În ceea ce priveşte unitatea sfinţeniei creştine şi a
diversităţilor şi diferenţierilor sale, Lumen
Gentium învaţă: „În diferitele feluri de viaţă şi în diferitele ocupaţii, o
unică sfinţenie este trăită de toţi aceia care, mânaţi de Duhul lui Dumnezeu,
ascultând de glasul Tatălui şi adorându-l pe Dumnezeu Tatăl în spirit şi
adevăr, îl urmează pe Cristos cel sărac, smerit şi cu crucea pe umeri, pentru a
se învrednici să fie părtaşi de mărirea lui. Fiecare, după darurile şi
îndatoririle sale, trebuie să pornească fără şovăire pe calea credinţei vii
care trezeşte speranţa şi acţionează în iubire” (Lumen Gentium – LG 41).
Ce înţelege Conciliul când afirmă că o sfinţenie este cultivată de toţi creştinii? Răspunsul la această
întrebare nu este greu dacă ţinem cont de ce am spus mai sus şi deci că
termenul „sfinţenie” înseamnă, în mintea conciliului, unirea credincioşilor cu
Cristos pe care Duhul sfânt o împlineşte în Biserică.
A spune că sfinţenia creştină este „una” este echivalent cu a afirma că viaţa de unire cu Cristos este
una. Acest adevăr este tocmai cel pe care a fost ilustrat de conciliu nu numai
cu cuvintele sumare ale textului citat, dar că toată învăţătura lui LG despre
existenţa noastră în sânul Bisericii. Toţi creştinii participă de fapt la viaţa
unicului Domn şi sunt membre ale unicului său trup care este Biserica. Ceea ce
conciliul a spus în acest context despre funcţia Duhului sfânt, despre natura
şi efectele harului şi dinamismul său, despre botez, despre mir şi euharistie,
despre cultul liturgic şi despre rugăciunea privată, despre credinţă, speranţă,
iubire şi întregul complex organic al virtuţilor, ca şi despre dimensiunile
escatologice şi ecleziale ale vieţii creştine; pe scurt tot ceea ce a propus ca
esenţă a vieţii creştine ca atare sau ca proprietate, calitate şi
caracteristici tipice celor care, purtaţi de Duhul sfânt, trăiesc unirea lor cu
Cristos în Biserică, explică şi aprofundează sensul afirmaţiei că viaţa de
unire cu Cristos, şi deci sfinţenia tuturor creştinilor, este una.
Nu doar din punct de vedere strict teologic, dar şi din
acela al vieţii pastorale, este foarte important a concepe şi a propune
întreaga doctrină despre sfinţenia creştinilor în perspectiva unirii lor cu
Cristos în Biserică, insistând în acest context pe faptul că sfinţenia creştinilor
este una. De fapt este clar că insistenţa asupra dimensiunilor cristocentrice,
pneumatice şi ecleziale ale vieţii şi sfinţeniei creştine, comune tuturor
credincioşilor, conferă întregii învăţături teoretice şi practice cu privire la
aspiraţia creştinilor spre sfinţenie o orientare sănătoasă şi rodnică, pentru
ca ancorată în principii dogmatice traine şi profunde, în timp ce elimină
preicolele imaginare ale unei rupturi între teologie şi spiritualitate ca, aşa
cum demonstrează destul de amplu istoria, comportă totdeauna o însărăcire dacă
nu de-a dreptul sterilă a ambelor. Ea diminuiază chiar inconvenientele unei
exagerate şi unilaterale diviziuni în domeniul diferenţierilor vieţii şi
sfinţeniei creştine, care – dacă sunt prea mult accentuate – împiedică o
apreciere înţeleaptă şi echilibrată a complementarităţii reciproce şi organice
care rezultă de aici în folosul întregului trup mistic şi a tuturor membrilor
săi.
LG mai oferă
principiile de bază pentru o altă învăţătură, nu mai puţin importantă, care nu
poate fi subevaluată, aceea a diversificărilor
şi diferenţierilor sfinţeniei creştine. Cuvintele adăugate imediat după
partea frazei în care apare cuvântul „una sanctitas” subliniază de fapt că
sfinţenia creştină, în mod radical una întrucât este unire cu Cristos, se
diferenţiază însă „conform darurilor şi oficiilor proprii fiecăruia”.
Învăţătura sfintei Scripturi despre suverana libertate a lui
Dumnezeu în distribuirea „harurilor” sale şi a „darurilor” sale, date nouă după
măsura dăruirii lui Cristos, este clară în această privinţă şi este de altfel
confirmată amplu de întreaga istorie a mântuirii noastre. Aici găsim numeroase
exemple de „vocaţii” sau „chemări” ale domnului date numai unora şi că, departe
de a face referinţă în mod exclusiv la numite datorii externe sau la oficii în
biserică, sunt în schimb autentice chemări la un tip de sfinţenie personală
sau, cum vedem în cazul sfintei Fecioare Maria, absolut unică şi irepetibilă.
În toate aceste cazuri este vorba totdeauna de o chemare la o sfinţenie care nu
este la îndemâna celui care nu a primit o asemenea chemare.
De altfel aceste „chemări”, în timp ce subliniază aspectul
absolutei libertăţi a lui Dumnezeu în a lua iniţiativa de a stabili o unire cu
creaturile, fac referinţă la faptul că Dumnezeu adresează fiecăruia chemarea sa
şi vrea cu fiecare să stabilească o unire personală. Ei bine, orice unire
dintre persoane posedă un caracter tipic, unic, irepetibil, determinată de toţi
acei factori în virtutea cărora fiecare persoană se distinge de altele. De
aceea, considerând raporturile personale şi unirea pe care două persoane le au
cu o a treia, nu putem niciodată să vorbim despre identitate, dar trebuie mai
curând să recurgem la categoria asemănării; cu alte cuvinte suntem pe planul
analogiei şi nu în cel al univocului.
Aceasta are valoare desigur şi pentru raporturile noastre
personale cu Cristos şi pentru unirea noastră cu el; mai mult, aici se verifică
în mod cu totul special, preeminent şi unic, pentru că raporturile şi unirea
personală corespund celei mai intime tendinţe a persoanei noastre şi o
angajează total în toate manifestările existenţei şi ale vieţii.
Harul nu distruge natura, dar o pătrunde şi o înaltă. Mai
mult, tocmai în ordinea unirii noastre cu Cristos, această diversificare a
araporturilor fiecărei persoane cu el este accentuată şi devine încă mai
operantă prin faptul că noutatea vieţii nu ne este dată conform unor legi
ridige ale dreptăţii distributive, ci conform libertăţii suverane a Domnului:
„Fiecăruia dintre noi i-a fost dat harul conform măsuriii darului lui Cristos”
(Ef 4,7). Şi aceasta conferă
persoanei umane ridicate în planul supranatural caracteristici personale şi mai
speciale decât sunt ele doar în planul natural.
Duhul sfânt uneşte oamenii cu Cristos dân fiecăruia dintre
ei acel loc şi acea funcţie pentru edificarea armonioasă a întregului organism
viu. Tocmai această diversificare între fiecare dintre membre, provenind din
diversitatea calităţii şi darurilor personale şi din măsura diferită a dăruirii
Domnului, contribuie în mod remarcant la vitalitatea şi frumuseţea întregii
Biserici.
Învăţătura că toţi creştinii sunt chemaţi la sfinţenia
creştină nu înseamnă deloc că toţi sunt chemaţi la aceeaşi sfinţenie, sau că ei
sunt chemaţi la aceeaşi intensitate şi profunditate de unire cu Cristos,
dimpotrivă, ea învaţă contrarul.
Din acest motiv explicit conciliul nu se mulţumeşte să ofere
învăţături clare şi profunde despre sfinţenia comună tuturor credincioşilor,
dar are grijă de a trata în mod amplu despre sfinţenia proprie laicilor, membrilor
ierahriei şi călugărilor.
Conceptul teologic că sfinţenia creştinilor este una, dar în
acelaşi timp diversificată şi diferenţiată, este baza a tot ceea ce învaţă
conciliul nu numai în LG 41 cu
privire la „exerciţiul multiform al sfinţeniei”, dar şi în LG 42 despre „calea şi
mijloacele de sfinţenie”.
Considerând lucrurile în această lumină, nu va fi nici o
dificultate în a admite că nu toţi suntem chemaţi la aceeaşi sfinţenie, adică la aceeaşi formă şi tip de unire cu
Cristos, şi deci la aceeaşi plinătate a vieţii creştine sau la aceeaşi
perfecţiune a carităţii.
Cine de altfel ar îndrăzni să spună co toţi suntem chemaţi
la aceeaşi plinătate a sfinţeniei, sau la unirea cu Cristos, care este proprie
sfintei Fecioare Maria?
Şi cine ar putea să susţină cu seninătate că toţi creştinii
trebuie să-l iubească pe Dumnezeu mai presus de toate şi să-l iubească cu toată
inima, cu tot sufletul, cu toată mintea şi cu toate puterile lor” (cf. Mc 12,30), ar fi deci, în virtutea
acestei vocaţii comune creştine, chemaţi la aceeaşi perfecţiune a carităţii,
adică la o formă de caritate care ar fi absolut identică pentru toţi în
modalitate, intensitate şi profunzime, şi că nu ar fi în nici un mod
diferenţiată de vocaţii şi harurile speciale ale Domnului?
Sfânt, aşadar, este
acela care în ambientul limitatelor dar irepetibilelor sale caracteristici,
calităţi şi circumstanţe personale, vocaţie şi har dat de Dumnezeu „după măsura
dăruirii lui Cristos” (Ef 4,7), se
deschide şi corespunde harului comunicat şi şi, conformându-se lui Cristos, trăieşte
pe deplin – şi îi permite lui Cristos să trăiască în el – acel determinat mod
existenţial care îi este dat lui.
Se înţelege atunci
de ce acele persoane care în situaţiile lor existenţiale concrete participă şi
împărtăşesc în mod profund personal viaţa şi iubirea lui Cristos, răspândesc în
jurul lor căldura iubirii lui, splendoarea vieţii sale şi amabilitatea lui în
circumstanţele în care se află ele şi atrag oamenii la Cristos care este
izvorul acestei bunătăţi.
(MOLINARI P., „Santo” în S. DE FIORES, T. GOFFI, ed., Nuovo dizionario di spiritualità, Paoline, Cinisello Balsamo
19854,1369-1386; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu