"Accept, dar sunt un
păcătos"
Minutele care au urmat imediat
după alegere, raportul cordial, simplu şi la mână cu cardinalii, intervenţiile
sale în aulă. Au povestit jurnaliştilor "din culisele" Conclavului şi
ale zilei istorice de ieri, 13 martie, cardinalii electori francezi care astăzi
au întâlnit presa, dând "la cald" impresiile lor şi povestind cu
simplitate şi profunzime experienţa unică, solemnă, bucuroasă a alegerii unui
Suveran Pontif.
Momentul în care Papa Francisc
a acceptat numirea. Cardinalul de Lyon, Philippe Barbarin, e cel care le dă
jurnaliştilor amănunte inedite despre ce s-a întâmplat în minutele care au
urmat imediat după alegerea cardinalului Bergoglio ca Suveran Pontif. Când
cardinalul decan, în numele întregului Colegiu al electorilor, l-a întrebat pe
cardinalul Jorge Mario Bergoglio dacă accepta alegerea sa, cardinalul a răspuns
"da" dar a adăugat şi "sunt un păcătos" şi s-a lăsat dus
"ca la un gest dezarmant". Apoi, când l-au întrebat cum voia să fie
numit, el a răspuns "Franciscus" şi a adăugat, "din cauza
sfântului Francisc" şi colegiul cardinalilor a primit acel nume "cu o
anumită uimire". Apoi, în acel punct ceremonierul, monseniorul Marini, i-a
oferit Crucea pectorală aurită, însă Papa a spus că preferă să o menţină pe a
sa. Apoi, înainte de a-i saluta pe fiecare dintre cardinali, papa Francisc -
observând dificultăţile de mişcare ale cardinalului Ivan Dias - a mers spre el
pentru a-l îmbrăţişa. Apoi s-a întors şi i-a salutat pe cardinali, însă alegând
să nu se aşeze la tronul papal, ci să rămână în picioare. Apoi la cină -
aminteşte cardinalul André Vingt-Trois, arhiepiscop de Paris - în casa Sfânta
Marta, adresându-se în mod glumeţ cardinalilor, a spus: "Sper să fiţi
iertaţi".
Vârsta şi personalitatea. Evident la sfârşit, vârsta n-a contat, deşi motivele renunţării precedentului papă au fost decise datorită oboselii şi vârstei înaintate şi totul făcea să se presupună un Papă mai tânăr. Şi în schimb a fost ales cardinalul Bergoglio pentru că - a spus cardinalul Ricard - "personalitatea sa a fost determinantă. De altfel, papa Ioan al XXIII-lea, deşi a fost ales Papă bătrân, a fost un Pontif decisiv pentru istoria Bisericii". Şi cardinalul Vingt-Trois a adăugat: "Energia spirituală nu este proporţională cu energia fizică".
A-l căuta pe Dumnezeu la graniţă... dar rămânând ancoraţi de "patria" Biserică. Aceasta este învăţătura lui Francisc
Alegere de viaţă
Un nume, un program
De Elio Bromuri
(Sursa: http://www.ercis.ro/; Despre papa Francisc în articole de la agenţia SIR - 14 martie 2013; trad. de pr. Mihai Pătraşcu).
Alegerea şi votările.
"Cel care a fost ales - comentează cardinalul Jean Pierre Ricard,
arhiepiscop de Bordeaux - nu era desigur în lista favoriţilor din mass-media,
nu era desigur printre papabili, dar este cel pe care cardinalii l-au ales din
cauza personalităţii sale. S-a revelat clar că era un om drept cardinalul
Bergoglio, că avea calităţile juste pentru a conduce Biserica, pentru a fi noul
Papă". Când aţi înţeles asta? "Am înţeles asta - răspunde cardinalul
André Vingt-Trois - foarte simplu atunci când am început să vedem că numărul de
voturi pe care le obţinea se mărea. Şi când consensul a început să se
cristalizeze asupra persoanei sale, a fost clar că el era alesul".
Cardinalul Barbarin neagă că în aceste zile de conclav au existat între
cardinalii electori presiuni sau mişcări pentru alegerea unui candidat şi nu a
altuia. "N-am consultat pe nimeni - a spus el - pentru a face alegerea
mea. Au fost zile de rugăciune puternică, trăite în conştiinţa abisului care
exista între sărăcia alegerii mele şi măreţia evenimentului".
Vârsta şi personalitatea. Evident la sfârşit, vârsta n-a contat, deşi motivele renunţării precedentului papă au fost decise datorită oboselii şi vârstei înaintate şi totul făcea să se presupună un Papă mai tânăr. Şi în schimb a fost ales cardinalul Bergoglio pentru că - a spus cardinalul Ricard - "personalitatea sa a fost determinantă. De altfel, papa Ioan al XXIII-lea, deşi a fost ales Papă bătrân, a fost un Pontif decisiv pentru istoria Bisericii". Şi cardinalul Vingt-Trois a adăugat: "Energia spirituală nu este proporţională cu energia fizică".
Reforma Curiei Romane.
Cardinalul Ricard este cel care spune că în decursul Congregaţiilor generale, a
fost exprimată de mai multe ori din partea cardinalilor dorinţa unei reforme a
Curiei Romane, punându-se în mod expres şi întrebarea dacă toate organismele
prezente în Curie folosesc efectiv Bisericii şi evanghelizării. Cu siguranţă -
a adăugat apoi - Papa va evalua necesitatea unei colegialităţi mai mari printr-o
"prezenţă mai apropiată de responsabilii dicasterelor"; o mai mare
"muncă împreună între congregaţii şi consilii pontificale mai ales când
tratează aceleaşi teme"; o "mai mare transparenţă". "De la
noul Pontif se aşteaptă - a adăugat cardinalul de Bordeaux - o reformă a Curiei
aşa cum, pe de altă parte, se întâmplă în administraţiile diecezelor".
Însă "nu va fi o reformă brutală", a adăugat imediat cardinalul de
Paris, Vingt-Trois. Va fi făcută cu "delicateţe, răbdare, constanţă a
carităţii".
Maşina Papei a rămas goală.
Ultimul amănunt inedit l-a relatat jurnaliştilor cardinalul Ricard. După ce s-a
terminat ceremonia de salut în piaţă, Papa şi cardinalii s-au îndreptat spre
ieşire, folosindu-se de ascensor. Papa a intrat primul şi cardinalii nu îndrăzneau
să intre. Şi el în schimb a făcut semn tuturor să intre şi au coborât cu
ascensorul îngrămădiţi. Ajunşi la maşini, Papa Francisc a ales să intre în
microbuzul cardinalilor şi "maşina Papei" a rămas goală. Ce i-aţi
spus când l-aţi salutat? Toţi cei trei cardinali l-au asigurat de "mare
bucurie" şi că "vor continua cu toţi catolicii din Franţa să se roage
pentru el". Şi Papa Francisc, adresându-se cardinalului Ricard, a spus:
"Am nevoie de rugăciune".
* * *
Coerenţă
A-l căuta pe Dumnezeu la graniţă... dar rămânând ancoraţi de "patria" Biserică. Aceasta este învăţătura lui Francisc
De Marco Testi
Acel "bună seara" spus
miilor de "fraţi şi surori" care-l aplaudau din piaţă era un alt
semnal de coerenţă cu alegerea noului său nume ca Pontif şi Episcop de Roma.
Pentru că mulţi au mers cu memoria la Cântarea Creaturilor a sfântului sărăcuţ
din Assisi. Care o iubea aşa de mult pe Doamna sărăcie încât să se facă sărac
din bogat cum era, încât să umble cu picioarele goale şi nu călare pe caii de
rasă din hergheliile din Assisi, încât să numească fraţi şi surori lucrurile
simple din Creaţie, nu comorile lumii şi puterea asupra lumii.
Cu familia |
De la un cardinal care circulă cu
mijloacele publice sau pe jos prin cartierele cele mai sărace din Buenos Aires
şi care merge cu avionul la clasa turistică, era de aşteptat o asemenea
alegere. Un cult cardinal argentinian de origini piemonteze care cunoaşte bine
literatura pentru că a predat-o (alături de psihologie) în anii Şaizeci, care a
studiat teologie şi filozofie a ales aşadar să se numească, pentru prima dată
în istoria Bisericii, cu numele sărăcuţului prin excelenţă.
Cineva a crezut că vede deja în
asta o declaraţie de distanţă ideologică şi de contrapoziţie faţă de trecutul
Bisericii, tocmai pentru că figura lui Francisc de Assisi, dacă este bine
aprofundată, revelează cu totul altceva. În sensul că sfântul nu avea nici o
intenţie de a se contrapune frontal Bisericii şi Papei: dimpotrivă, a lucrat în
aşa fel încât să combată ereziile pauperiste care în secolul al XIII-lea
făcuseră mulţi prozeliţi readucând la Biserică multă lume, nu cu proclamaţii
ideologice şi teologice, ci pur şi simplu cu exemplul.
Francisc nu se urca la pupitre,
ci împărţea ceea ce avea cu săracii şi bolnavii. Credea în ceea ce credea
Biserica universală, nu adăuga glose la evanghelii, nu făcea manifestaţii în
pieţele publice.
A voit să devină şi să fie
considerată piatră aruncată pentru ca Biserica să devină piatră unghiulară, nu
el însuşi. Acest a fi pentru altul, această atenţie faţă de cei săraci
şi faţă de cei din urmă l-a dus să fie unul dintre sfinţii cei mai iubiţi în
lumea creştină, şi Cântarea Creaturilor, deşi în simplitatea sa şi în ritmarea
"pietroasă" a dialectului din Umbria, a devenit unul din textele cele
mai exemplare ale literaturii (nu numai a celei religioase) mondiale. Şi acest
Papa "cult" care acum poartă numele său ştie bine lucrul acesta.
După cum se vede, numele Francisc
revine fie în alegerea de a-i ajuta pe cei din urmă fie în aceea de a fi sărac
printre săraci. O alegere care exprimă clar la nivel "ideologic":
Francisc a rămas mereu fidel faţă de învăţăturile Bisericii, neîndepărtându-se
niciodată de ele chiar şi în misiunea sa printre cei din urmă. Alegerea acestui
nume poate să însemne şi acest lucru mai ales: a-l căuta pe Dumnezeu în
teritoriile de graniţă rămânând ancoraţi în "patria" Biserică. Se
vorbeşte despre discontinuitate cu Benedict al XVI-lea, însă această iubire
faţă de "distanţele" dictate de mizerie şi de sărăcie, aminteşte de
acea alegere a "distanţei" şi a ascunderii pentru a rămâne în iubirea
predecesorului său faţă de Maica Biserică.
* * *
Un nume, un program
De Elio Bromuri
Un Francisc pe tronul papal nu se
aştepta. L-am imaginat şi l-am văzut mereu în fresce la picioare, în reverenţă
umilă şi respectuoasă, în faţa Papei Inocenţiu sau Honoriu. Acum în schimb este
pe tronul cel mai înalt. Toată lumea îl priveşte şi este la picioarele sale.
Dar ce tron!? El se înclină şi cere binecuvântarea poporului.
"Nomen est omen",
numele este o presimţire. Când este ales, dacă nu este nume de artă sau de
teatru, este program. O alegere clară a terenului, a stilului de viaţă şi a
angajării. Toţi ştiu cine este Francisc în şi pentru Biserică. Să spunem mai
mult, Francisc în şi pentru lume: "Vir catholicus" şi "vere
apostolicus", un om universal, un universal concret, personal. În numele
său se întâlnesc iubitorii naturii şi ai ambientului, făcătorii de pace şi
toată lumea sărăciei şi a marginalizării.
Sfântul Francisc s-a convertit
întâlnindu-i pe leproşi şi în afară de sărăcie a avut darul de a putea face
milostivire, adică de a putea iubi cu sentimente vii şi profunde. În Testament
el afirmă că Domnul Dumnezeu a fost cel care l-a condus printre leproşi: am
făcut faţă de ei "milostivire" - scrie el - şi "ceea ce înainte
mi se părea amar a devenit dulce ca mierea". Francisc de Assisi are o
puternică legătură cu Pontiful Roman pe care el îl numea simplu domnul Papă, şi
a mers la el pentru a obţine indulgenţa de la Porţiuncula şi aprobarea regulii
pentru fraţii săi.
Francisc este şi nume de reformă
a Bisericii. Acest cuvânt, de care se tem toţi, a fost înţeles de Francisc ca o
misiune încredinţată lui de Răstignitul din "Sfântul Damian", care
i-a vorbit şi i-a spus: "Francisc, mergi, repară casa mea care este în
ruină". Un cuvânt puternic care, repetat astăzi în contextul alegerii unui
nou Pontif Roman, trezeşte rezonanţe multiple şi pertinente. Cuvântul
Răstignitului din "Sfântul Damian" sună şi mai puternic şi angajant
decât cel folosit de Conciliul al II-lea din Vatican, unde afirmă că
întoarcerea inimii şi reforma Bisericii, împreună cu rugăciunea, sunt
condiţiile esenţiale ale vieţii şi unităţii Bisericii, şi în perspectiva unirii
dintre toţi cei botezaţi.
În perspectiva reînnoirii
Bisericii putem întrevedea şi continuitatea cu Benedict al XVI-lea, inspirat de
un alt sfânt din Umbria, Benedict de Norcia, şi el pe căi diferite, în funcţie
de exigenţele epocilor foarte distante între ele (peste şapte secole de
distanţă unul de celălalt) angajat să elaboreze un model de viaţă conform
Evangheliei şi să construiască o Europă creştină. Reînnoirea Bisericii pe care
mişcarea începută de Francisc a realizat-o în interiorul Bisericii în semnul
umilinţei şi al ascultării este recunoscut ca adevărata reformă sau mai bine
zis adevăratul tip de reformă posibilă şi eficace pentru că nu pune în pericol
unitatea şi pacea internă.
Într-o declaraţie a cardinalului
Bergoglio în urmă cu câtva timp am citit: "Lumea mea este săracă şi eu
sunt sărac", pentru a explica motivul pentru care locuia într-un
apartament la Buenos Aires şi îşi pregătea cina singur. Citim şi că le
recomanda preoţilor să stea departe de "ceea ce De Lubac - un iezuit ca
Bergoglio - numeşte mondenitate spirituală", care înseamnă "a ne pune
în centru pe noi înşine".
Alegerea numelui Francisc mi se
pare şi un semnal de afecţiune faţă de Benedict al XVI-lea, chiar mai mult
decât ar fi fost dacă ar fi ales numele de Benedict al XVII-lea. De fapt, sunt
două alegeri de noutate şi de dezlipire de imediat pentru o dilatare a
orizontului şi o căutare a ceea ce este originar, înrădăcinat în brazda unei
tradiţii care continuă să dea roade de viaţă spirituală şi de orientare
pastorală. Sunt nume care trec de graniţele ordinelor călugăreşti,
Congregaţiilor şi tot ceea ce are iz de ţarc închis şi limitat din care cineva
poate să se simtă exclus.
Cu Francisc este legat
"spiritul din Assisi" şi acea deschidere faţă de popoarele şi faţă de
religiile angajate pentru pace. Dacă Benedict al XVI-lea a spus că violenţa nu
este cauzată de religii ci de lipsa prezenţei lui Dumnezeu în societate, în
spiritul din Assisi găsim vestea păcii dusă până dincolo de graniţele
creştinătăţii, aşa cum s-a întâmplat în vizita lui Francisc la sultanul din
Egipt.
Toate acestea şi încă multe
altele în numele unui nume, Francisc, care, dacă îi va plăcea lui Dumnezeu, nu
va fi fost ales în zadar.
(Sursa: http://www.ercis.ro/; Despre papa Francisc în articole de la agenţia SIR - 14 martie 2013; trad. de pr. Mihai Pătraşcu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu