Căsătoria este un autentic drum
de sfinţenie, motiv pentru care Institutul Pontifical „Ioan Paul al II-lea”
pentru Studii despre Căsătorie şi Familie a organizat începând din ianuarie
2011 un ciclu de conferinţe despre „Profiluri de sfinţenie conjugală”.
În acest ciclu de conferinţe vor
fi tratate teme cum ar fi forţa care vine din iubire, fidelitatea faţă de
iubire sau demonstraţii de iubire, însoţite de mărturii de perechi aflate în
drum spre sfinţenie.
Ciclul de conferinţe a fost
inaugurat la 13 ianuarie 2011 despre tema „un drum de iubire şi de credinţă în
cuplu”, luând ca exemplu pe Raisa şi Jacques Maritain, doi tineri intelectuali
convertiţi care s-au cunoscut în anul 1900 şi din acel moment au început o
viaţă împreună, descoperind calea credinţei şi cu singurul obiectiv de a sfinţi
căsătoria lor.
Convertirea perechii Maritain nu
a fost uşoară, aşa cum a recunoscut coordonatoarea ciclului al II-lea, Ludmila
Grygiel: „În general mi se pare o regulă că este mai dificilă convertirea unui
intelectual decât a unui meşteşugar sau a unui agricultor, pentru că bagajul
cultural al lumii ştiinţifice pentru a explica şi a cunoaşte realitatea face
mai complicată unirea cu mesajul evanghelic simplu şi acceptarea misterelor lui
Dumnezeu; pe de altă parte, misiunea unui intelectual onest este să caute
adevărul”.
Este ceea ce au făcut Raissa şi
Jacques la începutul studiilor lor, dar atunci când căutau sensul vieţii şi
adevărul în filozofie au fost în pericol să cadă în disperare, gândindu-se
chiar să se sinucidă.
De fiecare dată când începeau să
studieze gândirea unui filozof creştea înţelepciunea lor culturală, uneori îi
absorbea entuziasmul discursului, care puţin după aceea devenea un fel de opiu
metafizic, aşa cum amintea Raissa.
Soţii Maritain au decis să se
boteze numai după ce au renunţat la ideea de a găsi adevărul şi fericirea
intelectuală în filozofia propusă epocii. Graţie lecturii misticilor, au
înţeles că ceea ce se ştie despre Dumnezeu este nimic faţă de ceea ce nu se
cunoaşte despre el.
Setea de adevăr a soţilor
Maritain a fost săturată nu de studiu, ci de iubirea faţă de adevărul care
dăruieşte înţelepciunea, faţă de iubirea perfectă care dăruieşte libertatea
perfectă.
Grygiel a subliniat că pentru
soţii Maritain momentul Botezului, începutul vieţii ca şi creştini, a însemnat „începerea
realizării vocaţiei lor la sfinţenie”.
Raissa a scris în jurnalul ei cu
privire la convertire: „Fiecare convertit experimentează căderea lui Paul pe
drumul Damascului. Convertitul se desparte de lume cu o lovitură dură care îi
smulge legătura cu el însuşi şi cu alţii. Într-o clipă, în momentul de har,
toate valorile se înclină spre el”.
Profesoarea Giulia Paola Di
Nicola şi soţul ei, profesorul Attilio Danese, au prezentat istoria drumului
parcurs de Raissa şi Jacques Maritain spre Dumnezeu.
La rândul său, cardinalul Georges
Cottier, OP, teolog al lui Ioan Paul al II-lea şi al începutului pontificatului
lui Benedict al XVI-lea, a prezidat conferinţa aducând experienţa sa cu privire
la temă, el cunoscându-l personal pe Jacques Maritain la Roma în anii
1946-1952.
Cardinalul a tratat tema despre
perechea în criza familiei care se trăieşte actualmente. „Suntem în faţa unei
mari crize a căsătoriei”, a recunoscut el. „Recent, ideea că o căsătorie
durează toată viaţa pare un lucru aproape imposibil. Iubirea lui Jacques şi
Raissa este un alt lucru. Până în ultimul moment continuă să fie aceeaşi iubire
de când aveau 18 ani, şi acest lucru pare o monstruozitate. O persoană se
întreabă: «Cum pot fi sigur că peste zece ani voi avea aceleaşi sentimente de
acum?»”.
„Trăim în lumea momentului, a
clipei, a provizoriului, şi acest lucru ar fi pozitiv pentru a reflecta
împreună asupra sacramentului ca atare. Unde este coloana care susţine totul
dacă nu există Dumnezeu?”, s-a întrebat Cardinalul.
„Nu trebuie uitat timpul, care
trece şi prin trupul care îmbătrâneşte. Ne schimbăm şi din acest punct de
vedere. Tânăra pe care am cunoscut-o la douăzeci de ani nu este aceeaşi la
optzeci de ani. Există şi bolile... însă lumea actuală nu vrea ca să vedem
asta. Toţi sunt tineri, oameni frumoşi, fără boli. Este contrar experienţei
umane zilnice. În momentul adevărului trebuie numai traversat drumul pentru a
vedea că realitatea este alta. Asta se întâmplă pentru că există un materialism
de fond care desfigurează timpul”.
„Dacă nu există interioritatea şi
relaţia cu Dumnezeu, se întâmplă asta. Tinereţea şi obsesia faţă de trup vor să
fie la acelaşi nivel al aspectului spiritual. Dacă trupul marchează regulile
trăirii, totul se schimbă. La asta se adaugă enormele dificultăţi economice pe
care le îndură familiile, problema locului de muncă, şomajul sau şi faptul că
perechile ajung acasă foarte obosite după serviciu. La sfârşitul zilei, fiecare
a trăit o experienţă diferită şi nu este posibil să fie pusă în comun deoarece
societatea nu permite asta. Toate acestea le plăteşte familia. Ar trebui
reflectat asupra condiţionărilor sociale ale vieţii în familie pentru că
oamenii sunt victime ale aceste situaţii”, a încheiat cardinalul elveţian.
Di Nicola şi Danese, ca punct
final, au adăugat că „iertarea este o problemă fundamentală în relaţia de
cuplu. Dacă se iubeşte se fecundează, pentru că iubirea este rodnică. Doi care
se iubesc vor face în aşa fel încât iubirea lor să treacă la toţi cei care îi
înconjoară”.
Cu privire la faptul că Raissa
Maritain a recunoscut că la moartea soţului nu cunoştea totul despre el,
profesoara Di Nicola a afirmat că „în ziua de astăzi se apără faptul de a-şi
spune totul în cuplu. Vedem tineri logodiţi care se sună la telefon de milioane
de ori pentru a-şi povesti totul, pentru a-şi explica totul”. „A-şi dărui totul
este una, a-şi spune totul este altceva”.
A doua conferinţă din ciclul de conferinţe va avea loc la 3
martie 2011, la ora 17.00, despre „Gianna Beretta Molla şi Pietro Milla. Forţa
care vine din iubire”.
(Maria de la Torre,
„Căsătoria, drum de sfinţenie”,
după Zenit, 27 ianuarie 2011; traducere
de pr. Mihai Pătraşcu; sursă: http://www.ercis.ro/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu