Mormântul Georges Bernanos |
Pe mormântul lui: Georges Bernanos (1888-1948) „Când voi muri, să spune-ți dulcelui regat de pământ cât de mult l-am iubit că nu mai îndrăznesc să spun”. G.B. |
În Sub soarele Satanei [Sous le soleil de Satan] (1926) Bernanos pune în
scenă un preot care are de a face cu principele întunericului. În cursul unei
scene halucinante, abatele Donissan (acesta este numele preotului) se
întâlneşte chiar cu Lucifer sub aparenţa unui geambaş, care îşi va revărsa
asupra lui toată ura sa. Un an mai târziu, în 1927, în Imposture,
romancierul, chinuit de Cel Rău, îl aduce în scenă pe abatele Cénabre – un preot care nu mai
crede, un preot duşmănos care i se încredinţează Satanei – şi mişcătoarea
figură a abatelui Chevance.
Meditaţia
lui Bernanos despre misterul Răului continuă în capodopera sa Jurnalul unui preot de tară (1936), unde
atinge expresia sa cea mai inspirată. În scena în care el o înfruntă pe
Chantal, parohul de Ambricourt îi spune: „Existăo comuniune a sfinţilor, după
cum există şi o comuniune a păcătoşilor. În ura pe care păcătoşii o poartă unii
altora, în dispreţ, ei se unesc, se îmbrăţişează, se ataşează, se confundă, ei
nu vor fi într-o zi, în ochii Atotputernicului, decât acest lac de noroi
totdeauna lipicios peste care treceşi iar trece în zadar fluxul imens al
iubirii divine”. Puţin mai departe în roman, preotul se întreabă din nou despre
lumea Răului: „Ei spun că după mii de secole, pământul este încă în deplină
tinereţe, ca în primele stadii ale evoluţiei sale planetare. Răul, şi el,
începe”. (G. Bernanos, Journal d’un curé de campagne, în Oeuvres romanesques, Bil. De la Pléiade, p.
1139 şi p. 1144).
Răul,
păcatul: Bernanos a fost tulburat în mod vizibil de aceste realităţi teribile.
Contrar lui Rousseau, el crede în păcatul originar şi nu se gândeşte deci că
omul s-a născut bun. La fel, despre acea „ură secretă de neînţeles” care
frământă inima omului cu privire la semenii săi şi la sine însuşi, Bernanos
spunea: „I se poate da acestui sentiment misterios originea sau explicaţia care
se vrea, dar trebuie să i se da una. Pentru noi, creştinii, noi credem că
această ură reflectă o altă ură, de mii de ori mai adâncă şi mai lucidă – aceea
a Duhului nespus care a fost cel mai strălucitor dintre stelele adâncului, şi
care nu se va ierta niciodată căderea sa imensă” (G. Bernanos, La liberté, pur quoi faire? [1953], Folio essais, p. 204-205).
Aşa
cum era de aşteptat, Bernanos s-a gândit şi la infern. În Monsieur Ouine
(1943), parohul de Fenouille spune: „Se vorbeşte mereu despre focul iadului,
dar nimeni nu l-a văzut, dragii mei. Infernul este frigul” (G. Bernanos, Monsieur
Ouine, în Oeuvres romanesques, p. 1490). Deja, în Sub soarele Satanei, geambaşul demoniac
afirma: „Eu sunt însuşi Frigul” (G. Bernanos, Sous le soleil de Satan,în Oeuvres romanesques, p. 142).
Însă abia în Jurnalul unui preot de tară
găsim formula de neuitat: „Infernul înseamnă a nu mai iubi” (G. Bernanos, Journal
d’un
curé de campagne,în Oeuvres romanesques, p. 1163). Zece ani mai târziu, într-un text scris
pentru deportaţi, Bernanos, fidel gândirii sale, va mai scrie: „Infernul îşi
detestă lipsa de a mai fi capabil să iubească, nu este altă condamnare ca
aceasta” (G. Bernanos, Essais et écrits de combat, Bibl. De la Pléiade, II,
p. 1166).
(Sursă: François de Saent-Cheron, Georges Bernanos, în http://www.adpf.asso.fr/adpf-publi/folio/textes/bermamps.rtf; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu