marți, 2 februarie 2021

Întâmpinarea Domnului: Este sărbătoarea luminii [2 februarie 2021]

Simon și copilul Isus la templu (1796) - de Benjamin West.
 

Este sărbătoarea luminii

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (2 februarie 2021) 

LecturiMalahia 3,1-4; Evrei 2,14-18; (forma prescurtată) Evanghelia Luca 2,22-32; lecturi biblice 

Omilie

Celebrăm prezentarea lui Isus în templu: este sărbătoarea luminii – „Cristos lumină pentru luminarea neamurilor”. Își află originea în Orient cu un numele grec [ipapante], adică „întâlnire” sau „întâmpinare”. În secolul al VI-lea se extinde în Occident cu evoluții originare: la Roma are un caracter penitențial, dar în Franța cu binecuvântarea solemnă și procesiunea lumânărilor. Reforma liturgică din anul 1960 a restituit celebrării „Întâmpinarea Domnului”, pe care îl avea la început în Orient: oferirea lui Isus Tatălui, în templu, ca anunț al oferirii sale pe cruce. Astfel, copilul ce intră în templu, este Domnul însuși – Mesia – care vine în întâmpinarea poporului său ca Dumnezeul gloriei. Părinții lui Isus, Iosif și Maria, îl oferă pe fiul lor Domnului. Să fixam privirea asupra lui Iosif și a Mariei care îl poartă pe copilul Isus în templul. Simon îl prezintă ca salvator al lumii: lumină care luminează drumul istoriei și al vieții. Astăzi este sărbătoarea luminii, „ziua lumânărilor”. Ce înseamnă această lumină? Să vedem lecturile biblice.

Sfântul Luca vede în acest eveniment împlinirea profeţiei lui Malahia (Mal 3,1-4). Este anunțată venirea Domnului în persoană: „Iată, îl trimit pe mesagerul meu! El va îndrepta calea înaintea mea. Va intra dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutaţi […]. Iată, vine, zice Domnul Sabaot!” (v. 1). Profetul ne permite să vedem gestul Mariei și a lui Iosif împlinirea profeției. Vorbește despre un „mesager” trimis „să pregătească calea”: trebuie să vină Mesia. Noul Testament îl prezintă pe Ioan Botezătorul „mesagerul” Domnului. Profetul spune: „Va intra dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutaţi” (v. 1). Celor care tânjesc după mântuire, Dumnezeu îl descoperă pe Mesia. După ce a reproșat preoților din templu atitudinea mărginită și superficială în respectarea cultului și incapacitatea lor să-i ofere o jertfă plăcută lui Dumnezeu (cf. Mal 1-2), Malahia anunță iminența „zilei Domnului”: „va intra în templul său Domnul pe care voi îl căutaţi”. Dumnezeu intră în templul; cere poporului să-l primească, căci el îi va ajuta să se purifice și să se convertească. Aici sunt două simboluri: focul topitorului și leșia spălătorului. Îi va purifica pe preoți pentru a aduce o jertfă curată și sfântă: „îi vor aduce Domnului ofrandă după dreptate. Îi va plăcea Domnului ofranda lui Iuda şi a Ierusalimului” (v. 3-4). Malahia anunță timpuri și moduri noi de al urma pe Dumnezeu. Liturgia de astăzi vede în intrare solemnă a lui Isus la templu – intrarea în casa Tatălui – care nu numai că salvează, ci judecă și purifică.

În sărbătoarea Întâmpinării Domnului, Scrisoarea către Evrei (Evr 2,14-18) ne oferă ocazia să facem „aventura” lui Isus, Fiul lui Dumnezeu, pe pământ. Copilul pe care Maria și Iosif îl prezintă la templu devine omul durerilor care pe Calvar pe cruce devine „marele preot” milostiv, părtaș la destinul nostru, cu „acelaşi sânge şi aceeaşi carne” (v. 14), cu moartea sa. Tocmai „prezentându-se” sub această formă omenească poate să îi smulgă morții pe cei pe care „erau reduşi la sclavie” (v. 16): „i-a eliberat de frica morţii” (v. 15). Cristos îl eliberează prin jertfa crucii și prin înviere. Niciunul nu avea dreptul să intre în templu decât numai Isus devenind „mare preot îndurător”, „ispășind păcatele” (v. 17), dându-ne biruință asupra morții. Despre el zice: „a îndurat încercarea, poate să vină în ajutorul celor care sunt încercaţi” (v. 18). Este misterul suferinței și al dureri

În Evanghelia de astăzi (Lc 2,22-40), Maria şi Iosif îl poartă pe copil la templu spre a fi oferit și prezentat Domnului. E primul născut şi îi aparţine lui Dumnezeu, căci „în Legea Domnului este scris: «Orice prim născut de parte bărbătească va fi numit sfânt pentru Domnul»” (v. 23). Pentru Maria este o jertfă: ea oferă ce a primit. Şi e dureroasă! Domnul jertfit apare în ochii bătrânului Simon ca o „lumină” ce nu se opreşte doar la poporul evreu, ci străbate tot pământul: „lumină spre luminarea neamurilor” (v. 32). Și păgânii sunt printre ei! Și noi!... De aceea este sărbătoarea luminii!

Astăzi Biserica vrea să ne spună că lumina vine din jertfă! Cristos este oferit, este dăruit! Începe cu intrarea sa în lume: „Tu nu ai voit nici jertfe, nici ofrande, ci mi-ai alcătuit un trup. Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: Iată, vin […] ca să fac voința ta, Dumnezeule!” (Evr 10,5-7). E jertfa pe care o actualizează Maria şi Iosif astăzi în Evanghelie; e jertfa care continuă până pe Calvar unde el este ispăşire pentru păcatele lumii; e jertfa în Euharistie unde Isus „se dăruieşte” lumii până la sfârşitul veacurilor. Dacă din Euharistie nu izvorăşte lumina, atunci ne pierdem timpul venind la biserică... Prin jertfa lui, el este lumină pentru viața lumii! E speranță!

Vă invit să căutăm darul lui Isus astăzi la sfânta Liturghie: „lumină spre luminarea popoarelor!”


Bibliografia [anul B]: Armellini F., http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996; Bianchi E., http://www.monasterodibose.it; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année B, Éditions Paulines, 1983; Brèthes Ch., Liturgia della festa. Anno B. Introduzioni, monizioni, proposte: un sussidio a foglietti separabili per preparare la messa, Messaggero Padova 1984; Cantalamessa R., http://www.qumran2.net; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989;  Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J., http://dimancheprochain.org; Follo F., http://francescofolloit.blogspot.com; Garcìa J. M., http://www.catechistaduepuntozero.it; Lucaci A., http://ro.radiovaticana.va; Lasconi T., http://www.paoline.it/blog/liturgia; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., http://www.qumran2.net; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Piccolo G.,  http://www.clerus.va/content/clerus/it/omelie; Mela R., http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio;  Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Ronchi E., http://avvenire.it; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N., http://thierry.jallas.over-blog.com.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu