poate fi deranjat. Este un Dumnezeu care te ascultă, dar cu o libertate de iubire de neînțeles…

Isus ne sfătuiește să ne îndreptăm către Dumnezeu Tatăl. Avem atâtea motive să o facem: pentru iubirea Domnului și milostivirea sa. Da, în rugăciune vom găsi adevărata bucurie și curajul de a iubi așa cum ne-a învățat El. 



bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu