Isus merge înaintea noastră în vestirea învierii sale
pr. Isidor Chinez (10 aprilie 2023)
Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 2,14.22-33; Evanghelia Matei 28,8-15; lecturi biblice
Omilie
Liturgia Cuvântului, care se deschide în Octava Paștelui, se caracterizează printr-o schimbare de accent de la slujirea lui Isua la slujirea Bisericii, de la învierea lui Domnului la adunare și la renaşterea comunităţii lui Cristos, care până în acest moment rămăsese ascunsă şi temătoare de ameninţările persecuţiei. Faptele Apostolilor, care ne vor însoți de-a lungul acestei perioade pascale, ne permite să reluăm cele mai importante etape din istoriea bisericii primare.
În prima lectură (Fap 2,14.22b-33), sfântul Luca, pune primul discurs din cele opt păstrate de Fapte Apostolilor pe seama lui Petru. Suntem în ziua Rusalilor, a cincizecea zi de la sărbătoarea Paştelui când evreii celebrau Alianţei de pe Sinai (Ex 19,16-25; 20,1-21); în Noul Testament este sărbătoarea „Coborârea Duhului Sfânt”, ziua naşterii Bisericii şi începutul misiunii ei în lumea întreagă. Petru face un anunț către evrei care erau în acel loc: este kèrygma, în greacă, adică prima predică a evangheliei. „Bărbaţi iudei şi voi toţi care locuiţi în Ierusalim, să vă fie cunoscută aceasta şi fiţi atenţi la cuvintele mele! Pe Isus Nazarineanul, bărbat adeverit de Dumnezeu între voi prin fapte puternice, minuni şi semne pe care le-a făcut Dumnezeu prin el în mijlocul vostru, după cum voi înşivă ştiţi, […] pe acesta, Dumnezeu l-a înviat, eliberându-l de durerile morţii, deoarece nu era posibil să fie ţinut sub puterea ei; […]. Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt” (v. 21-22.24.32). Recurgerea la Sfânta Scriptură pentru evreii care erau pe acolo: „căci David spune cu privire la el: «Îl vedeam mereu în faţa mea pe Domnul, căci el este la dreapta mea ca să nu mă clatin»” (v. 25) și contextul istoric al evenimentelor ce au avut loc cu cobărârea Duhului Sfânt: „Fraţilor, să-mi fie permis să vă vorbesc cu îndrăzneală despre patriarhul David: el a murit şi a fost îngropat şi mormântul lui este printre noi până în ziua de azi. Dar fiind profet şi ştiind că Dumnezeu îi făcuse jurământ să aşeze pe tronul său un descendent al lui, el a văzut dinainte şi a vorbit despre învierea lui Cristos: «El nu a fost lăsat în locuinţa morţilor şi nici trupul lui nu a văzut putrezirea»” (v. 29-31). Este referire la moartea și învierea lui Isus și se încheie cu proclamarea intronării lui Cristos în glorie: „înălţat fiind acum la dreapta lui Dumnezeu şi primind de la Tatăl promisiunea Duhului Sfânt, l-a revărsat pe acesta, aşa cum vedeţi şi auziţi voi” (v. 33). Este predica lui Petru și mulți oameni s-au convertit: „cei care au primit cuvântul lui au fost botezaţi. Şi în ziua aceea li s-au adăugat cam la trei mii de suflete” (Fap 2,41). Este lucrarea Domnului Cel Înviat!
În Evanghelia după Matei (Mt 28,8-15) continuă astăzi mișcarea în cadrul evenimentelor succesive ale învierii lui Cristos, precizând tocmai referirea la mormântul găsit gol. Matei spune că femeile merg la mormânt: „Maria Magdalena şi cealaltă Marie au venit să vadă mormântul. […] a venit un cutremur mare: îngerul Domnului a coborât din cer, a venit şi a rostogolit piatra, apoi s-a aşezat pe ea” (Mt 28,1). Îngerul le-a zis: „Voi nu vă temeţi! Ştiu că-l căutaţi pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci […] a înviat din morţi şi, iată, merge înaintea voastră în Galileea” (Mt 28,5-7). Femeile aleargă să le vestească discipolilor anunțui: Isus a înviat din morți! Chiar atunci, Isus le întâmpină: „«Bucuraţi-vă!» Iar ele, apropiindu-se, i-au cuprins picioarele şi l-au adorat. Atunci Isus le-a zis: «Nu vă temeţi! Mergeţi şi daţi de ştire fraţilor mei să meargă în Galileea şi acolo mă vor vedea!»” (v. 9-10). „Shalom, în ebraică, înseamnă: bucuraţi-vă! Este expresia pe care îngerul Gabriel o vestise Mariei, mama lui Isus. Verbul în greacă este același cu a „bunei-vestiri”. Domnul se arată în lumina învierii sale. Cristos vine în întâmpinare celor care pornesc în căutarea lui. Este momentul în care cineva merge pentru a-l sluji! El se îndreaptă spre noi ca să ne întâmpine: ne precede, așa cum face păstorul cu turma sa. Iubirea lui, vine întotdeauna înaintea noastră. Este tot Domnul care ajunge întotdeauna primul la locul de întâlnire. Isus merge înaintea noastră în vestirea învierii sale…
Este mesajul Domnului Înviat care îl încredințează discipolilor care merg în Galileea. Ucenicii trebui să învețe să recunoască în diferite moduri... Acum trebuie să-l recunoască în alții... în propria lor istorie... în ceea ce se întâmplă cu alții… Dar pentru a-l recunoaște cu adevărat, trebuie să-l fi întâlnit... să-l fi frecventat... să-l fi cunoscut... și să-i fi învățat limba... de iubire, de acceptare și de milostivire.
Să învățăm să-l căutăm pe Dumnezeu în toate viețile, situațiile și relațiile noastre!
Bibliografia [anul A]: Armellini F., http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Anno Liturgico A Archivi - (commentivangelodomenica.it); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R., http://www.qumran2.net; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M., http://www.donmarcoceccarelli.it; Comastri A., Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A, Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J., http://dimancheprochain.org; Cortesi A., https://alessandrocortesi2012.wordpress.com; Dehoniani Andria, https://dehonianiandria.it/category/liturgia-domenicale/; https://dehonianiandria.it/lectio/; Doglio C., https://www.qumran2.net; Dumea C., www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro; Garcìa J. M., http://www.catechistaduepuntozero.it; Gobbin M., Omelie per un anno. Anno A, vol. 1, Elledici, Torino 2003; Lasconi T., http://www.paoline.it/blog/liturgia; Lucaci A., http://ro.radiovaticana.va; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; don Marco Ceccarelli – Omelie; Maggioni B., http://www.qumran2.net; Manicardi L., https://www.monasterodibose.it; Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., http://www.monasterodiruviano.it; Predici și omilii, https://www.elledici.org; Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N., http://thierry.jallas.over-blog.com.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu