Dacă omul ar vrea doar să nu mai fie singur,
totul ar fi încă destul de uşor. Aşa cum din atâtea inegale lupte a ieşit cu
încăpăţânare victorios, exasperat de singurătate, el ar fi fost în stare s-o
înfrângă. Dar nimic din ce e omenesc nu e simplu. Totul e contradictoriu şi
înlănţuit, fructul poartă în sine sămânţa şi viermele. În miezul tragediei de a
fi singur trăieşte ascunsă însăşi nevoia de singurătate. Dacă totul s-ar crea
vreodată din nou, nu aş implora o lume mai bună, ci doar una mai simplă.
Smuls de curenţi de sens contrar, absorbit de
goluri opuse, omul a suferit întotdeauna nu de neputinţă, ci de nehotărâre.
Pedeapsa divină a fost nu izgonirea din rai, ci, mai înainte încă, acordarea
liberului arbitru între atât de contrare şi reduse posibilităţi. În înţeleptele
fresce Adam este reprezentat indecis sub pomul binelui şi al răului.
Animalele au fost favorizate, au legi biologice
mai ferme. Unele trăiesc în turme, altele retrase în vizuini. Lupul nu-şi
doreşte o scorbură tainică, ursul nu visează să se adune în haite. Fiecare îşi
urmează fără revolte condiţia bine stabilizată. Alături de această echilibrată
maturitate suntem noi, învingătorii naturii, noi, echilibrul instabil, mereu
adolescenţi, mereu şovăitori, victime, în acelaşi timp, spaimei şi nevoii de
singurătate.
În Povestiri din Casa Morţilor, Dostoievski consideră cea mai îngrozitoare latură a
condamnării faptul că un ocnaş – zece, cincisprezece, douăzeci şi cinci de ani
– nu va putea fi nici o clipă singur. Sfinţii şi înţelepţii se retrăgeau în
pustie pentru a putea vorbi cu Dumnezeu sau cu ei înşişi. Fiecare simţim nevoia
unui ungher în care să nu mai fie nevoie să explicăm nimic, unde gândurile să
nu mai aibă nevoie de sunete şi sentimentele de gesturi. Numai singur poţi
gândi cu adevărat, şi au existat în istoria omenirii epoci laşe în care oamenii
erau ţinuţi cât mai mult posibil laolaltă pentru a nu rămâne singuri şi a nu
gândi.
Şi totuşi, cu toate acestea şi paralel cu toate
acestea, nimic nu e mai puternic în noi decât spaima de singurătate. Câte
metode nu am inventat pentru a lupta împotriva ei! Dragostea chiar, această
singurătate în doi, nu e decât o ingenioasă subminare a singurătăţii de
dinlăuntru singurătăţii. Şi dorinţa de a avea copii, şi iubirea pentru părinţi,
şi prietenia, toate nu sunt decât măsuri de precauţie. Nunţile sunt peceţi ale
iubirii, dar niciodată nu ştim dacă ne vom iubi toată viaţa, şi totuşi preferăm
singurătăţii ameninţarea unei duşmănoase convieţuiri.
Dar – acest perpetuu dar! – singurătatea nu e
învinsă. Şi nu e învinsă pentru că niciodată nu luptăm cu toate forţele
împotriva ei, din totdeauna există în noi un teritoriu liber al singurătăţii
care nu se oferă altora, în care suntem în cea mai mare măsură noi înşine. Din
această ipocrizie a nedăruirii totale, de care suntem în acelaşi timp vinovaţi
şi mândri, din această concomitenţă dintre nevoia şi spaima de a fi singuri se
naşte cea mai umană dintre drame. Şi această dramă o purtăm nehotărâţi şi
dezorientaţi sub cerul luminat de planete moarte şi farfurii zburătoare.
Blandiana Ana, Calitatea de martor,
Editura Literenet 2004, p. 10-12.
(sursa: http://editura.liternet.ro/descarcare/99/pdf/Ana-Blandiana/Calitatea-de-martor.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu