vineri, 27 martie 2020

† Duminica a 5-a din Post [A]: Credem în viață și înviere? [29 martie 2020]

Învierea lui Lazăr.
Credem în viață și înviere?
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (29 martie 2020)  
Lecturi:Ezechiel 37,12-14; Romani 8,8-11; Evanghelia Ioan 11,3-7.17.20-27.33b-45 (forma prescurtată); lecturi

Omilie
Pregătindu-ne pentru Paști este un drum lung de credință pentru a ajunge să înțelegem că Isus este plinătatea vieții. El este apa vie, lumina și cel care dă viață celui care crede în el. Suntem în Evanghelia după Ioan și ajungem la punctul culminant: redarea vieții lui Lazăr mort de patru zile și proclamarea lui Cristos: „eu sunt învierea şi viaţa” (In 11,25). E un „semn” împlinit de Domnul pentru a revela identitatea sa de Fiul lui Dumnezeu, venit în lume pentru a ne face fiii Tatălui, a ne mântui și a-și dărui viața pentru oameni. Textele biblice ne ajută să descoperim că Dumnezeu este viață fără moarte și că el ne învie din morți cu iubirea sa.


Profetul Ezechiel (Ez 37,12-14), în prima lectură, vestește învierea poporului și întoarcerea în țara promisă: „«Iată, eu voi deschide mormintele voastre, vă voi face să ieşiţi din mormintele voastre, poporul meu, şi vă voi face să veniţi în pământul lui Israel!»” (v. 12). Poporul israelit se află într-o mare nenorocire: căderea Ierusalimului și deportarea poporului în exilul babilonic. Profetul intervine pentru a învigora speranţa celor exilaţi. „Mâna Domnul a fost peste mine; m-a făcut să ies […] și m-a pus să stau în mijlocul unei văi: era plină de oase” (Ez 37,1). Înţelege că reprezintă starea de dezolare morală: o vale plină de oase de morți – este semnul unei nenorociri, căci în gândirea ebraică mortul trebuie să fie îngropat împreună cu părinții săi în mormântul familiei. Orice speranță este negată… Dar Dumnezeu face ca acele oase seci, uscate și moarte să fie suflate de un Duh al său: „Iată, eu fac să vină în voi un duh [o suflare] și veți trăi!” (Ez 37,5). Ezechiel orientează spre ideea învierii trupului. Un popor nou, imens, viu, în picioare, gata pentru marea întoarcere în țara lui Israel… „Voi pune duhul meu în voi şi veţi trăi”. Numai atunci „veţi cunoaşte că eu sunt Domnul” (v. 14). Este biruinţa vieţii asupra morţii, învierea poporului lui Dumnezeu. Este semnul puterii Domnului care-și iubește poporul și, după pedeapsă, trimite promisiune de mântuire. În acest text biblic, avem deja o abordare a învierii. Dar printre oasele calcificate sunt și ale noastre. Este istoria omenirii! Însă iubirea lui Dumnezeu este mai presus de moarte: din cimitire va învia trupurile noastre!



Apostolul Paul prezintă, în Scrisoarea către Romani (Rom 8,8-11), viața în Duhul Sfânt ce ne face să ieșim din influența cărnii și ne dă viața nouă, muritorilor, în așteptarea învierii. Cu „carne”, apostolul nu înțelege trupul muritor al oamenilor – trup fizic, biologic – ci trupul separat de Domnul cu păcatul, cu viciile sale. Este viața trăită după „carne”: „cei care sunt în trup [carne] nu pot să-i placă lui Dumnezeu” (v. 8). Duhul ne poartă spre o realitatea nouă adusă creștinismului: este noua creație datorată Duhului lui Dumnezeu care este și Duhul lui Cristos, cauză de justificare, făcând să moară păcatul în noi. În trupul muritor, trece „Duhul care dă viață” și în fragilitatea păcătoasă intră veșnicia eliberatoare, în slăbiciune intră puterea, în moarte intră viața. Duhul dă viață, forță, permițând creștinului să poarte victoria asupra păcatului, asupra morții și asupra „cărnii”. În botez trupul nostru a fost unit [altoit] cu Duhul lui Cristos. „Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus Cristos din morţi locuieşte în voi […] [el, Duhul] va învia şi trupurile voastre muritoare” (v. 11). Pentru Paul, creștinul, fiind carne sortită morții datorită păcatului, primește botezul cu Spiritul lui Cristos: principiul de viață și de înviere. Duhul face să înviem din morți cu trupurile noastre muritoare, așa cum a înviat din mormânt Isus. Este garanţia învierii! Este viața care învinge moartea! Suntem chemaţi să trăim sub influenţa Duhului în trupurile noastre muritoare!



În Evanghelia după Ioan (In 11,1-45), Isus face un gest extraordinar – ieșirea lui Lazăr din mormânt: „Lazăr, vino afară!”, i-a poruncit. Cristos exprimă puterea asupra morţii. Scena se petrece în Betania, un sat aproape de Ierusalim [cam la 3 km], în timpul ultimei călătorii pe care o face Domnul. Discipolii ştiu că această urcare la Ierusalim este drumul spre moarte. În ciuda neîncrederii lor, Isus vrea să-i facă să înţeleagă că această cale se va sfârși într-o victoria asupra vieții.



În imediata apropiere a Paştelui, Biserica ne invită să medităm asupra „semnului” învierii lui Lazăr. Evanghelia ne spune lucruri importante despre atitudinea oamenilor în faţa morţii sau despre atitudinea lui Dumnezeu față în față cu moartea.



Surorile lui Lazăr, Maria și Marta, trimit să-l avertizeze pe Isus de boala lui Lazăr: „Doamne, iată, cel care-ţi este prieten e bolnav!” (v. 3), fără să-i ceară să facă ceva. Cristos se afla dincolo de Iordan unde botezase mai înainte Ioan (In 10,40). „Cum poate Isus să permită ca un prieten al său să sufere şi să moară?” – această întrebare ieşită din inima prietenilor săi… Și ne atinge şi pe noi… Când ajunge Cristos în Betania, prietenul său murise de patru zile. Înmormântările aveau loc chiar în ziua morții. Marta, mergând să-l întâmpine, îi spune: „Doamne, dacă ai fi fost aici fratele meu nu ar fi murit! Însă şi acum ştiu că tot ce vei cere de la Dumnezeu, Dumnezeu îţi va da” (v.21-22). Isus o invită să facă un pas mai departe. Reținem declaraţia solemnă a lui Isus: „Eu sunt învierea şi viaţa; cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi!” (v. 25). La care răspunde Marta: „Da, Doamne; eu am crezut că tu eşti Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care vine în lume” (v. 27). Şi Maria aleargă să-l întâmpine pe Isus şi, aruncându-se la picioarele, exclamă printre lacrimi: „Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit!” (v. 32). Văzând-o pe ea plângând şi pe cei care o însoţeau, Isus freamătă de emoţie din cauza nedreptăţii morţii, se tulbură şi izbucneşte în plâns. Plânsul lui Cristos este plânsul lui Dumnezeu care plânge cu noi. Isus este uman; în fața durerii unei persoane dragi se cutremură. De multe ori simte tulburarea răului care-i desfigurează pe oameni. Durerea sa este semnul iubirii sale faţă de Lazăr, aşa cum înţeleg şi cei de faţă. Isus l-a plâns pe Lazăr! Dumnezeu nu vrea moartea! Toată Scriptura spune că Domnul vrea viaţa, libertatea şi fericirea poporului.



Isus merge la mormânt. El care este viaţa, începe duelul cu moartea. Cristos împlinește acest „semn” pentru ca Tatăl său să fie glorificat în persoana sa, discipolii să creadă în el. „Și-a ridicat ochii şi a spus: «Tată, îţi mulţumesc pentru că m-ai ascultat!»” (v. 41). Atunci răsună cuvântul lui Cristos „cu glas puternic”:  „Lazăr, vino afară!” Și Lazăr l-a ascultat.



Acesta este cuvântul Isus: „vino afară!” Toți cei care cred când ies din fântâna baptismală îl ascultă și trec la o viață noua. Învierea lui Lazăr are de a face celebrarea botezul. În ziua botezului, scufundându-ne în apă, Biserica îi spune catehumenului: „Vino afară!”



Văzând cele întâmplate, mulţi dintre iudeii care veniseră la Maria și Marta au crezut în el. După Isus, întrebarea pusă omului nu este ieşirea din mormânt, ci de a trece de la moarte la viaţă printr-o adeziune de credinţă. Ei „au crezut în el”… Și noi? Noi am crezut în el – Isus Cristos – cel care este învierea și viața?...


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu