Credinciosul meditează despre ceea ce percepe ca
tăcere a lui Dumnezeu
Medicul Rieus în romanul Ciuma
(1947) de Albert Camus, când strânge în braţe pruncul lovit de boală, nu
reuşeşte să se stăpânească: "Voi refuza până la sfârşit să iubesc această
creaţie în care copiii sunt torturaţi". În acea absenţă indiferentă a
Creatorului în faţa durerii nevinovate mulţi au văzut o dovadă clară a
inexistenţei lui Dumnezeu.
Acesta este unul dintre
capitolele cele mai vaste ale însăşi istoriei culturii pentru că durerea, răul,
tragedia naturală sunt terenul privilegiat pe care se celebrează apostaziile
sau mărturisirile explicite de ateism şi unde credinţa este situată într-un
cuptor aprins de încercare. În opera sa Răzvrătirea, scriitorul evreu
austriac Joseph Roth (autorul mai cunoscutei Legenda sfântului băutor,
transformată în 1988 de Olmi într-un film intens şi delicat) dă glas acestui
protest care devine revoltă: "Va trebui să fac mai rău decât să te reneg: va
trebui să te înjur! Milioane de fiinţe ca mine aduci pe lume, Dumnezeule, în
neruşinarea ta foarte rodnică, şi ele cresc credule şi laşe, destinate să fie
zdrobite şi să moară... Harul tău nu-l vreau! Trimite-mă la iad".
În realitate, tema absenţei lui
Dumnezeu sau a tăcerii sale sau a aparentei sale indiferenţe şi a respectivului
întuneric în care şi credinciosul este încurcat, constituie un imens câmp în
care credincioşi şi necredincioşi se intersectează. Un poet religios ca
părintele Turoldo dădea glas descurajării credinciosului: "A aştepta un
semn / cel puţin un semn în / lungi nopţi dezolate... / A preface îmbrăţişarea
/ şi a nu te avea: / a te chema, şi tu ştii / cu ce durere / dar Tu / un
răspuns, niciodată". Ei bine, mai mult decât a primi urletul neîncetat,
care adesea devine blestem, al celui care pierde credinţa sau se întăreşte în
negarea lui Dumnezeu în timpul încercării, am vrea acum să adunăm mai degrabă
experienţa celui care crede, zdruncinat de furtună. Vor fi puţine glasuri
emblematice care se îngrămădesc în jurul unei teme care s-a dezvoltat încă de
la originile civilizaţiei (teodiceea este esenţialmente leagănul în care se
naşte teologia, în efortul de a "justifica" şi "a-l salva pe
Dumnezeu" de o acuză aşa de infamantă).
Biblia însăşi nu ezită să pună în
scenă această experienţă dramatică, începând de la cele trei zile de urcare a
lui Abraham pe vârful muntelui Moria, începute cu glasul întunecat al unui
Dumnezeu care se contrazicea pe sine însuşi, impunând eliminarea fiului promis şi
dăruit de el (Gen 22). Apoi este Dumnezeu care-l înfruntă pe Moise în
deşert "încercând să-l omoare" (Ex 4,4), care se năpusteşte
fără milă asupra credinciosului Tobia, umilit şi de soţia Ana: "Unde sunt
faptele tale de milostenie şi faptele tale de dreptate? Iată, se ştie ce ţi-au
adus!" (Tob 2,14).
Însă mărturia cea mai grea,
atroce şi universală este cea a lui Iob care a generat un imens paratext
literar şi artistic de-a lungul secolelor, devenind simbolul unei credinţe
sfâşiate care trece razant pe lângă blestem împotriva unui Dumnezeu monstru (Iob
16,7-17) mereu taciturn, susţinut în zadar de apărătorii săi din oficiu,
prietenii teologi care reafirmă reţetele lor ideologice apologetice bazate pe
modulul simplist al retribuirii: suferi pentru că ai păcătuit, delictul se
numeşte pedeapsă; pentru acest motiv totul este logic şi paşnic şi credinţa nu
este nici rănită, nici înfrântă.
Şi Baudelaire în Florile
răului recurgea la această soluţie consolatoare pe care Iob o respinge
pentru că nu poate să mintă mărturisind păcate pe care nu le are:
"Binecuvântat să fii, Dumnezeul meu, care dăruieşte suferinţa / ca un
remediu divin la necurăţiile noastre / şi ca esenţa cea mai bună şi cea mai
pură / care îi pregăteşte pe cei puternici la sfintele voluptăţi".
Isus însuşi va reacţiona
împotriva unei asemenea tehnici morale destinate să golească misterul răului
când, în faţa orbului din naştere, va nega clar geneza acelei suferinţe într-un
păcat (In 9,3). Plânsul se întinde şi în acel "De ce?" sau în
acel "Până când, Doamne?" al rugătorilor din Psaltire, descumpăniţi
în faţa enigmei durerii care se cuibăreşte în ei. Întrebarea ironică a celor
care nu cred, "Unde este Dumnezeul tău?" se reverberează în cel care
crede făcându-l să lunece spre teritoriul negării. Deci trebuie să recunoaştem
că - aşa cum se întâmplă în cartea lui Iob - problema de pe tapet nu este atât
antropologică (explicarea acelei suferinţe şi depăşirea ei) ci teologică, este
o întrebare despre Dumnezeu şi despre care Dumnezeu.
Nu putem în acest itinerar foarte
schematic să indicăm soluţia oferită lui Iob: însă este evident că lui nu-i
este dat un răspuns definitiv şi exhaustiv (Dumnezeu îi răspunde cu un adevărat
ciorchine de întrebări în cap. 38-39), cât mai degrabă este dăruită o prezenţă
decisivă. Dumnezeu se arată, îi vorbeşte, îl întâlneşte. Şi pentru că însuşi
Dumnezeu e cel care în Fiul vrea să intre în acea istorie întunecată. Este
strigătul "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?",
dar şi acel urlet puternic înainte de a muri pe care Isus îl înalţă în sus fără
a obţine răspuns (Mc 15,34.37).
Tot părintele Turoldo în Cântări
din urmă ilustrează acea kenosis, cum ar spune sfântul Paul,
"golirea" pe care Cristos o simte pe cruce, ajungând astfel la
punctul extrem al Întrupării, adică al solidarităţii depline cu omenirea:
"Nu, a crede în Paşte nu este credinţă corectă: / prea frumos eşti la
Paşte! / Credinţă adevărată este în vinerea sfântă / când Tu nu erai acolo sus!
/ Când nu un ecou răspunde / la strigătul său înalt / şi cu greu Nimicul dă
formă / absenţei tale".
Aşadar, "credinţa
adevărată" se măsoară în vinerea sfântă, în regiunea întunecată a
suferinţei şi a absenţei lui Dumnezeu, cum de altfel aminteşte într-un film
emoţionant din 1962 acel regizor ateu-teolog care a fost Ingmar Bergman: Lumini
de iarnă este tocmai criza unui păstor distrus de moartea soţiei şi care
este invitat de sacristanul său să se recunoască în Cristos răstignit. Această
trimitere conţine în sine un răspuns pentru că, şi atunci când Isus este
învăluit de tăcerea divină şi se prăbuşeşte în moarte şi în mormânt, nu
încetează să fie Fiul lui Dumnezeu, deci fecundează mortalitatea noastră,
iradiază în ea forţa năvalnică a divinităţii, depune în caducitatea noastră
sămânţa vieţii, a veşniciei, a gloriei Paştelui.
Şi "ateul satului" în
vestita Antologia din Spoon River (1915) de Edgar Lee Masters, după ce a
citit Evanghelia "într-o lungă boală în timp ce tuşeam de moarte",
recunoaşte că a văzut ca "o făclie de speranţă şi de intuiţie şi de
dorinţă pe care Umbra, conducându-mă rapidă printre cavernele întunericului,
n-a putut s-o stingă". Şi această ţintă este nemurirea văzută, însă, nu
"ca un dar, ci ca o împlinire".
Timpul întunericului striază
viaţa tuturor, credincioşi, agnostici şi indiferenţi. Noi care intrăm de mult
timp în orizontul credinţei, cu diferitele etape deja publicate ale unui jurnal
de călătorie în cultura contemporană care se confruntă cu credinţa, avem despre
această temă la dispoziţie o documentaţie imensă de mărturii. De aceea, alegem
numai câteva glasuri, aproape la întâmplare. Iată una care cuprinde moştenirea
unor mari mistici ca Tereza de Avila şi Ioan al Crucii (imaginea sa este aceea
a "nopţii întunecate").
Este poeta franceză Marie Noël,
moartă în 1967, care în jurnalul său nota: "Există zile în care Dumnezeu
este totul pentru mine şi există zile în care este nimic, ca şi cum eu în acele
zile n-aş fi decât o creatură animală sau vegetală, o bestie care tremură, sau
care cântă, o plantă care nu are nevoie de altceva decât de aer, de apă şi de
soare. Există zile în care eu nu am suflet". Aceasta este o experienţă
personală, intimă. Alteori, viaţa este corală şi asumă contururile unei
abandonări totale a omenirii din partea lui Dumnezeu.
Într-o carte a sa, Elie Wiesel,
scriitor şi martor evreu al ruşinii Shoah, reevocă episodul unui băieţel care,
şi în lagărul nazist, păstra seninătatea sa şi bucuria de a trăi: în timpul
unui act de reprimare este ales pentru a fi spânzurat cu alţi doi adulţi. Când
colegii săi, întorcându-se de la muncile forţate, văd acel lemn care voia să
fie o ameninţare, îşi dau seama că băiatul încă nu este mort văzând mişcările
limbii care iese de pe buzele sale. Un evreu prezent se întreabă: "Dar
Dumnezeu unde este?" şi un altul îi răspunde: "Este acolo pe acel
stâlp, în acel băieţel!". Acesta este şi inima mesajului care emană din
Cristos răstignit.
Scriitorul creştin japonez
Shusaku Endo, mort în 1996, într-o operă a sa introducea acest dialog dintre
Dumnezeu şi un suferind: "Doamne, eu mă răzvrăteam datorită tăcerii
tale!" - "Eu nu stăteam în tăcere. Sufeream alături de tine". În
lagărul din Flossenbürg, Dietrich Bonhoeffer, la 16 iulie 1944, la puţine luni
de la spânzurarea sa la ordinul lui Hitler, scria în Rezistenţă şi
capitulare: "Dumnezeu este neputincios şi slab în lume, şi astfel şi
numai astfel rămâne cu noi şi ne ajută... Nu ne ajută în virtutea
atotputerniciei sale, ci în virtutea suferinţei sale".
Într-un depozit din Köln au rămas
ascunşi mai mulţi ani în timpul ultimului război câţiva evrei. Când s-a intrat
în acel spaţiu, sediu al unor suferinţe uriaşe, s-a găsit pe un perete această
scriere: "Cred în soare, chiar şi atunci când nu străluceşte; cred în
iubire, chiar şi atunci când n-o simt; cred în Dumnezeu, chiar şi atunci când
tace". Aceasta ar putea să fie cea mai înaltă mărturie a credinţei în
timpul întunericului. Ea se asociază cu glasul lui Iob care ajunge până la
punctul să afirme că este gata să continue să creadă în Dumnezeu, chiar şi
atunci când l-ar ucide. Este o mărturie, aceasta a evreilor din Köln, care
şterge freamătul protestului şi al descumpănirii, dacă este adevărat că şi
Cristos îi cere Tatălui să nu-l constrângă să bea potirul înveninat al morţii.
Dar este un glas care descoperă sufletul profund al credinţei: credinciosul
este sigur că nu rămâne singur în noapte; la sfârşit ţinta nu va fi într-un
întuneric infinit, ci în lumina zorilor.
Aproape în apendice am vrea să
evocăm o mărturisire deosebită. Este a unuia dintre cei mai mari scriitori
suedezi din secolul al XX-lea, Stig Dagerman, care la numai treizeci şi unu de
ani, în 1954, şi-a luat viaţa. În romanele sale apărea adesea deşertul
conştiinţelor sau insula singurătăţii torturante. În scrierea Nevoia noastră
de consolare se citeşte: "Îmi lipseşte credinţa, deci nu voi putea fi
niciodată un om fericit, pentru că unui om fericit nu-i va putea fi teamă că
viaţa sa este numai un drum negândit spre o moarte sigură. Nu am moştenit nici
un Dumnezeu, nici un punct sigur pe pământ de unde să pot atrage atenţia unui
Dumnezeu. Nu am moştenit nici furia bine ascunsă a scepticului, gustul
deşertului raţionalistului sau nevinovăţia arzătoare a ateului. Aşadar, nu
îndrăznesc să arunc pietre asupra femeii care crede în lucruri de care eu mă
îndoiesc şi asupra bărbatului care venerează îndoiala sa ca şi cum n-ar fi şi
ea înconjurată de întuneric. Acele pietre m-ar lovi şi pe mine".
(Sursa: Gianfranco card. Ravasi, ”Zdruncinat de furtună”; L'Osservatore romano,
sâmbătă 10 august 2013; trad. pr. Mihai Pătrașcu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu