Lecturi: Numerilor 21,4b-9; Filipeni 2,6-11; Evanghelia Ioan 3,13-17; lecturi
Celebrăm
astăzi sărbătoarea Înălţării sfintei Cruci, a cărei origine urcă la adoraţia
care-i era rezervată la Ierusalim în Vinerea sfântă; apoi sărbătoarea a fost legată
de memoria regăsirii crucii. Aici trebuie făcută o precizare: a adora crucea nu
înseamnă a venera un instrument de moarte, ceea ce este crucea, dar a ne fixa
privirea asupra misterului paradoxal care împlineşte mântuirea noastră,
misterul iubirii manifestate pe cruce, iubirea Tatălui care l-a dăruit pe Fiul
său pentru viaţa lumii, şi iubirea Fiului care s-a dat pe sine pentru noi.
Pentru a ne
invita să contemplăm acest mister, Biserica a ales un fragment scurt din cea de
a patra evanghelie, în care Isus vorbeşte cu Nicodim, un învăţător fariseu,
expert în Scripturi. Isus face o revelaţie, la prima vedere enigmatică: „aşa
cum Moise a înălţat şarpele în pustiu,
aşa trebuie să fie înălţat Fiul omului, pentru ca cel care crede în el să aibă
viaţa veşnică”. În pustiu, în timpul exodului, Moise a înălţat un şarpe de
bronz: privindu-l israeliţii erau feriţi de moartea provocată de şerpii
veninoşi; aşa cum şarpele era „un semn de mântuire” (Înţ 16,6), la fel va fi Fiul omului, o dată înălţat. Dar ce
înseamnă a fi înălţat? Înseamnă a fi ridicat de la pământ, şi Isus va fi
ridicat pe cruce; dar înseamnă şi a fi înălţat de Dumnezeu, care îl va lua pe
Isus în gloria sa şi îl va face Domnul universului.
Astfel sunt
unite într-o sinteză admirabilă crucea şi gloria: crucea înseamnă sfârşitul
existenţei pământeşti a lui Isus şi, în acelaşi timp, arată identitatea sa de
Fiu coborât din cer şi apoi din nou înălţat de Dumnezeu la cer.
Dacă
aceasta este o lectură rod al credinţei, trebuie amintit că, în istorie,
moartea lui Isus nici nu a fost îmbrăcată cu gloria martiriului, ca aceea a lui
Ioan Botezătorul, deşi a fost o moarte ruşinoasă şi infamă: „scandalul crucii”
(Gal 5,11), „nebunia crucii” (1Cor 1,18.23), spunea Paul. În timpul
lui Isus, de fapt, moartea pe cruce era înţeleasă de evrei ca moartea rezervată
celui blestemat de Dumnezeu; era un chin extrem provocat de romani celui care
era judecat dăunător binelui comun. Iată cum a murit Isus: atârnat între cer şi
pământ, pentru că – se credea – refuzat de Dumnezeu şi de oameni, condamnat de
puterea religioasă întrucât era considerat
ca un duşman al comunităţii celor care cred, şi de puterea imperială ca
un răufăcător. Ar trebui să ne amintim aceasta de fiecare dată când suntem
tentaţi să reducem crucea la simbol religios.
Şi totuşi,
Isus a ştiut să transforme crucea într-un loc glorios, în care el ne-a iubit pe
noi oamenii până la extrem, loc în care a murit pentru noi, ca să ne salveze.
Şi aceasta pentru că sfârşitul pe cruce nu a fost pentru el rezultatul unei
fatalităţi oarbe; dimpotrivă, a fost ieşirea dintr-o existenţă trăită în
libertate şi din iubire, pentru că numai iubirea de Dumnezeu, povestită de
Isus, poate transforma un instrument de moarte în izvor de viaţă. În acest sens
comentează evanghelistul: „Dumnezeu atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe
Fiul său unul născut, pentru ca cel care crede în el să nu moară, dar să aibă
viaţa veşnică”. Iar antifona la evanghelie în tradiţia Bisericii din Occident
este: „Ne-nchinăm ţie, Cristoase, şi te binecuvântăm, căci prin sfânta ta cruce
ai răscumpărat lumea”.
(pr. Enzo
Bianchi [14 septembrie 2008]; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu