Ce este omul?
Pentru antropologia creştină, omul este o
creatură a lui Dumnezeu: deci dependent în întregime de el. De fapt, ce are el,
ce nu a primit? Nici calităţi fizice sau psihice, nici potenţe volitive,
intelective, morale, spirituale.
Dacă Dumnezeu nu-l crează, omul nu este.
Cu atât mai mult nu are nici merite: „Meritul meu este milostivirea lui Dumnezeu”
spune sfântul Bernard de Clairvaux în Tratatul asupra Cântării Cântărilor. Însă cel mai mare dar al lui
Dumnezeu faţă de omul, creat după chipul şi asemănarea sa, este libertatea. Creând
în mod liber pe om, Dumnezeu l-a voit liber, pentru ca alegerea sa de a
corespunde iubirii creatoare să fie liberă.
Deci, creat, după chipul şi asemănarea lui
Dumnezeu, omul tinde „să-l
cunoască aşa cum este el" (1In 3, 21), tinde să-l iubească,
tinde să-l posede prin cunoaştere şi iubire, răspunzînd atracţiei sale. „Neliniştită este inima noastră până nu se
va odihni în tine”, aceasta este experienţa profundă a lui Augustin (Confesiuni
I,1,1). Omul nu-şi are
punctul de sprijin în sine însuşi, nu se poate odihni în sine: doreşte cu
înfocare pe Dumnezeu. Amprenta finită pe care o poartă în sine, este o sete de
infinit, de absolut.
Vom spune că situaţia omului este devenirea: non-fiinţa care tinde spre
fiinţă. Devenirea este modul
nostru de a exista în timp tinzând
spre veşnicie.
Tocmai pentru faptul că este în devenire,
într-o situaţie de progres (proces,
purces) spre fiinţă, adică de avansare, înaintare (cuvântul proces, purces înseamnă înaintare), omul nu este perfect, nu este realizat, ci mereu în act şi în dorinţa
de a se realiza. Nu este o floare deschisă şi pe deplin înflorită, aşa cum va
fi în viaţa veşnică înaintea creatorului său, pe deplin realizat, ci este mereu
„în actul de a înflori”, „de a duce dincolo de sine” (a se
duce dincolo, în latină educere, de aici a educa, educare) potenţele nelimitate pe care Dumnezeu le-a pus
în el – Dumnezeu care l-a creat după chipul şi asemănarea sa şi care-l atrage
spre sine, susţinându-l în devenire.
Deci, a spune că omul este în devenire,
înseamnă că omul este educabil.
Dar că are şi nevoie de educaţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu