Cristos pe cruce - de Peter Paul Rubens. |
De multe ori,
creştinismul a fost asociat cu filozofia stoică din Antichitate. În fapt, se
pot stabili anumite corespondenţe între terapia filozofică prin „exerciţii
spirituale“ a lui Epictet şi Marc Aureliu şi versiunea creştină a exerciţiilor
spirituale, canonizată în Occident de către sfântul Ignaţiu de Loyola.
Detaşarea „filozofică“ faţă de propria viaţă, în perspectiva imensităţii lumii,
antrenarea atenţiei pentru a rămâne concentrată asupra clipei de faţă,
meditaţia in articulo mortis pentru dobândirea discernământului
asupra celor mai înţelepte alegeri, practica examenului de conştiinţă pentru
obţinerea auto-controlului, exerciţiul meditativ cu sprijinul imaginaţiei şi al
reflecţiei discursive – toate aceste practici sunt comune atât tradiţiei stoice,
cât şi spiritualităţii creştine (aceste practici au fost răspândite în
creştinismul occidental mai ales datorită Exerciţiilor spirituale ale
sfântul Ignaţiu de Loyola, fondatorul ordinului iezuit).
Cu toate acestea,
intuim că există în creştinism şi un element de noutate, în raport
cu practicile „terapiei prin filozofie“ ale stoicilor – şi această noutate
constă tocmai în aceea că Dumnezeul creştin nu seamănă deloc cu universul
indiferent al stoicilor sau cu Destinul implacabil, ce nu lasă loc decât pentru
o înţelepciune dobândită prin seninătate şi detaşare pesimistă, purtate cu mândria
celui care nu se plânge niciodată de nimic. Dumnezeul creştin „s-a făcut om“ şi
a ales să trăiască o viaţă plină de lipsuri, să fie dispreţuit şi detestat de
oamenii importanţi ai timpului său şi să fie, în final, ucis ca un tâlhar,
pentru crima de a fi mărturisit că imaginea legalistă a unui Dumnezeu care pune
formalismul şi puritatea rituală mai presus de milă, de iubire şi de iertare
este falsă. Dumnezeul creştin iese din paradigma stoică, pentru că a ales
suferinţa şi tragicul – înţelepciunea Crucii – şi nu indiferenţa senină şi
apatică.
Această alegere a lui
Dumnezeu de a se revela pe sine mai ales prin iubirea tragică a Crucii face
dificilă şi asocierea creştinismului cu un platonism al Formelor pure, care nu
pot fi atinse decât printr-o raţionalitate luminoasă şi incorporală – asemenea
celei din Republica, care exclude pasiunea, suferinţa şi dezordinea
emoţională cu acelaşi zel cu care Platon îi evacuează pe poeţii tragici din
cetatea sa ideală.
Dumnezeul vulnerabil
de pe Cruce nu are, aşadar, nimic în comun cu idealurile stoice şi platonice.
Unica filozofie morală care pare să întrevadă, chiar în limitele unei gândiri
naturale, ceva din profunzimea Crucii este o filozofie care acceptă lecţia
tragicului şi care nu respinge pasiunile şi emoţiile omeneşti – şi o asemenea
filozofie morală este cea aristotelică.
Tragicul asumat şi
transfigurat de Fiul lui Dumnezeu
Aristotel acceptă în toată opera sa (în mod
explicit în Poetica, Politica şi Etica
nicomahică) importanţa tragediei pentru educarea emoţiilor şi a pasiunilor
în spiritul virtuţii, pentru ca acestea să poată participa la deliberarea
morală practică, orientând agentul către alegerea acţiunilor bune – deşi bune în
raport cu circumstanţele, întrucât Aristotel nu fixează un standard procedural
universal pentru „acţiunea bună“. Altfel spus, pasiunile cultivate moral, cu
ajutorul lecţiei tragediei, pot produce „dreapta dorinţă“, care este, pentru
Aristotel, binele acelei părţi a intelectului care examinează experienţa
concretă (Etica nicomahică VI 2,1139a).
În mod similar, am putea spune că educarea
pasiunilor în spiritul virtuţii creştine are, la rândul ei, nevoie de lecţia
unei tragedii – şi aceasta este, de fapt, chiar Patima lui Cristos.
Patima Domnului, prezentată de Evanghelii, este singura tragedie consemnată
vreodată, pentru că este mărturia unei inimaginabile fragilităţi şi neputinţe:
vulnerabilitatea Fiului lui Dumnezeu, a lui „Dumnezeu [născut] din Dumnezeu”
(cf. Crezului de la Nicea-Constantinopole, Isus, Fiul lui
Dumnezeu este „Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din
Dumnezeu adevărat, născut, iar nu creat, de o fiinţă cu Tatăl“).
Este mărturia a ceea ce i se întâmplă lui Dumnezeu
atunci când alege să devină om. Prin alegerea sa de a pătimi pe lemnul Crucii,
Fiul lui Dumnezeu a asumat şi, în acelaşi timp, a transfigurat tragicul, în
ipostaza lui extremă. Tragicul presupune întotdeauna un conflict. Dar ce
conflict poate fi mai mare decât asumarea neputinţei de către un om care este,
în acelaşi timp, Dumnezeu? Ce conflict poate fi mai radical decât cel exprimat
prin strigătul „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?“ (Mt 27,
46; Mc 15, 34), adresat în clipa morţii Tatălui de Fiul care este
„de o fiinţă“ cu El? Ce conflict poate fi mai teribil decât uciderea „Autorului
vieţii“ (Fap 3,15) de către creaturile sale?
În faţa acestei tragedii extreme, a cărei
semnificaţie mai profundă presupune, desigur, o înţelegere luminată de
credinţă şi revelaţie, sunt posibile mai multe atitudini. Urmând o analiză
complexă şi pătrunzătoare realizată de episcopul american Fulton Sheen asupra
atitudinilor omeneşti în faţa Crucii – voi relua aici o parte din analiza
personajelor care apar în timpul Patimii lui Isus, din conferinţa televizată a
arhiepiscopului Fulton J. Sheen, The Cross („Crucea”), realizată în 1965 –, există mai întâi atitudinea
spectatorului indiferent, descrisă ca o apatie. Cea de-a doua
atitudine aparţine celor plini de ură, şi este denumită antipatie.
Cea de-a treia este a celor care reuşesc să pătrundă în mister, fiecare după
înţelegerea lui, şi este caracterizată prin simpatie. Această
clasificare este importantă, pentru că numai cea de-a treia categorie are
deschiderea imediată de a primi lecţia tragediei Crucii, care educă
nu numai pasiunile, ci şi inteligenţa şi spiritul – lecţia oferită
de însuşi Cuvântul lui Dumnezeu prin Patima lui. Desigur, există speranţă
creştină pentru orice suflet, indiferent de „categoria“ din care face parte.
Totuşi, pentru cei care nutresc apatie sau antipatie faţă
de Crucea lui Cristos, este mai întâi nevoie de o întoarcere sau o metanoia.
Prima atitudine, apatia sau
indiferenţa, este, în conformitate cu analiza lui Fulton Sheen,
caracteristică pragmatistului Pilat, care consideră, asemenea
lui W. James, că adevărul înseamnă utilitate, senzualistului Irod,
care doreşte să se delecteze cu ceva spectaculos, în genul unui miracol,
materialistului Iuda, care vinde divinitatea pe treizeci de arginţi, şi
soldaţilor care, după ce l-au răstignit pe Isus, au tras la sorţi pentru
hainele lui – amatorilor de violenţă, indiferenţi faţă de suferinţa umană şi
faţă de semnificaţia tragică a morţii unui om.
Cea de-a doua atitudine, antipatia,
ura şi animozitatea, poate fi caracteristica oamenilor religioşi care se tem să
accepte prea multă divinitate în religia lor, asemenea lui Caiafa, care şi-a sfâşiat
hainele la auzul cuvintelor lui Isus, prin care recunoştea că El este „Cristos,
Fiul Celui Binecuvântat“ (Mc 14, 61),
sau asemenea fariseilor şi saduceilor care, deşi aveau o serie de divergenţe şi
se urau reciproc (fariseii erau tradiţionalişti şi fundamentalişti, în timp ce
saduceii erau modernişti), au uitat de neînţelegerile lor mai mărunte,
unindu-se în ura lor comună împotriva Domnului. Ura este caracteristică şi
celor care, asemenea unuia din tâlharii răstigniţi împreună cu Isus, tind să-l
acuze pe Dumnezeu pentru suferinţa lor şi îi cer Domnului, la fel ca diavolul
în timpul ispitelor din deşert, să dovedească faptul că El este Cristosul,
printr-un miracol prin care îşi manifestă puterea („Izbăveşte-te
pe tine şi pe noi!“ [Lc 23, 39]). Ura caracterizează şi grupul batjocoritorilor de lângă Cruce,
care îl insultă pe Isus provocându-l, la rândul lor, să-şi dovedească
divinitatea coborând de pe Cruce. Fulton Sheen compară acest grup cu intelligentsia care
îl pune la încercare pe Dumnezeu cerând-i o religie fără Cruce, fără suferinţă
şi fără un Mântuitor care coboară în mijlocul nedreptăţii oamenilor – o religie
conformă cu aşteptările oamenilor, şi nu cu paradoxul lui Dumnezeu.
Misterul Crucii
Probabil că, dintre aceste două categorii, cea
de-a doua, alcătuită din cei plini de ură, se poate întoarce la Dumnezeu mai
uşor decât categoria indiferenţilor, precum evreii care s-au simţit „străpunşi
în inimă“ (Fap 2, 37) după Rusalii, la auzul predicii sfântul Petru
– dar cu toţii primesc, desigur, iertarea atunci când regretă ce au făcut,
pentru că vina lor a provenit din ignoranţă („Tată, iartă-i că nu ştiu ce fac!“
[Lc 23, 34]).
Cea de-a treia categorie, caracterizată
prin simpatie, cuprinde, cum observă Fulton Sheen, mai ales
femeile. Conform relatărilor evangheliştilor, nici o femeie nu a greşit în faţa
Crucii – bărbaţii, în schimb, da (inclusiv cea mai mare parte a apostolilor,
care fugiseră înspăimântaţi de Cruce), deşi, desigur, şi printre bărbaţi au
existat excepţii. Prima femeie care şi-a manifestat simpatia faţă de tragedia
iminentă a Crucii a fost soţia lui Pilat, care şi-a implorat insistent soţul
să nu-i facă nici un rău lui Isus. Apoi au fost femeile care plângeau pe drumul
către Golgota şi încercau să-l consoleze pe Isus cu o spontană bunăvoinţă
feminină, dar şi cu ceea ce Sheen numeşte „o simpatie prost plasată“ – Isus le
răspunde, de aceea, că ar fi trebuit să plângă pentru ele însele, adică pentru
păcatele lor, care sunt cauza reală a răstignirii sale, şi nu pentru El, un
nevinovat care acceptă să fie răstignit pentru mântuirea lor. Primul dintre
bărbaţii care intră în misterul Crucii este Simon din Cirene, un african forţat
de soldaţii romani să ducă Crucea lui Isus, şovăitor la început, dar apoi
cucerit de Cel care urma să fie răstignit; ulterior, cel de-al doilea tâlhar
răstignit, deşi la fel de vinovat ca şi celălalt, îşi dă seama de gravitatea
păcatului său şi de nevinovăţia lui Isus şi îşi mustră tovarăşul, rugându-l pe
Isus să-şi amintească de el în paradis. Dintre toţi apostolii, numai Ioan
manifestă o prietenie fidelă şi curajoasă faţă de Învăţătorul său, însoţindu-l
până la picioarele Crucii, alături de Maica Domnului, Maria Magdalena şi
celelalte femei care nu ezită să-l urmeze pe Cristos şi în ceasul durerii şi al
morţii sale.
Toţi cei care manifestă simpatie nu
numai la picioarele Crucii, ca Maica Domnului sau sfântul Ioan, ci şi din
postura tâlharului răstignit pentru propriile lui fărădelegi intră în misterul
tragediei Crucii care se sfârşeşte cu moartea şi Învierea. Totuşi, în raport cu
dinamica lucrării Duhului Sfânt, ar fi o eroare să credem că numai acele
suflete ar fi alese şi că înţelepciunea Crucii nu este destinată tuturor
oamenilor, ca un adevărat mesaj universal al mântuirii. Dispoziţia oamenilor de
a primi această înţelepciune într-un anumit moment poate să fie foarte diferită,
dar mesajul esenţial al răstignirii lui Isus Cristos pe Cruce rămâne voinţa lui
Dumnezeu de a-i mântui pe toţi oamenii („aşa de mult a iubit
Dumnezeu lumea, încât pe Fiul său unul-născut l-a dat, pentru ca oricine crede
în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică“ [In 3, 16]).
Tereza Brîndușa Palade
(sursă: https://www.observatorcultural.ro; nr. din 06.04.2012).
(sursă: https://www.observatorcultural.ro; nr. din 06.04.2012).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu