Blaise Pascal |
Regiunea
franceză Auvergane a dat lumii o personalitate cu care se va putea mândri până
la sfârşitul veacurilor. În Clermont – astăzi Clermont-Ferrand -, la 19 iunie
1623, s-a născut Blaise Pascal, al treilea copil al lui Etienne Pascal şi
singurul său fiu. Mama lui Blaise a murit când acesta avea doar trei ani, micul
Blaise crescând foarte afectat de această pierdere. În 1632, Etienne şi cei
patru copii ai săi au părăsit Clermont, pentru a se stabili la Paris, iar
tatăl, un matematician cu vederi mai atipice asupra educaţiei, a hotărât că
Blaise nu va învăţa nimic despre matematică până la vârsta de 15 ani.
Nu a mers niciodată la şcoală
De
mic copil, Pascal a dat semne că posedă însuşiri speciale şi o minte neobişnuit
de ageră. Prin scurtele sale răspunsuri, cât şi prin întrebările pe care le
punea asupra naturii lucrurilor, a dat reale speranţe tatălui său că va deveni
un tânăr remarcabil.
Tatăl
micuţului Pascal s-a arătat deosebit de stăruitor în grija faţă de familie, iar
statutul de unic fiu al lui Blaise şi deosebitele sale însuşiri, pe care tatăl
le remarcase imediat, au născut o afecţiune foarte strânsă între cei doi, încât
tatăl nu s-a îndurat să-l încredinţeze altcuiva pentru a primi o educaţie, ci
s-a hotărât să-l educe şi să-l formeze el însuşi. Copilul Pascal nu a cunoscut
niciodată vreun colegiu şi nici nu a avut vreodată un alt dascăl în afară de
tatăl său.
Primul
principiu pe care tatăl său l-a aplicat în educaţia lui Blaise a fost acela de
a-l ţine mereu ocupat şi activ. Toate discuţiile cu tatăl său despre rostul
studierii limbilor străine, cu regulile lor de gramatică, l-au ajutat pe
Blaise, ca atunci când a venit timpul să le înveţe cu adevărat, deja să le
ştie.
„Fratelui
meu îi plăceau foarte mult aceste discuţii, dar voia să ştie mai cu seamă
rosturile tuturor lucrurilor. Şi cum ele nu sunt toate cunoscute, când tata nu
le arăta sau când îi vorbea numai despre acelea care se citează de obicei,
care, la drept vorbind, nu sunt decât pretexte, asta nu-l mulţumea deloc,
deoarece el avea o mare precizie în discernerea adevărului şi a neadevărului;
şi se poate spune că totdeauna adevărul a fost singura preocupare a minţii
sale, fiindcă nu l-a satisfăcut nimic mai mult decât cunoaşterea lui. Aşa că,
încă din copilărie, nu se pleca decât în faţa adevărului evident, iar când nu i
se aduceau argumente raţionale, le căuta el însuşi – şi, când se apuca de ceva,
nu se lăsa până nu găsea tot ce-i putea da o satisfacţie deplină“, povesteşte
despre fratele său în biografia pe care i-a realizat-o una dintre surorile lui.
Cot la cot cu savanţii
Deşi
tatăl său îi lua din faţă toate cărţile referitoare la matematică din dorinţa
de a-l învăţa limba latină, tânărul Pascal a început să deprindă din arta
realizării figurilor exacte la vârsta de 12 ani, descoperind că „suma unghiurilor
unui triunghi este egală cu două unghiuri drepte“. Şi asta foarte simplu. În
orele sale de recreere, fiind singur într-o sală, unde avea obiceiul de a se
distra, lua o bucată de cărbune şi desena figuri pe ochiurile de geam, căutând
mijloace de a face un cerc perfect rotund, un triunghi ale cărui laturi şi
unghiuri să fie egale, şi alte lucruri asemănătoare. Căuta apoi proporţiile
figurilor între ele.
Când
a văzut toate acestea, tatăl său, la sfatul bunului său prieten, domnul Le
Pailleru, care era savant, i-a permis lui Blaise să aibă o copie a
Elementelor lui Euclid.
La
vârsta de 14 ani, Blaise Pascal a început să-l însoţească pe tatăl său la
întrunirile lui Mersenne de la Paris, la care participau Roberval, Auzout,
Mydorge, Desargues, ultimul devenind un model pentru tânărul Pascal. Pe la
vârsta de 16 ani, Blaise a prezentat la aceste întruniri câteva teoreme despre
geometria proiectivă, incluzând hexagonul mistic al lui Pascal.
„Fratele
meu sta cot la cot cu ei, atât în ce priveşte examinarea, cât şi în ce priveşte
elaborarea era dintre aceia care aduceau cel mai des lucruri noi. Vedeai
deseori că, în acele probleme care veneau din Italia, din Germania, sau din
alte ţări străine, părerea lui conta mai mult decât a oricărui altul; căci avea
un spirit de pătrundere aşa de mare că, uneori, descoperea greşeli neobservate
de ceilalţi. Şi, totuşi, nu folosea pentru studiul geometriei decât orele sale
de recreaţie, căci tot timpul învăţa latina după reguli făcute anume de tatăl
meu“, spune sora lui, referindu-se la conferinţele săptămânale, la care erau
prezenţi toţi cunoscătorii Parisului.
Pascalina – primul calculator mecanic
În
tot acest timp, tatăl său simţea o bucurie nespusă văzând progresul fiului său
în ştiinţă, dar nu s-a gândit că o străduinţă atât de mare la o vârstă destul
de fragedă poate dăuna sănătăţii. Şi cu cât se apropia de vârsta de 18 ani,
sănătatea viitorului savant era din ce în ce mai şubredă. Dar cu toate acestea,
starea firavă de sănătate nu l-a putut opri pe Blaise Pscal din preocupările
sale obişnuite.
În
decembrie 1639, familia Pascal a părăsit Parisul, pentru a locui la Rouen, unde
tatăl său a fost numit colector de taxe pentru Normadia de Sus şi unde Blaise
publică, în februarie 1640, Eseul despre secţiunile conice. După ce a lucrat
3 ani, între 1642 şi 1645, Pascal a inventat primul calculator mecanic,
„Pascaline“ pentru a-l ajuta pe tatăl său în munca sa de colector de taxe.
Această
lucrare a fost socotită ca un lucru nou, căci prin ea s-a găsit mijlocul
efectuării tuturor operaţiilor automat, cu o exactitate uimitoare, fără să fie
nevoie de raţionament.
În
1648, Pascal a observat că presiunea atmosferei scade cu înălţimea şi a dedus
că vidul există deasupra atmosferei, iar în mai 1653, Pascal scrie Tratatul
despre echilibrul lichidelor, în care explică legea presiunii
Revelaţia din 1654
În
1654, Blaise Pascal trăieşte o revelaţie religioasă care îi va schimba complet
felul de-a fi, precum şi interesele cognitive. Acceptând şi asumând adevărul
religiei creştine într-un mod profund personal, dar şi cât se poate de firesc,
Pascal îşi marchează definitiv destinul. După această dată, Pascal face vizite
la mănăstirea jansenistă Port-Royal des Champs, la 30 km sud-vest de Paris şi
publică lucrări anonime reunite în Lettres provinciales, în 1656. Odată cu
retragerea sa la Port-Royal, asumarea completă a trăirii creştine era
săvârşită. Pascal îşi impune un mod de viaţă auster, retras.
Începând
cu acest moment, lumea îl va putea descoperi pe acel gânditor profund religios,
care a elaborat proiectul unei Apologii a creştinismului, rămasă cu un titlu
provizoriu, Cugetări.
Nedesăvârşită,
datorită unei morţi premature, această lucrare a rămas într-o formă
fragmentară. Găsite după moartea lui Pascal, manuscrisele sunt expresii ale
gândurilor sale consemnate pe bucăţi de hârtie, de diferite dimensiuni, pe
măsură ce-i veneau în minte. Cu pana sau cu creionul, îşi nota ideile,
cugetările, care erau rodul unor îndelungate meditaţii sau frânturi de gând
spontane. Demnă de remarcat este intenţia iniţială a lui Pascal în privinţa
metodei sale de a scrie.
„Voi
scrie aici gândurile mele fără ordine, dar poate nu într-o confuzie lipsită de
scop. Aceasta este veritabila ordine care-mi va marca obiectul chiar prin
dezordine. I-aş acorda prea mare onoare subiectului meu, dacă l-aş trata în
ordine, pentru că vreau să arăt că el este incapabil de ordine” (Cugetări,
373).
Pascal
respinge sistemele exclusiv raţionale, cu atât mai mult cu cât cugetările sale
se îndreaptă spre analiza fiinţei umane şi a lui Dumnezeu la un nivel
existenţial, ce depăşeşte posibilităţile de reprezentare ale intelectului.
Moare
la 39 de ani, pe 19 august 1662, în urma extinderii tumorii maligne din stomac,
şi este înmormântat în Cimitirul St. Étienne-du-Mont, în Paris.
Pariul
lui Pascal: Se presupune, asemenea cazului unui pariu, că există două variante,
existenţa lui Dumnezeu şi a vieţii de apoi sau non-existenţa acestora. Putem
alege una dintre aceste variante. Dacă prima variantă este adevărată şi
Dumnezeu există, cei care au mizat pe ea au numai de câştigat. Ceilalţi, în
schimb, au pierdut totul, pentru că îşi vor primi pedeapsa pentru necredinţa
lor. Pe de altă parte, dacă a doua variantă este cea adevărata, iar Dumnezeu şi
viaţa de apoi sunt doar nişte himere, cei care au pariat pe existenţa lor nu au
câştigat nimic, dar nici nu au pierdut nimic. (Sursa:
Ziarul lumina, 19 iunie 2008; autor:
Ciprian Bâra).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu