vineri, 20 decembrie 2019

† Duminica a 4-a din Advent [A]: Pe calea mântuirii [22 decembrie 2019]


Pe calea mântuirii
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (22 decembrie 2019)        
Lecturi: Isaia 7,10-14; Romani 1,1-7; Evanghelia Matei 1,18-24; lecturi

Omilie


Ne pregătim de Crăciun. În câteva zile vom sărbători nașterea Domnului Isus. În a patra duminică din Advent tema este împlinirea promisiunilor mesianice. Liturgia ne propune două anunțuri ale bunei-vestiri. Mai întâi: i se vestește regelui Ahaz că „însuşi Domnul vă va da un semn: iată, fecioara va zămisli şi va naşte un fiu, căruia îi va pune numele «Emanuel»” (Is 7,14). Apoi, vestea venirii salvatorului o găsim în evanghelie – adică mesajul îngerului către Iosif în care este invitat să o ia pe Maria, mama Domnului: „Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soţia ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt! Ea va naşte un fiu şi-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale” (Mt 1,20-21). Este pregătirea mântuitorului care vine la noi! Dar pentru noi se cere un act de credință în Isus întrupat, Fiul lui Dumnezeu [din a doua lectură].


Această venire a mântuitorului a fost deja anunţată de profetul Isaia din prima lectură (Is 7,10-14). Este vorba de profeția lui Emanuel care va fi aplicată nașterii lui Isus. Isaia îndreaptă aceste cuvinte regelui Ahaz (734-716 î.C.) în contextul amenințării unor regi dușmani. Regele lui Iuda este implicat în război; este foarte îngrijorat căci armatele inamice deveniseră un pericol pentru teritoriul său. Profetul, în repetate rânduri, i-a spus regelui să se încreadă în Dumnezeu și să nu se agite încercând să caute alianțe [cu regele Asiriei]. Atunci profetul îi spune tânărului rege Ahaz: „Cere de la Domnul Dumnezeul tău un semn, fie în adâncurile infernului, fie în înălţimile cerului” (v. 11). „La ce bun!” – este atitudinea regelui; refuză semnul. Din moment ce însuși Dumnezeu vrea să-i dea un semn trebuie să accepți și să mulțumești. Dacă Domnul vrea să-i dea un semn, înseamnă că trebuie să-l vezi: este semnul ajutorului divin. Dumnezeu nu se lasă: „Isaia a zis: «Ascultaţi, casă a lui David! Este puţin lucru că îi obosiţi pe oameni, că vreţi să îl obosiţi şi pe Dumnezeul meu? De aceea, însuşi Domnul vă va da un semn: iată, fecioara va zămisli şi va naşte un fiu, căruia îi va pune numele ‘Emanuel’»”! (v. 13-14). Intervine într-un mod surprinzător prin acest copil numit Emanuel, adică în ebraică înseamnă „Dumnezeu-cu-noi”. Dumnezeu vine în mijlocul poporului său pentru a-l salva. Regelui înspăimântat, căutând alianțe umane, Isaia îi amintește că numai în Dumnezeu este salvarea. Puterea acestei profeții cade în numele de „Emanuel”, care indică prezența Domnului în mijlocul poporului său intervenind pentru a-l salva. A accepta este în umilinţa credinţei. Bunătatea lui Dumnezeu învinge ipocrizia lui Ahaz. Dumnezeu salvează omenirea! Modul în care se va realiza nașterea lui Isus va fi cu totul neașteptat și de necrezut!



În a doua lectură (Rom 1,1-7) este mesajul sfântului Paul adresat creştinilor din Roma proveniți din rândul evreilor în care anunţă împlinirea mântuirii: „Paul, slujitor al lui Cristos Isus, chemat să fie apostol, ales ca să vestească Evanghelia lui Dumnezeu […] despre Fiul său născut după trup din descendenţa lui David […] după Duhul sfinţeniei prin învierea din morţi” (v. 1.3.4). Paul amintește că a devenit apostol pentru a trezi credința în neamuri, inclusiv pentru locuitorii din Roma cei iubiți de Domnul: „tuturor celor care sunt în Roma, celor iubiţi de Dumnezeu, chemaţi sfinţi, har vouă şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Isus Cristos!” (v. 7). De fapt ei au credința pe care le-a dat-o Dumnezeu. Ceea ce se cere este disponibilitatea faţă de imprevizibilul Dumnezeul care ne cheamă să fim slujitorii lui Cristos. Misiunea este să anunţe lumii păgâne mântuirea în Isus. Nimic şi nimeni nu poate să împiedice pe Dumnezeu să voiască mântuirea întregii omeniri: „a duce la ascultarea credinţei, pentru numele său, toate neamurile” (v. 5). Timpul Adventului ne este dat pentru a merge spre acela care vine la noi. Sărbătoarea Crăciunului ne amintește că noi așteptăm venirea celui care unește pe om cu Dumnezeu.



Evanghelistul Matei (Mt 1,18-24) vede venirea Domnului în vestirea îngerului dată lui Iosif. Maria era promisă să fie soția lui Iosif. Ne locuind împreună, „s-a aflat însărcinată de la Duhul Sfânt” (v. 18). Erau logodiţi, dar pentru mentalitatea ebraică a fi logodnic însemna deja a avea responsabilitatea unui soţ: nu putea să se despartă de logodnica sa decât printr-un act oficial, ca şi cum ar fi fost căsătoriţi. Iosif se afla deci în acel an de logodnă. Pregătiri, planuri de nuntă, vise, idealuri... Şi exact în acest an, în mijlocul viselor, el află că logodnica sa era însărcinată. Caută să găsească o rezolvare, pentru a salva demnitatea şi cinstea la amândoi. Este frământat lăuntric de necaz şi de nelinişte dar şi de nedumerire… Este, de-a dreptul agitat. Putea să o lase în ascuns, după cum avea de gând să o facă. Atunci, ca cei drepţi din Biblie, se retrage din faţa măreţiei divine, socotindu-se „sărac”. Dar Dumnezeu îşi construieşte istoria sa de mântuire cu cei „săraci”…



În plină noapte, însă, Domnul îi trimite lui Iosif un înger care să rezolve „încurcătura”. În Evanghelia după Matei, lui Iosif i se adresează anunţul îngerului despre naşterea lui Isus: „Iosif, nu te teme să o iei pe Maria, soţia ta, căci copilul care s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt!” (v. 20). „Toate acestea s-au petrecut ca să se împlinească ceea ce fusese spus de Domnul, prin profetul care zice: «Iată, fecioara va zămisli şi va naşte un fiu şi îi vor pune numele Emanuel», care, tradus, înseamnă: «Dumnezeu-cu-noi»” (v. 22-23).



Iosif acceptă intervenţia descumpănitoare a lui Dumnezeu ce năvăleşte în viaţa sa, ia parte la marele proiect al Domnului care mântuieşte lumea. Misiunea lui Iosif este de a introduce pe Isus în descendenţa lui David: „Iosif, fiul lui David”. Spre deosebire de Ahaz care refuză semnul lui Dumnezeu, Iosif primeşte anunţul îngerului devenind colaborator al Domnului. Nu o părăseşte pe Maria, ci îşi asumă paternitatea legală a lui Isus. Maria este salvată; nu ajunge de ocara lumii. Cu Isus, promisiunea lui Isaia este realizată: Cristos este „Dumnezeu-cu-noi”.



Profeţia „iată, fecioara va zămisli şi va naşte un fiu, căruia îi va pune numele «Emanuel»” conduce spre „da”-ul Mariei: o creatură ce a putut să exprime „da”-ul său faţă de Dumnezeu, creatorul: „îngerul așteaptă răspunsul: este timpul să se întoarcă la Dumnezeu, cel care l-a trimis. Așteptăm și noi, Stăpână, cuvântul milostivirii, noi care suntem atât de mizerabil apăsați de o sentință de condamnare. […] Dacă îți dai consimțământul, vom fi imediat eliberați. […] Prin răspunsul tău scurt, putem fi recreați și chemați din nou la viață”, cum spune sfântul Bernard.



Dar să nu-l uităm pe Iosif care ne dă curajul de a ne apropia de Domnul în micimea noastră. Exemplul său să ne dea capacitatea de a spune „da”-ul nostru lui Dumnezeu pentru naşterea Domnului în inimile noastre. Sfântul Iosif ne însoţeşte ca să-l primim pe Emanuel, „Dumnezeu-cu-noi” în viaţa noastră, pe calea mântuirii.


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989]; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu