Golgota [Kálvária] (1884) - by Munkacsy Mihaly;
Déri Múzeum, Debrecen.
|
Pătimirea Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan (18,1-19,42).
L-au luat pe Isus şi l-au legat.
E. În acel timp, Isus a ieşit împreună cu discipolii
săi dincolo de torentul Cedron, unde era o grădină în care a intrat el şi
discipolii lui. Dar ştia şi Iuda, trădătorul, locul acela pentru
că de multe ori Isus se aduna acolo împreună cu discipolii săi. Aşadar, Iuda, luând cohorta şi servitori de la arhierei şi farisei, a venit
acolo cu felinare, torţe şi arme. Atunci Isus, cunoscând toate
câte vor veni asupra lui, a ieşit şi le-a zis:
+. „Pe cine căutaţi?”
E. I-au răspuns:
P. „Pe Isus Nazarineanul”.
E. El le-a zis:
+. „Eu sunt”.
E. Era acolo cu ei şi Iuda, cel care l-a trădat. Când le-a zis: „Eu sunt”,
ei s-au dat înapoi şi au căzut la pământ. Atunci, i-a întrebat a
doua oară:
+. „Pe cine căutaţi?”,
E. iar ei au zis:
P. „Pe Isus Nazarineanul”.
E. Isus le-a răspuns:
+. „V- am spus că eu sunt. Aşadar, dacă mă căutaţi pe mine, lăsaţi-i pe
aceştia să plece!”
E. Ca să se împlinească cuvântul pe care îl spusese: „Dintre
cei pe care mi i-ai dat, n-am pierdut pe niciunul”. Atunci Simon
Petru, care avea o sabie, a scos-o şi l-a lovit pe servitorul arhiereului şi
i-a tăiat urechea dreaptă; iar numele servitorului era Malhus.
Dar Isus i-a zis lui Petru:
+. „Pune-ţi sabia în teacă! Oare să nu beau potirul pe care mi l-a dat
Tatăl?”
L-au dus pe Isus
întâi la Anna.
E. Atunci, cohorta, comandantul şi
servitorii iudeilor l-au luat pe Isus şi l-au legat. L-au dus mai
întâi la Anna, căci era socrul lui Caiafa, care era marele preot al acelui an. Caiafa era acela care le dăduse iudeilor sfatul: „Este mai bine să moară un
singur om pentru popor”. Iar Simon Petru şi celălalt discipol îl
urmau pe Isus. Acel discipol era cunoscut marelui preot şi a intrat împreună cu
Isus în curtea marelui preot. Petru stătea afară, lângă poartă.
Atunci celălalt discipol, care era cunoscut marelui preot, a ieşit şi a vorbit
cu portăreasa şi a intrat şi Petru. Servitoarea portăreasă i-a
spus lui Petru:
A. „Nu cumva eşti şi tu dintre discipolii acelui om?”
E. El i-a zis:
A. „Nu sunt”.
E. Stăteau acolo slujitorii şi servitorii; făcuseră un foc
- pentru că era frig - şi se încălzeau. Şi Petru stătea cu ei şi se încălzea. Atunci, marele preot l-a întrebat pe Isus despre discipolii lui şi despre
învăţătura sa. Isus i-a răspuns:
+. „Eu am vorbit lumii pe faţă. Întotdeauna am învăţat în sinagogă şi în
templu, unde se adună toţi iudeii. N-am vorbit nimic pe ascuns. De ce mă întrebi pe mine? Întreabă-i pe cei care au auzit ce le-am vorbit!
Iată, ei ştiu ce am spus!”
E. Îndată ce a spus acestea, unul dintre servitori, care
stătea în preajmă, i-a dat o palmă lui Isus, spunând:
A. „Aşa răspunzi tu marelui preot?”
E. Isus i-a răspuns:
+. „Dacă am vorbit rău, dă mărturie despre rău! Dar dacă am vorbit bine,
de ce mă loveşti?”
E. Atunci Anna l-a trimis legat la Caiafa, marele preot.
Nu cumva eşti şi tu
dintre ucenicii lui? Nu sunt.
Iar Simon Petru stătea şi se încălzea. Atunci
ei i-au spus:
A. „Nu cumva eşti şi tu dintre discipolii lui?”
E. El a negat şi a zis:
A. „Nu sunt”.
E. Unul dintre servitorii marelui preot, o rudă a celui
căruia Petru i-a tăiat urechea, i-a zis:
A. „Nu te-am văzut eu în grădină împreună cu el?”
E. Dar Petru a negat din nou şi îndată a cântat cocoşul.
Împărăţia mea nu
este din această lume.
Atunci l-au adus pe Isus de la Caiafa la
pretoriu. Era dimineaţă. Dar ei nu au intrat în pretoriu, ca să nu se profaneze
şi să poată mânca Paştele. Pilat a ieşit deci afară la ei şi a
spus:
A. „Ce acuzaţie aduceţi împotriva acestui om?”
E. Au răspuns şi i-au zis:
P. „Dacă nu ar fi fost acesta un răufăcător, nu l-am fi dat pe mâna ta”.
E. Atunci, Pilat le-a zis:
A. „Luaţi-l voi şi judecaţi-l voi după Legea voastră!”
E. Iudeii i-au spus:
A. „Nouă nu ne este permis să ucidem pe nimeni”.
E. Astfel trebuia să se împlinească cuvântul pe care îl
spusese el, arătând de ce fel de moarte avea să moară. Pilat a
intrat din nou în pretoriu, l-a chemat pe Isus şi i-a zis:
A. „Tu eşti regele iudeilor?”
E. Isus a răspuns:
+. „De la tine însuţi spui aceasta sau ţi-au spus alţii despre mine?”
E. Pilat a răspuns:
A. „Oare sunt eu iudeu? Neamul tău şi arhiereii te-au dat pe mâna mea.
Ce ai făcut?”
E. Isus a răspuns:
+. „Împărăţia mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăţia mea ar fi
fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna
iudeilor. Dar acum împărăţia mea nu este de aici”.
E. Atunci Pilat i-a zis:
A. „Aşadar, eşti rege?”
E. Isus i-a răspuns:
+. „Tu spui că eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut şi pentru
aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din
adevăr ascultă glasul meu”.
E. Pilat i-a zis:
A. „Ce este adevărul?”
E. După ce a spus aceasta, a ieşit din nou la iudei şi le-a zis:
A. „Eu nu găsesc în el nicio vină. Dar este un obicei la
voi ca de Paşte să vă eliberez pe cineva; aşadar, vreţi să vi-l eliberez pe
regele iudeilor?”
E. Atunci au strigat din nou, spunând:
A. „Nu pe acesta, ci pe Baraba!”
E. Iar Baraba era un tâlhar.
Te salut, regele
ideilor!
Atunci Pilat l-a luat pe Isus şi l-a dat să
fie biciuit. Soldaţii au împletit o coroană din spini, i-au pus-o
pe cap şi l-au îmbrăcat cu o haină de purpură; apoi veneau la el
şi spuneau:
A. „Bucură-te, regele Iudeilor!”
E. Şi-i dădeau palme. Pilat a ieşit din nou şi le-a zis:
A. „Iată, vi-l aduc afară ca să ştiţi că nu găsesc în el nicio vină!”
E. Aşadar, Isus a ieşit afară purtând coroana de spini şi
haina de purpură. Iar Pilat le-a zis:
A. „Iată omul!”
E. Când l-au văzut, arhiereii şi servitorii au strigat:
P. „Răstigneşte-l! Răstigneşte-l!”
E. Pilat le-a zis:
A. „Luaţi-l voi şi răstigniţi-l, pentru că eu nu găsesc în el nicio
vină!”
E. Iudeii i-au răspuns:
P. „Noi avem o Lege şi după această Lege trebuie să moară, pentru că s-a
făcut pe sine Fiul lui Dumnezeu”.
E. Când a auzit Pilat cuvintele acestea, s-a înspăimântat
şi mai mult.
A. intrat iarăşi în pretoriu şi i-a zis:
A. „De unde eşti tu?”
E. Dar Isus nu i-a dat niciun răspuns. Atunci Pilat i-a
zis:
A. „Mie nu-mi vorbeşti? Nu ştii că eu am putere să te eliberez şi am
putere să te răstignesc?”
E. Isus i-a răspuns:
+. „Nu ai avea nicio putere asupra mea dacă nu ţi-ar fi fost dată de
sus. De aceea, cel care m-a dat în mâinile tale are un păcat mai mare”.
La moarte cu el! La
moarte cu el!
E. De aceea, Pilat căuta să-l
elibereze, dar iudeii strigau, zicând:
P. „Dacă-l eliberezi pe acesta, nu eşti prietenul Cezarului. Oricine se
face pe sine rege se împotriveşte Cezarului”.
E. Când a auzit Pilat cuvintele acestea, l-a dus pe Isus
afară şi s-a aşezat pe un tron în locul numit „Lithostrotos” - iar în ebraică, „Gabbata”.
Era ziua Pregătirii Paştelui, pe la ceasul al şaselea. Şi le-a
spus iudeilor:
A. „Iată-l pe regele vostru!”
E. Atunci ei au strigat:
P. „Ia-l, ia-l, răstigneşte-l!”
E. Pilat le-a spus:
A. „Să-l răstignesc pe regele vostru?”
E. Arhiereii au răspuns:
P. „Nu avem alt rege decât pe Cezar”.
E. Atunci l-a predat lor ca să fie răstignit. Aşadar, l-au
luat pe Isus.
L-au răstignit şi,
împreună cu el, pe alţi doi.
Purtându-şi singur crucea, a ieşit spre locul
numit „al Craniului”, care, în ebraică, este numit „Golgota”, unde l-au răstignit pe el şi împreună cu el alţi doi, de o parte şi de alta,
iar Isus în mijloc. Pilat a scris şi o inscripţie şi a pus-o pe
cruce. Era scris: „Isus Nazarineanul, regele iudeilor”. Mulţi
dintre iudei au citit această inscripţie, pentru că locul unde a fost răstignit
Isus era aproape de cetate şi era scris în ebraică, latină şi greacă.
Arhiereii iudeilor i-au spus lui Pilat:
A. „Nu scrie: «Regele iudeilor», ci acela a zis: «Eu sunt regele
iudeilor»„.
E. Pilat a răspuns:
A. „Ce-am scris, am scris”.
Au împărţit între ei
hainele mele.
E. După ce soldaţii l-au răstignit pe
Isus, au luat hainele lui şi au făcut patru părţi, fiecărui soldat o parte, şi
tunica. Însă tunica era fără cusătură, ţesută dintr-o bucată, de sus până jos; aşadar, au zis unii către alţii:
A. „Să nu o rupem, ci să tragem la sorţi pentru ea, a cui să fie!”
E. Aceasta ca să se împlinească Scriptura: „Au împărţit între ei hainele
mele şi pentru tunica mea au aruncat zaruri”. Soldaţii au făcut toate acestea.
Iată-l pe fiul tău!
Iat-o pe mama ta!
Lângă crucea lui Isus stăteau mama lui Isus şi
sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, şi Maria Magdalena. Aşadar,
văzând Isus că stătea acolo mama lui şi discipolul pe care îl iubea, i-a spus
mamei:
+. „Femeie, iată-l pe fiul tău!”
E. Apoi, i-a spus discipolului:
+. „Iat-o pe mama ta!”
E. Şi, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el.
Totul s-a împlinit!
După aceasta, văzând că toate s-au împlinit,
ca să se împlinească Scriptura, Isus a zis:
+. „Mi-e sete”.
E. Era acolo un vas plin cu oţet. Atunci, ei au pus în
isop un burete îmbibat cu oţet şi i l-au apropiat de gură. După
ce a luat oţetul, Isus a spus:
+. „S-a împlinit!”
E. Şi, plecându-şi capul, şi-a dat duhul.
(Aici se îngenunchează şi se face o mică pauză).
A curs apă şi sânge.
Întrucât era Ziua Pregătirii, ca să nu rămână
trupurile pe cruce sâmbăta - pentru că acea sâmbătă era zi mare –, iudeii i-au
cerut lui Pilat să le zdrobească fluierele picioarelor şi să-i ia de acolo. Atunci, au venit soldaţii, au zdrobit fluierele picioarelor celui dintâi şi ale
celuilalt care era răstignit cu el. Dar când au venit la Isus şi
au văzut că deja murise, nu i-au zdrobit fluierele picioarelor, ci unul dintre soldaţi i-a străpuns coasta cu o suliţă şi îndată a ieşit sânge
şi apă. Cel care a văzut a dat mărturie şi mărturia lui este
adevărată; el ştie că spune adevărul ca să credeţi şi voi. Acestea s-au făcut ca să se împlinească Scriptura: „Nu i se va zdrobi niciun os”.
Iar în altă parte, Scriptura mai spune: „Vor privi la cel pe care
l-au străpuns”.
Au înfăşurat trupul
lui Isus într-un giulgiu, folosind miresme.
După acestea, Iosif din Arimateea, care era
discipol al lui Isus, dar în ascuns, de frica iudeilor, i-a cerut lui Pilat să
ia trupul lui Isus. Pilat i-a permis. Atunci, a venit şi a luat trupul lui
Isus.
A. venit şi Nicodim, cel care fusese mai înainte la el
noaptea, şi a adus un amestec de smirnă şi aloe, cam de o sută de litre. Ei au luat trupul lui Isus, l-au înfăşurat în giulgiuri, cu uleiurile aromate,
după cum este obiceiul de înmormântare la evrei. În locul unde
fusese răstignit Isus era o grădină, iar în grădină era un mormânt nou, în care
nu fusese pus nimeni niciodată. Aşadar, pentru că era Ziua
Pregătirii iudeilor, iar mormântul era aproape, l-au pus pe Isus acolo.
Omilie
Această lungă relatare a pătimirii
Domnului ne arată pe Isus epuizat de oboseală. Nu a dormit toată noaptea. El
este însângerat, înfrigurat. Merge spre Calvar purtând pe umeri crucea grea de
lemn. Simon din Cyrene este luat pentru ai ajuta la purtarea crucii în locul
lui Isus căzut; dar el se ridica mereu. Toți avem o cruce de purtat. Aceste
cruci se numesc suferinţă, boală lungă, accidente, încercări în familie...
Crucea se luminează din moment ce trăim. Nu suferim mai puțin ci suferim altfel.
Există două moduri de a accepta
cruce noastră, acceptând sau refuzând. Dar dacă refuzăm, totuși, cu mult mai
grea este revolta. Și suferința este întețită. Dacă vom accepta, avem aceeaşi
dureri, dar durerea este liniștită. Cu ochii ridicați spre cer, suportăm viaţa
aşa cum este ea.
Ca și Cristos, poate cădea. Dar
el se ridică. Nu vă temeți de slăbiciunea, sfârșeala, vulnerabilitatea noastră.
Să punem la loc pentru a merge mai departe. Un lucru este interzis: profanarea
căci exact ceea ce Satana vrea de la noi. Nu îi dați bucuria aceasta.
Se poate ajuta un altul purtându-i
crucea: este atunci când ușurăm tristețea unui copil, a unui bătrân, când am
ascultat, când am mângâiat... Foc de iubire și dragoste este Cristos. Ne ajută
să purtăm crucea. Apoi Isus a făcut să pătrundă toată puterea crucii sale.
Pe urmă este Răstignirea: Isus
moare pe cruce între doi tâlhari. Este ceasul întunericului, punctul culminant
de suferinţă. Se simte abandonat, după cum noi o ştim prea bine. Iartă călăilor
săi. Misiunea sa divină s-a terminat: „S-a împlinit!” „Tatăl, în mâinile tale, îmi
dau sufletul!”
Iubirea este răstignită. Iubirea
este totdeauna răstignită... Marea iubire rămâne totdeauna neînțeleasă... rasa de
oameni nu s-a schimbat. Unii sunt insensibili la cuvintele tale. Alții se lasă impresionați
de iubirea ta... Tu îi iubești mai mult, mai mult îți iei riscul de a te lăsa
abandonat. Cea mai mare dintre tentații este descurajarea. Cristos a cunoscut-o
ca și noi și pentru noi. Singura ieșire a fost încrederea, abandonarea în
mâinile Tatălui: „Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu”. Într-o zi,
putem spune: „S-a împlinit!”
În comuniune unii cu alții şi cu
întreaga Biserică, proclamăm: „Victorie, tu domnești! O, Cruce, tu ne salvezi!”
(pr. Jean
Compazieu [2017]; tradus din limba franceză de pr. Isidor Chinez; sursă:
http://dimancheprochain.org/6772-homelie-du-vendredi-saint-2/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu