Sfânta Rita din Cascia. |
„Oricine
va fi părăsit case, sau fraţi, sau surori, sau tată, sau mamă, sau soţie, sau
copii, sau ogoare pentru numele meu, va primi însutit şi va moşteni viaţa
veşnică” (Mt 19,29).
Tradiţia (cf. Borrelli A., www.santiebeati.it) ne povesteşte că,
înclinată spre viaţa de mănăstire, a fost logodită cu un om brutal şi violent,
care, convertit de ea, a ajuns apoi să fie ucis dintr-o răzbunare. Cei doi fii
au jurat să-l răzbune şi Rita, nereuşind să-i liniştească, l-a rugat pe
Dumnezeu să-i facă mai degrabă să moară. Când dorinţa ei s-a împlinit, Rita s-a
retras în Mănăstirea augustinienelor „Sfânta Maria Magdalena”. Aici a trăit o
viaţă sfântă, cu o spiritualitate aparte, în care era privilegiată pătimirea
Domnului nostru Isus Cristos. Într-un extaz, ea a primit un stigmat aparte, pe
frunte, care i-a rămas până la moarte. Viaţa ei de soţie şi mamă creştină,
semnată de durerea şi de necazurile umane, este şi astăzi un exemplu.
Între multele lucruri neclare ce
însoţesc viaţa sfinţilor, cel mai mare după moarte este unul care o priveşte pe
sfânta Rita din Cascia, una dintre sfintele cele mai venerate în Italia şi în
lumea catolică. Ea a fost beatificată abia după 180 de ani de la moartea sa şi
proclamată sfântă abia după 453 de ani de la moarte. Aşadar, este o sfântă care
a avut o cale oficială pentru canonizare foarte lentă – să ne gândim numai că
sfântul Anton de Padova a fost proclamat sfânt la mai puţin de un an de la
moartea sa –, dar, cu toate acestea, sfânta Rita a fost şi este una dintre cele
mai invocate figuri ale sfinţeniei.
Rita are titlul „sfânta cazurilor
imposibile”, adică a cazurilor clinice sau de viaţă în care nu mai există
speranţă şi, prin mijlocirea ei, sunt rezolvate în mod miraculos.
Soţie şi mamă încercată
S-a născut în jurul anului 1381,
la Roccaporena, un sat de munte la 710 m altitudine, în comuna Cascia,
provincia de Perugia. Părinţii săi, Antonio Lottius şi Amata Ferri, erau deja
maturi când s-au căsătorit, şi numai după doisprezece ani s-a născut Rita, ca
un dar al Providenţei. Viaţa Ritei a fost o întreţesătură de fapte minunate, pe
care tradiţia, din care avem puţine informaţii, ni le-a transmis; dar, ca în
toate legendele, există, fără îndoială, un fond de adevăr. Se povesteşte aşadar
că mama, foarte pioasă, a avut viziunea unui înger ce îi vestea graviditatea
târzie, că vor avea o fiică şi că o vor numi Rita. Sub acest aspect, este o
asemănare cu Ioan Botezătorul, care şi el s-a născut din părinţi bătrâni şi
numele i-a fost sugerat într-o viziune.
Întrucât la Roccaporena nu exista
o biserică cu baptisteriu, micuţa Rita a fost botezată în biserica „Santa Maria
della Plebe”, din Cascia. De copilăria ei se leagă o minune. După câteva luni
de la naştere, părinţii au început să ia fetiţa cu ei la lucrările de pe câmp,
punând-o într-un coş de papură, destul de aproape. Într-o zi, când micuţa se
odihnea la umbra unui copac, în timp ce părinţii erau mai departe, un roi de
albine i-au înconjurat capul fără să o înţepe, ba chiar unele dintre ele au
intrat în leagăn, lăsând acolo miere. Între timp, un ţăran, ce se rănise la
mână cu o secere, a lăsat munca pentru a alerga la Cascia ca să fie îngrijit;
trecând prin faţa leagănului şi văzând scena, a încercat să alunge albinele şi
a venit astfel a doua fază a minunii; în timp ce încerca să îndepărteze
albinele, rana i s-a vindecat complet. A strigat că este minune şi, împreună cu
el, toţi locuitorii din Roccaporena au recunoscut faptul acesta ca fiind
miraculos.
Rita a crescut în ascultare faţă
de părinţi, care, la rândul lor, i-au transmis fiicei, atât de mult aşteptată,
cele mai vii sentimente religioase. Şi-a trăit copilăria şi adolescenţa în
liniştitul oraş Roccaporena, unde familia sa avea o poziţie bună şi un anumit
prestigiu, întrucât se pare că membrii familiei Lottius erau incluşi printre
„pacieri” (pacificatori) între controversele civile şi penale ale oraşului.
Deja din primii ani ai adolescenţei, Rita şi-a manifestat deschis vocaţia
pentru o viaţă călugărească. Ori de câte ori era posibil, se retrăgea în micul
oratoriu construit cu consimţământul părinţilor, sau alerga la Mănăstirea
„Sfânta Maria Magdalena”, aproape de Cascia, unde probabil avea o soră sau o
rudă.
Frecventa şi biserica „Sfântul
Augustin”, alegându-i ca protectori pe sfinţii care erau veneraţi acolo, în
afară de sfântul Augustin, Ioan Botezătorul şi Nicolae de Tolentino, canonizat
apoi în anul 1446. Avea 13 ani când părinţii, obligaţi să o facă, au logodit-o
cu Fernando Mancini, un tânăr din oraş, cunoscut pentru caracterul său
puternic, impetuos, după unii studioşi, brutal şi violent. Rita nu a fost
entuziasmată, întrucât altele erau aspiraţiile ei, dar în epoca aceea,
căsătoria nu era stabilită de logodnici, ci de interesele familiilor. Ea a
trebuit să cedeze insistenţelor părinţilor şi să se ofere ca mireasă tânărului
ofiţer care comanda garnizoana din Colegiacone, căruia i-a fost „victimă şi
soţie”.
A suferit din partea lui tot
felul de maltratări, fără a se plânge, cerând cu umilinţă până şi permisiunea
de a merge la biserică. O dată cu naşterea celor doi gemeni şi cu perseverenţa
de a răspunde cu blândeţe la violenţă, a reuşit, cu timpul, să transforme
caracterul soţului, să-l facă mai blând; a fost o schimbare ce a făcut să se
bucure toată Roccaporena, care, timp de ani de zile, trebuise să suporte numai
discordii.
Fiii, Giangiacomo Antonio şi
Paolo Maria, au crescut educaţi de Rita Lottius, conform principiilor ce i-au
fost transmise de părinţii ei, dar, din nefericire, şi-au însuşit idealuri şi
reguli din comunitatea de la Cascia, care, printre altele, reţineau ca legitimă
răzbunarea. După câţiva ani, într-o perioadă neprecizată, cei doi bătrâni
părinţi ai Ritei şi apoi soţul au fost ucişi într-o ambuscadă, într-o seară,
când se întorceau la casa din Cascia. Fără îndoială, a fost acţiunea unuia care
nu-i iertase violenţele de mai înainte. Fiilor, de acum de 15 ani, a încercat
să le ascundă moartea violentă a tatălui, dar, din acea zi dramatică, a trăit
cu frica pierderii şi a fiilor, întrucât au aflat despre cei care l-au ucis pe
soţ. Erau hotărâţi să-i elimine pe toţi cei care aparţineau familiei Mancini;
în acelaşi timp, cumnaţii ei erau hotărâţi să se răzbune pe Fernando Mancini şi
fiii ei trebuiau, în felul acesta, să fie implicaţi în lupta de răzbunare.
O legendă povesteşte că Rita,
pentru a-i sustrage de la această soartă, l-a rugat pe Cristos să nu permită ca
sufletele celor doi fii ai săi să se piardă, ci, mai degrabă, să-i ia din
această lume. „Eu ţi-i dau. Fă cu ei ce vrei”. După un an, cei doi fraţi s-au
îmbolnăvit şi au murit, spre durerea mamei lor. Sfânta Rita, cu riscul de a-şi
diviza proprietatea creată, i-a cerut lui Dumnezeu să-i ia fiii, aşa încât să
nu se amestece, la rândul lor, în răzbunările urmate de omucidere.
Sfânta Rita este un model de
femeie adaptat pentru timpurile grele. Zilele sale au fost acelea ale unei
perioade tragice, din cauza luptelor fratricide, a ciumelor, a foametei, a
armatelor care veneau să invadeze încontinuu Italia şi care semănau pretutindeni
foamete. Violenţa acţiunilor locale a distrus existenţa familiei Rita Lottius.
Dar ea nu s-a dat bătută, nu şi-a petrecut restul zilelor plângând, ci a avut
curajul să lupte pentru a opri răzbunarea şi a alege pacea. Îndată a fost
înconjurată de un nume bun, întrucât lumea din Roccaporena o căuta ca pe un
judecător de pace în acel cuib de vipere ce se afla în primăriile medievale. Un
exemplu strălucitor al rolului determinant şi activ al unei femei în câmp
social, de pace şi de dreptate.
Văduvă şi călugăriţă
Liberă de legăturile familiale,
s-a adresat surorilor augustiniene din Mănăstirea „Sfânta Maria Magdalena”, din
Cascia, pentru a fi primită de ele; a fost respinsă de trei ori, în ciuda
cererilor ei înfocate. Motivele nu sunt clare, dar se pare că surorile s-au
temut să nu fie implicate în cearta dintre familiile locului, şi numai după o
împăcare, realizată în mod public, între fraţii soţului şi cei care l-au ucis,
ea ar fi putut să intre în mănăstire.
După cum spune tradiţia, intrarea
ei în mănăstire a fost un fapt miraculos. Se povesteşte că, într-o noapte,
Rita, ca de obicei, a mers să se roage pe un „Scoglio” (înălţime pe munte ce se
ridică cu 100 m deasupra localităţii Roccaporena), şi aici a avut loc viziunea
celor trei sfinţi protectori ai ei, care au dus-o la Cascia, introducând-o în
mănăstire. Era probabil anul 1407; când surorile au văzut-o în rugăciune, în
corul lor, deşi toate porţile erau închise, convinse de minune şi de surâsul
ei, au primit-o între ele. În timpul acela, Rita avea cam 30 de ani şi, deşi nu
primise nici o educaţie literară, a fost admisă printre călugăriţele din cor,
adică acele surori care, ştiind să citească, puteau să recite „Oficiul divin”,
dar în mod evident, pentru Rita s-a făcut o excepţie, substituindu-se „Oficiul
divin” cu alte rugăciuni.
Noua soră a intrat imediat în
comunitate, ducând o viaţă de sfinţenie exemplară, practicând caritatea,
pietatea şi pocăinţe deosebite, încât, în scurt timp, a trezit admiraţia
surorilor. Având o devoţiune aparte faţă de pătimirea lui Cristos, a dorit să
fie făcută părtaşă la suferinţele Domnului, astfel că durerile lui au devenit
tema principală a meditaţiilor şi rugăciunilor sale. Isus a ascultat-o şi,
într-o zi, în anul 1432, în timp ce era în contemplaţie înaintea crucifixului,
a simţit un spin din coroana lui Cristos că s-a înfipt în fruntea ei,
producându-i o rană profundă ce a devenit apoi purulentă şi putridă, obligând-o
la o separare continuă. Rana a dispărut numai cu ocazia unui pelerinaj la Roma,
care a avut loc la canonizarea sfântului Nicolae de Tolentino, suspendată din
secolul precedent; lucrul acesta i-a permis să treacă printre oameni.
Era atât de identificată cu
crucea, încât a trăit în suferinţă ultimii cincisprezece ani, mângâiată de
trudele, de suferinţele, dar şi de posturile şi flagelările care erau atâtea şi
atât de diferite; în ultimii patru ani, se hrănea atât de puţin, încât poate
Împărtăşania euharistică era singura ei hrană, şi a fost constrânsă să rămână
întinsă pe patul de suferinţă. În această fază finală a vieţii ei, s-a
întâmplat o altă minune; fiind nemişcată în pat, a primit vizita unei rude
care, atunci când şi-a luat rămas-bun, a între-bat-o dacă doreşte ceva din casa
ei de la Roccaporena şi Rita i-a răspuns că i-ar fi plăcut să aibă un trandafir
din grădină, însă ruda a obiectat că suntem în plină iarnă şi că acest lucrul
este imposibil. Dar Rita a insistat. Întorcându-se la Roccaporena, ruda a mers
în grădiniţa casei şi a găsit acolo un trandafir îmbobocit. Plină de uimire,
l-a luat şi i l-a dus Ritei, la Cascia, care i-a mulţumit şi l-a oferit
surorilor uimite.
În felul acesta, sfânta văduvă,
mamă, soră, a devenit „Sfânta Spinilor” şi „Sfânta Trandafirului”; în ziua
sărbătorii ei, aceste flori sunt binecuvântate şi împărţite credincioşilor. La
22 mai 1447, Rita a trecut din această viaţă, în timp ce clopotele sunau a
sărbătoare vestind „naşterea ei pentru cer”. Se povesteşte că, în ziua
înmormântării, când de acum se răspândise vestea minunilor din jurul trupului
ei, au apărut albine negre care şi-au făcut cuib în pereţii conventului, şi
încă şi astăzi sunt acolo albine care nu au stup, nu fac miere şi de cinci
secole se înmulţesc între acele ziduri.
Printr-un privilegiu special,
trupul ei nu a fost niciodată înmormântat, tratat într-un mod specific
tehnicilor din vremea aceea, a fost aşezat într-un sicriu de chiparos, s-a
pierdut apoi într-un incendiu, apoi a fost regăsit într-un artistic sarcofag de
lemn, lucrarea lui Cesco Barbari, un lemnar din Cascia, un om credincios,
vindecat prin mijlocirea sfintei. Pe sarcofag sunt numeroase reprezentări ale
lui Antonio de Norcia (1457), pe capac este reprezentată sfânta în haină
augustiniană, întinsă în somnul morţii pe o draperie înstelată; sarcofagul este
astăzi păstrat într-o bazilică nouă, construită între anii 1937-1947, iar
trupul neputrezit se află într-o urnă transparentă, expus spre venerarea
nenumăraţilor credincioşi în bazilica sanctuar „Sfânta Rita de Cascia”.
Alături de pernuţă se află o
inscripţie lungă ce face apel la viaţa „perlei din Umbria”, la iubirea ei
pentru cruce şi la viaţa ei de călugăriţă sfântă; epitaful este în antica limbă
a Umbriei şi este de mare interes pentru a cunoaşte profilul spiritual al
sfintei Rita. Trebuie să spunem că trupul, rămas în mod miraculos necorupt, spre
deosebire de acela al altor sfinţi, apare ca o persoană moartă de curând şi nu
prezintă pe frunte faimoasa plagă a spinilor, care a dispărut în mod miraculos
după moarte.
Totul este documentat pe
relatările medicale efectuate în timpul procesului de beatificare ce au avut
loc în anul 1627, pe timpul papei Urban al VIII-lea; cultul a continuat fără
încetare pentru sfânta numită „trandafirul de la Roccaporena”; pe 24 mai 1900,
papa Leon al XIII-lea a canonizat-o în mod solemn. Cu numele ei au fost intitulate
mai multe iniţiative de asistenţă, mănăstiri, biserici etc. A apărut şi o
uniune, numită „Opera Sfintei Rita”, care are ca scop cultul sfintei,
cunoaşterea ei, pelerinaje continue şi, printre nenumăratele realizări, se
numără capela din casa ei, capela „Sacro Scoglio”, unde se ruga, sanctuarul de
la Roccaporena, un orfelinat şi o casă a pelerinului. Inima cultului, însă,
rămâne sanctuarul şi mănăstirea din Cascia, care, împreună cu Assisi, Norcia,
Cortona, constituie leagănul marii sfinţenii a Umbriei.
(sursă: Enrico P., Martiri şi sfinţi din calendarul roman, Sapientia, Iași 2007,
202-206).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu