Scrisoarea
suveranului pontif Ioan Paul al II-lea
către femei
suveranului pontif Ioan Paul al II-lea
către femei
(29 iunie 1995)
Vouă, femeilor din lumea întreagă, vă transmit salutul
meu cel mai cordial!
1. FIECĂREIA DINTRE VOI şi tuturor femeilor din
lumea întreagă vă adresez această scrisoare în semnul împărtăşirii şi al
recunoştinţei, acum când se apropie Cea de-a IV-a Conferinţă Mondială privind
Femeia, care va avea loc la Pekin în luna septembrie a acestui an.
Doresc în primul rând să-mi exprim via mea preţuire faţă de
Organizaţia Naţiunilor Unite, care a promovat o iniţiativă de aşa mare
importanţă. Şi Biserica intenţionează să-şi ofere contribuţia în apărarea
demnităţii, rolului şi drepturilor femeilor, nu numai prin aportul specific al
delegaţiei oficiale a Sfântului Scaun la lucrările de la Pekin, dar şi vorbind
direct inimii şi minţii tuturor femeilor. Recent, cu ocazia vizitei pe care doamna
Gertruda Mongella, secretar general al conferinţei, mi-a făcut-o, tocmai în
vederea acestei importante întâlniri, am ţinut să-i încredinţez un mesaj
în care sunt adunate câteva puncte fundamentale ale învăţăturii Bisericii în
această privinţă. Este un mesaj care, dincolo de circumstanţa specială care l-a
inspirat, se deschide perspectivei mai generale a realităţii şi problemelor femeilor
în ansamblul lor, punându-se în slujirea cauzei lor în Biserică şi
în lumea contemporană. De aceea, am hotărât ca el să fie transmis tuturor
conferinţelor episcopale, pentru a-i asigura maxima difuzare.
Având în faţa ochilor ceea ce scriam în acel document, aş
vrea acum să mă adresez direct fiecărei femei, pentru a reflecta
împreună cu ea asupra problemelor şi perspectivelor condiţiei femeii timpului
nostru, oprindu-mă într-un chip special asupra temei esenţiale a demnităţii
şi drepturilor femeilor, considerate în lumina cuvântului lui Dumnezeu.
Punctul de pornire al acestui ideal dialog nu poate fi
decât mulţumirea. Biserica - scriam în scrisoarea apostolică Mulieris
dignitatem - "doreşte să aducă mulţumiri Preasfintei Treimi pentru
«misterul femeii», şi pentru fiecare femeie, pentru ceea ce constituie veşnica
măsură a demnităţii sale feminine, pentru «marile lucruri ale lui Dumnezeu»
care în istoria generaţiilor umane s-au săvârşit în ea şi prin ea" (nr.
31).
2. Mulţumirea adusă Domnului pentru planul
său referitor la vocaţia şi misiunea femeii în lume devine şi o mulţumire
concretă şi directă adusă femeilor, fiecărei femei, pentru ceea ce reprezintă
ea în viaţa omenirii.
Mulţumire ţie, femeie-mamă, care devii sânul fiinţei
umane în bucuria şi în chinul unei experienţe unice, care te face zâmbetul lui
Dumnezeu pentru copilul care vine la lumină, te face călăuza primilor săi paşi,
sprijinul creşterii sale, punctul de referinţă în drumul vieţii care va urma.
Mulţumire ţie, femeie-soţie, care-ţi uneşti
irevocabil destinul tău cu destinul unui bărbat, într-un raport de dăruire
reciprocă, în slujirea comuniunii şi a vieţii.
Mulţumire ţie, femeie-fiică şi femeie-soră,
care porţi în nucleul familial şi apoi în ansamblul vieţii sociale bogăţiile
sensibilităţii tale, ale intuiţiei tale, ale generozităţii şi statorniciei
tale.
Mulţumire ţie, femeie-muncitoare, angajată în toate
domeniile vieţii sociale, economice, culturale, artistice şi politice, pentru
indispensabila contribuţie pe care o aduci la elaborarea unei culturi capabile
să unească raţiunea şi sentimentul, la o concepţie despre viaţă mereu deschisă
sensului "misterului", la edificarea de structuri economice şi
politice tot mai bogate ale umanităţii.
Mulţumire ţie, femeie-consacrată, care după exemplul
celei mai mari dintre femei, Mama lui Cristos, Cuvântul întrupat, te deschizi
cu docilitate şi fidelitate la iubirea de Dumnezeu, ajutând Biserica şi
întreaga omenire să trăiască în raporturile cu Dumnezeu un răspuns
"sponsal", care exprimă în mod minunat comuniunea pe care el vrea s-o
stabilească cu creatura sa.
Mulţumire ţie, femeie, pentru însuşi faptul că eşti femeie!
Cu percepţia care este proprie feminităţii tale, tu îmbogăţeşti înţelegerea
lumii şi contribui la adevărul deplin al raporturilor umane.
3. Dar ştiu prea bine că numai mulţumirea nu
ajunge. Din nefericire suntem moştenitorii unei istorii a unor condiţionări enorme
care, în toate timpurile şi în toate locurile, au făcut dificil drumul femeii
neluate în seamă în demnitatea sa, deformată în prerogativele sale, nu rareori
marginalizată şi chiar redusă în starea de sclavie. Toate acestea au
împiedicat-o să fie în profunzime ea însăşi, şi au sărăcit întreaga omenire de
autenticele bogăţii spirituale. Desigur nu ar fi deloc uşor să indicăm
responsabilităţi exacte, dată fiind puterea sedimentărilor culturale care, de-a
lungul secolelor, au plăsmuit mentalităţile şi instituţiile. Dar dacă printre
aceste responsabilităţi obiective, mai ales în anumite contexte istorice, au
existat şi din partea unor fii ai Bisericii, îmi pare rău sincer de ele. Acest
regret să se traducă pentru toată Biserica într-un angajament de reînnoită
fidelitate faţă de inspiraţia evanghelică, care tocmai asupra temei de
eliberare a femeilor de orice formă de exploatare şi de stăpânire are un mesaj
de veşnică actualitate, mesaj care izvorăşte din însăşi atitudinea lui
Cristos. El, trecând peste canoanele care erau în vigoare în cultura
timpului său, a avut faţă de femei o atitudine de deschidere, de respect, de
primire, de iubire. Astfel el cinstea în femeie demnitatea pe care ea o are
dintotdeauna în planul şi în iubirea lui Dumnezeu. Privind la el, acum spre
sfârşitul acestui al doilea mileniu, ne vine imediat în minte întrebarea: cât a
fost primit şi actualizat din mesajul său?
Da, este ceasul să privim cu curajul memoriei şi cu
recunoaşterea sinceră a responsabilităţii de-a lungul istoriei omenirii, pentru
care femeile şi-au adus o contribuţie deloc inferioară contribuţiei bărbaţilor,
şi de cele mai multe ori în nişte condiţii mai puţin avantajate. În special mă
gândesc la femeile care au iubit cultura şi arta şi s-au dedicat lor, pornind
de la condiţii dezavantajate, adesea excluse de la o educaţie paritară, expuse
subaprecierii, neluării în seamă şi chiar excluderii aportului lor intelectual.
Din nefericire, din multipla operă a femeilor în istorie, ne-a rămas foarte
puţin relevabil prin instrumentele istoriografiei ştiinţifice. Din fericire,
dacă timpul a îngropat urmele documentare ale acestei opere, nu putem să nu ne
dăm seama de influenţele ei benefice în limfa vitală care impregnează fiinţa
generaţiilor care s-au succedat până la noi. Faţă de această mare şi imensă
"tradiţie", omenirea are o datorie incalculabilă. Câte femei nu au
fost şi sunt încă şi astăzi evaluate mai mult pentru aspectul lor fizic decât
pentru competenţa, profesionalismul, inteligenţa, bogăţia sensibilităţii lor
şi, în definitiv, pentru însăşi demnitatea fiinţei lor!
4. Şi ce să mai spunem de obstacolele care, în multe
părţi ale lumii, mai împiedică încă femeile la deplina lor inserare în viaţa
socială, politică şi economică? Este suficient să ne gândim la faptul că
adesea, în loc de a fi felicitat, este penalizat darul maternităţii, căreia
omenirea îi datorează însăşi supravieţuirea. Desigur, mai rămâne încă mult de
făcut pentru ca realitatea de a fi femeie şi mamă să nu comporte o
discriminare. Este urgentă obţinerea peste tot a unei egalităţi efective
a drepturilor persoanei şi în consecinţă paritatea salariului faţă de paritatea
muncii, protecţia mamei-muncitoare, avansările corecte în carieră, egalitatea
între soţi în dreptul familiei, recunoaşterea a tot ceea ce este legat de
drepturile şi datoriile de cetăţean într-un regim democratic.
Este vorba despre un act de dreptate, dar şi despre o
necesitate. Gravele probleme în discuţie vor cunoaşte, în politica viitorului,
angajamentul din ce în ce mai mare al femeii: timpul liber, calitatea vieţii,
migraţiile, serviciile sociale, eutanasia, drogul, sănătatea şi asistenţa,
ecologia etc. În toate aceste domenii, o mai mare prezenţă socială a femeii se
va dovedi preţioasă, pentru că ea va contribui la explodarea contradicţiilor
unei societăţi organizate numai pe criterii de eficienţă şi productivitate şi
va determina la reformularea sistemelor în absolutul avantaj al proceselor de
umanizare care trasează "civilizaţia iubirii".
5. Gândindu-ne apoi la unul dintre aspectele cele
mai delicate ale situaţiei femeii în lume, oare cum să nu amintim de lunga şi
umilitoarea istorie - adesea "subterană" - de abuzuri comise faţă de
femei în domeniul sexualităţii? În pragul celui de-al treilea mileniu nu putem
rămâne nepăsători şi resemnaţi în faţa acestui fenomen. Este ceasul condamnării
cu fermitate a tuturor formelor de violenţă sexuală care nu rareori au
drept obiect femeile, dând naştere la instrumente legislative adaptate de
apărare. De asemenea, în numele respectului faţă de persoană, nu putem să nu
denunţăm răspândita cultură hedonistă şi mercantilă care promovează exploatarea
sistematică a sexualităţii, determinând chiar şi fetiţele, care sunt la o
vârstă foarte tânără, să cadă în circuitele corupţiei şi să se preteze la
comercializarea trupului lor.
În faţa unor atare perversiuni, cât de mult nu merită să
fie apreciate în schimb femeile care, printr-o iubire eroică faţă de creatura
lor, duc înainte o sarcină determinată de nedreptatea raporturilor sexuale
impuse cu forţa; şi aceasta nu numai în cadrul atrocităţilor care se verifică
din păcate în contextul unor războaie aşa de frecvente încă în lume, dar şi în
situaţiile de bunăstare şi de pace, viciate adesea de o cultură de permisivism
hedonist, în care prosperă mai uşor chiar tendinţele unei masculinizări
agresive. În astfel de condiţii, alegerea avortului, care rămâne totdeauna un
păcat grav, mai înainte de a fi o responsabilitate de pus în spatele femeilor,
este o crimă care trebuie imputată bărbatului şi complicităţii ambientului
înconjurător.
6. De aceea, mulţumirea mea adresată femeilor devine
apel îndurerat, ca toţi, şi în special statele şi instituţiile
internaţionale, să facă tot ceea ce este necesar pentru a restitui femeilor
respectul deplin al demnităţii şi rolului lor. În această privinţă nu pot să
nu-mi manifest admiraţia faţă de femeile de bunăvoinţă care s-au dedicat
apărării demnităţii condiţiei femeii prin cucerirea drepturilor fundamentale
sociale, economice şi politice, şi au luat o iniţiativă curajoasă în acest sens
în nişte timpuri în care această angajare a lor era considerată un act de
încălcare a legii, un semn de lipsă de feminitate, o manifestare de exhibiţionism,
şi chiar un păcat!
Aşa cum scriam în Mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii
din acest an, privind la acest mare proces de eliberare a femeii, se poate
spune că "a fost un drum dificil şi complex, şi uneori nu lipsit de erori,
dar esenţialmente pozitiv, chiar dacă nerealizat pe deplin din cauza multor
obstacole care, în diferite părţi ale lumii, se interpun pentru ca femeia să
fie recunoscută, respectată, evaluată în demnitatea ei specială" (nr. 4).
Trebuie să continuăm pe acest drum! Dar sunt convins că
secretul parcurgerii mai rapide a drumului spre deplinul respect al identităţii
feminine nu trece numai prin denunţarea, chiar dacă necesară, a discriminărilor
şi nedreptăţilor, dar mai ales printr-un faptic şi luminat plan de promovare,
care să privească toate domeniile vieţii femeii, începând de la o reînnoită
şi universală conştientizare a demnităţii femeii. La recunoaşterea ei, în
ciuda multiplelor condiţionări istorice, ne conduce raţiunea însăşi, care
culege legea lui Dumnezeu înscrisă în inima fiecărui om. Însă cuvântul lui
Dumnezeu este mai ales acela care ne permite să identificăm clar radicalul fundament
antropologic al demnităţii femeii, indicându-ni-l în planul lui Dumnezeu
referitor la omenire.
7. De aceea, permiteţi-mi, dragi surori, ca împreună
cu voi să remeditez minunata pagină biblică în care ni se prezintă creaţia
omului, şi care ne spune atât de multe despre demnitatea şi misiunea voastră în
lume.
Cartea Genezei vorbeşte despre creaţie în mod sintetic şi
într-un limbaj poetic, dar profund adevărat: "Dumnezeu l-a creat pe om
după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat: bărbat şi femeie i-a
creat" (Gen 1,27). Actul creator al lui Dumnezeu se desfăşoară
conform unui plan precis. Înainte de toate, ne este spus că omul este creat
"după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu" (cf. Gen 1,26),
expresie care clarifică imediat trăsătura caracteristică a omului în
ansamblul lucrării creaţiei.
Apoi se spune că el, încă de la început, este creat ca
"bărbat şi femeie" (Gen 1,27). Însăşi Scriptura ne furnizează
interpretarea acestui fapt: omul, deşi se află înconjurat de nenumăratele
creaturi ale lumii vizibile, îşi dă seama că este singur (cf. Gen
2,20). Dumnezeu intervine pentru a-l scoate din această situaţie de solitudine:
"Nu este bine ca omul să fie singur: să-i facem un ajutor potrivit
pentru el" (Gen 2,18). Prin urmare, în creaţia femeii este înscris
încă de la început principiul de ajutor: ajutor - să băgăm bine de seamă
- nu unilateral, ci reciproc. Femeia este complementul bărbatului, aşa
cum bărbatul este complementul femeii: femeia şi bărbatul sunt complementari
între ei. Feminitatea realizează "umanul" în ceea ce priveşte
masculinitatea, dar într-un mod diferit şi complementar.
Atunci când Geneza vorbeşte despre "ajutor", nu
se referă doar la domeniul acţiunii, ci şi la cel al fiinţei.
Feminitatea şi masculinitatea sunt complementare între ele nu numai din
punct de vedere fizic şi psihic, dar şi ontologic. Numai datorită
dualităţii "bărbatului" şi "femeii", se realizează pe
deplin "umanul".
8. După ce crează omul bărbat şi femeie, Dumnezeu le
spune la amândoi: "Umpleţi pământul şi stăpâniţi-l" (Gen
1,28). Nu le conferă numai puterea de a procrea pentru a perpetua în timp
neamul omenesc, ci le şi încredinţează pământul în stăpânire, angajându-i
să-i administreze resursele în mod responsabil. Fiinţă raţională şi liberă,
omul este chemat să transforme înfăţişarea pământului. În această misiune, care
în măsură esenţială este operă de cultură, atât bărbatul cât şi femeia
au încă de la început o responsabilitate egală. În reciprocitatea lor sponsală
şi rodnică, în misiunea lor comună de a stăpâni şi supune pământul, femeia şi
bărbatul nu reflectă o egalitate statică şi omologantă, dar nici o diferenţă abisală
şi inexorabil conflictuală: raportul lor cel mai natural, care corespunde
planului lui Dumnezeu, este "unitatea a doi", adică o
"uni-dualitate" relaţională, care permite fiecăruia să simtă raportul
interpersonal şi reciproc ca pe un dar care îmbogăţeşte şi responsabilizează.
Acestei "unităţi a doi" îi este încredinţată de
Dumnezeu nu numai opera procreaţiei şi viaţa familiei, dar însăşi construirea
istoriei. Dacă în timpul Anului Internaţional al Familiei, celebrat în
1994, atenţia s-a îndreptat asupra femeii ca mamă, ocazia Conferinţei de
la Pekin revine favorabilă pentru o reînnoită conştientizare a contribuţiei
multiple pe care o oferă femeia vieţii societăţii şi naţiunii întregi. Este
înainte de toate o contribuţie de natură spirituală şi culturală, dar şi
socio-politică şi economică. Într-adevăr, diferitele sectoare ale societăţii,
statele, culturile naţionale şi, în definitiv, progresul întregului neam
omenesc datorează foarte mult aportului femeii!
9. Este clar că progresul este evaluat conform
categoriilor ştiinţifice şi tehnice, dar şi din acest punct de vedere nu
lipseşte contribuţia femeii. Însă aceasta nu este singura dimensiune a
progresului, dimpotrivă nu este nici chiar principala. Mai importantă este dimensiunea
socio-etică, care cuprinde relaţiile umane şi valorile spiritului: din
acest punct de vedere, societatea este în mare parte datoare tocmai "geniului
femeii" care a dezvoltat această dimensiune, adesea fără prea mare
tapaj, începând de la raporturile zilnice între persoane, în special în cadrul
familiei.
Aş dori în această privinţă să exprim o mulţumire specială
femeilor angajate în cele mai diferite sectoare ale activităţii de educaţie,
în afara familiei: aziluri, şcoli, universităţi, institute de asistenţă,
parohii, asociaţii şi mişcări. Oriunde este nevoie de o muncă de formare, putem
constata imensa disponibilitate a femeilor în raporturile umane, mai ales în
favoarea celor mai slabi şi lipsiţi de apărare. În această muncă ele realizează
o formă de maternitate afectivă, culturală şi spirituală, de o valoare
într-adevăr inestimabilă, datorită impactului pe care-l are asupra dezvoltării
persoanei şi a viitorului societăţii. Şi cum să nu amintim aici mărturia atâtor
femei catolice şi a atâtor congregaţii religioase feminine care, în diferite
continente, au contribuit la educaţia, în special a băieţilor şi fetiţelor,
aceasta fiind de fapt principala lor slujire? Cum să nu privim cu suflet
recunoscător la toate acele femei care au lucrat şi continuă să lucreze în
domeniul sănătăţii, nu numai în cadrul instituţiilor sanitare mai bine
organizate, dar adesea în circumstanţe destul de precare, în ţările sărace ale
lumii, dând o mărturie de disponibilitate care nu rareori se apropie de
martiriu?
10. De aceea doresc, dragi surori, să reflectăm cu o
deosebită atenţie asupra temei "geniului femeii", nu numai
pentru a recunoaşte aici trăsăturile unui plan precis al lui Dumnezeu care
trebuie primit şi cinstit, dar şi pentru a-i face mai mult loc în ansamblul
vieţii sociale, ca şi al celei ecleziale. Tocmai asupra acestei teme, abordată
de altfel deja cu ocazia anului marian, am avut ocazia să mă opresc pe
larg în menţionata scrisoare apostolică Mulieris dignitatem, publicată
în anul 1988. Apoi în acest an, cu ocazia Joii Sfinte, la obişnuita scrisoare
pe care o trimit preoţilor am voit să unesc ideal tocmai Mulieris
dignitatem, invitându-i să reflecteze asupra rolului semnificativ pe care-l
desfăşoară femeia în viaţa lor, ca mamă, soră şi colaboratoare în munca de
apostolat. Aceasta este o altă dimensiune - diferită de cea conjugală, dar şi
ea importantă - a acelui "ajutor" pe care femeia, conform Genezei,
este chemată să-l dea bărbatului.
Biserica vede în Maria expresia maximă a "geniului
feminin" şi găseşte în ea un izvor neîncetat de inspiraţie. Maria s-a
definit ca "slujitoare a Domnului" (Lc 1,38). Tocmai prin
ascultarea faţă de cuvântul lui Dumnezeu, ea a primit vocaţia ei privilegiată,
dar nicidecum uşoară, de soţie şi mamă a familiei din Nazaret. Punându-se în
slujirea lui Dumnezeu, ea s-a pus şi în slujirea oamenilor: o slujire de
iubire. Tocmai această slujire i-a permis să realizeze în viaţa sa
experienţa unui misterios, dar autentic, "a domni". Nu din întâmplase
este invocată ca "Regina cerului şi a pământului". Aşa o invocă
întreaga comunitate a credincioşilor; "Regină" o invocă multe naţiuni
şi popoare. "A domni" al său, înseamnă a sluji! "A
sluji" al său, înseamnă "a domni"!
Aşa ar trebui să fie înţeleasă autoritatea atât în familie
cât şi în societate şi în Biserică. "A domni" este revelaţia vocaţiei
fundamentale a fiinţei umane, întrucât este creată după "chipul"
aceluia care este Domnul cerului şi al pământului, chemată să fie în Cristos
fiul său adoptiv. Omul este singura creatură de pe pământ "pe care
Dumnezeu a voit-o pentru ea însăşi", cum ne învaţă Conciliul Vatican II,
care adaugă semnificativ că omul "nu se poate găsi deplin pe sine decât
prin dăruirea dezinteresată de sine" (Gaudium et spes, nr. 24).
În aceasta constă acel matern "a domni" al
Mariei. Fiind, cu toată fiinţa sa, dar pentru Fiul, ea devine dar şi pentru
fiii şi fiicele întregului neam omenesc, trezind o încredere foarte
profundă în acela care i se adresează pentru a fi condus de-a lungul
dificilelor căi ale vieţii spre destinul propriu, definitiv şi transcendent. La
acest liman final, fiecare ajunge prin etapele vocaţiei proprii, un
liman care orientează angajarea în timp atât a bărbatului cât şi a femeii.
11. În această perspectivă a "slujirii" -
care, dacă este făcută în libertate, reciprocitate şi iubire, exprimă adevărata
"regalitate" a fiinţei umane - putem accepta, fără consecinţe
dezavantajoase pentru femeie, şi o anumită diversitate de roluri, în
măsura în care această diversitate nu este rodul unei impuneri arbitrare, ci
izvorăşte din specificitatea fiinţei masculine şi feminine. Este un subiect
care-şi are o aplicare specială şi în cadrul Bisericii. Dacă Cristos - printr-o
liberă şi suverană alegere, clar dovedită în Evanghelie şi în tradiţia
constantă a Bisericii - a încredinţat numai bărbaţilor misiunea de a fi "icoana"
chipului său de "păstor" şi de "mire" al Bisericii prin
exerciţiul preoţiei ministeriale, aceasta nu ia nimic rolului femeilor, ca
de altfel şi celorlalţi membri ai Bisericii care nu sunt investiţi cu
ministerul sacru al Ordinului, toţi fiind de fapt înzestraţi la fel cu
demnitatea proprie a "preoţiei comune" înrădăcinată în Botez. În
realitate, aceste distincţii de rol, nu trebuie interpretate în lumina
canoanelor de funcţionalitate proprii societăţilor umane, ci prin criteriile
specifice ale economiei sacramentale, adică ale acelei economii a
"semnelor" liber alese de Dumnezeu pentru a se face prezent în
mijlocul oamenilor.
De altfel, tocmai în linia acestei economii a semnelor,
chiar dacă în afara cadrului sacramental, nu este de mică importanţă
"feminitatea" trăită după modelul sublim al Mariei. În realitate,
există în "feminitatea" femeii credincioase, şi în special a femeii
"consacrate", un fel de "profeţie" imanentă (cf. Mulieris
dignitatem, nr. 29), un simbolism puternic evocator, am putea spune o
pregnantă "iconicitate", care se realizează pe deplin în Maria şi
exprimă foarte bine însăşi fiinţa Bisericii ca şi comunitate consacrată cu
fermitatea unei inimi "fecioară", pentru a fi "mireasa"
lui Cristos şi "mama" credincioşilor. În această perspectivă
de complementaritate "iconică" a rolurilor masculin şi feminin sunt
puse mai bine în lumină cele două dimensiuni inseparabile ale Bisericii:
principiul "marian" şi cel "apostolico-petrin" (cf. Mulieris
dignitatem, nr. 27).
Pe de altă parte - o aminteam preoţilor în scrisoarea
menţionată din Joia Sfântă din acest an - în planul lui Cristos, preoţia
ministerială "nu este expresia stăpânirii, ci a slujirii"
(nr. 7). În reînnoirea sa zilnică, în lumina cuvântului lui Dumnezeu, Biserica
are datoria urgentă să scoată tot mai mult în evidenţă acest lucru, atât prin
dezvoltarea spiritului de comuniune şi prin promovarea atentă a tuturor
instrumentelor tipic ecleziale ale participării cât şi prin respectul şi
punerea în valoare a nenumăratelor carisme personale şi comunitare pe care
Duhul lui Dumnezeu le trezeşte pentru edificarea comunităţii creştine şi în
slujirea oamenilor.
În acest amplu spaţiu de slujire, istoria Bisericii în
aceste două milenii, în ciuda multor condiţionări, a cunoscut într-adevăr
"geniul femeii", văzând ieşind la iveală în sânul său femei de primă
mărime care au lăsat o adâncă şi benefică amprentă a lor asupra timpului. Mă
gândesc la şirul lung al martirelor, sfintelor, misticelor ilustre. Mă gândesc,
în special, la sfânta Ecaterina de Siena şi la sfânta Tereza de Avila, cărora
papa Paul al VI-lea, de pioasă amintire, le-a atribuit titlul de doctor al
Bisericii. Şi cum să nu amintim apoi multele femei care, impulsionate de
credinţă, au dat viaţă la iniţiative de o extraordinară relevanţă socială în
slujirea mai ales a celor săraci? Viitorul Bisericii în cel de-al treilea
mileniu cu siguranţă că va înregistra noi şi minunate manifestări ale
"geniului feminin".
12. Vedeţi, aşadar, preaiubitelor surori, câte
motive are Biserica să nutrească dorinţa ca, la viitoarea conferinţă, propusă
de Naţiunile Unite să aibă loc la Pekin, să se pună în lumină deplinul
adevăr despre femeie. Să se scoată într-adevăr în evidenţă "geniul
femeii", neţinându-se cont numai de femeile mari şi renumite care au
trăit în trecut sau sunt contemporane nouă, ci şi de cele simple,
care-şi exprimă talentul lor feminin în slujirea celorlalţi în normalitatea
cotidianului. De fapt, mai ales prin dăruirea sa faţă de alţii în viaţa de
fiecare zi, femeia îşi cultivă vocaţia profundă a vieţii proprii, ea care
probabil mai mult decât bărbatul vede bărbatul, pentru că-l vede cu
inima. Îl vede independent de diferitele sisteme ideologice sau politice. Îl
vede în măreţia şi în limitele sale, şi caută să-i iasă în întâmpinare şi să-i
fie de ajutor. În felul acesta, se realizează în istoria umanităţii planul
fundamental al Creatorului şi iese la lumină neîncetat, în varietatea
vocaţiilor, frumuseţea - nu numai fizică, dar mai ales spirituală - pe
care Dumnezeu a dăruit-o încă de la început creaturii umane şi în special
femeii.
În timp ce încredinţez Domnului în rugăciune buna reuşită a
importantei întâlniri de la Pekin, invit comunităţile ecleziale să facă
din anul curent ocazia pentru o sinceră şi simţită aducere de mulţumiri
Creatorului şi Răscumpărătorului lumii tocmai pentru darul unui aşa de
mare bine care este feminitatea: ea, în multiplele sale expresii, aparţine
patrimoniului constitutiv al omenirii şi al Bisericii înseşi.
Să vegheze Maria, regina iubirii, asupra femeilor şi asupra
misiunii lor în slujirea umanităţii, a păcii, a răspândirii împărăţiei lui
Dumnezeu!
Cu binecuvântarea mea.
Vatican, 29 iunie 1995, solemnitatea Sfinţilor Petru şi Paul
Ioan Paul al II-lea
© 1995 - Libreria Editrice Vaticana
Traducere de pr. Anton Iştoc
© 2000 - Editura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26, RO-700064-Iaşi
tel.+ fax: 0232/211527, e-mail: editor@ercis.ro
Bd. Ştefan cel Mare, 26, RO-700064-Iaşi
tel.+ fax: 0232/211527, e-mail: editor@ercis.ro
Colecţia Documente, nr. 5
ISBN 973-98971-9-3
ISBN 973-98971-9-3
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu