Sf. Teresa Benedicta a Crucii (1891-1942) Edith Stein |
Există oameni pentru care conştiinţa hristică este ceva
foarte bine definit. Fără a orbecăi prin căutări sterile, ei intuiesc cu
uşurinţă mesajul evanghelic al credinţei în Cristos şi al iubirii, care devine
crezul vieţii lor. Edith Stein, profesor de filosofie şi monahie evreică,
convertită la creştinism, ucisă prin gazare în lagărul de la Auschwitz, a fost
un astfel de spirit. Viaţa şi scrierile ei o dovedesc fără tăgadă.
În ziua de Yom Kippur (12 octombrie) a anului 1891 s-a
născut, într-o familie numeroasă de evrei, cu 11 copii, din oraşul Wroclaw,
situat în provincia Silezia, cea care a fost Edith Stein, ucenică a
profesorului Edmund Husserl, întemeietorul fenomenologiei, şi călugăriţă
carmelită ucisă în camerele de gazare ale lagărului Auswitz-Birkenau.
Rămasă orfană de tată de la vârsta de doi ani, Edith are în
mama sa un exemplu de pietate, de nerenunţare la lupta cu greutăţile vieţii.
După ce face studii strălucite în oraşul natal, finalizate apoi la Gottingen,
tânăra evreică obţine în 1917 titlul de doctor în filosofie cu o teză „Despre
empatie“. Alături de Edmund Husserrl, care-i va deveni mentor în cercetarea sa
ştiinţifică viitoare, Edith va cunoaşte pe filosoful Max Scheler şi Adolf
Reinach. Dar Primul Război Mondial bătea la uşă. Pentru filosoafa prusacă epoca
cunoaşterii teoretice lăsa locul celei practice, a vieţii dure, când se moare
în fragedă vârstă, pentru motive care scapă oricărei raţiuni sănătoase. Edith
învăţase ceva important din filosofie, şi anume căutarea adevărului trebuie
văzută nu ca o cunoaştere teoretică, ci ca o manieră fundamentală de a fi, care
modelează şi dă un contur clar întregii vieţi a omului. De aceea, Edith Stein a
făcut un curs de infirmiere şi a lucrat în timpul războiului ca soră medicală
într-un spital militar austriac. Îngrijirea suferinzilor din secţia celor cu
boli infecţioase, lucrul în sala de operaţii, unde morţile nu erau puţine, a
schimbat mult din optica ucenicei lui Husserl.
„Cine caută adevărul îl caută pe Dumnezeu“
Deşi înainte de a pleca de acasă, Edith nu mai era o
practicantă a religiei părinţilor ei, mergând cu mama sa la sinagogă doar din
convenienţă, totuşi realizează că aflarea adevărului înseamnă apropierea de
religios, iar ştiinţa trebuie să antreneze obligatoriu o responsabilitate, ca
normele morale să poată deveni un punct de plecare în desfăşurarea firească a
vieţii oricărui popor. „Cine caută adevărul îl caută pe Dumnezeu, fie că face
aceasta conştient sau nu“, mărturisea în scrierile sale de maturitate.
Edith începe treptat să se apropie de credinţa creştină.
Aceasta se realizează mai întâi prin contactul direct cu oamenii şi de abia mai
apoi prin lectură şi studiu. Pentru ea experienţa descoperirii că, odată ce un
om crede, cei din jurul lui, din străini, cum îi erau până atunci, îi devin
deodată fraţi, a fost una marcantă, oferindu-i o cunoaştere asupra oamenilor,
nebănuită sufletului ei. „Credinţa este mai aproape de înţelepciunea divină
decât orice cunoaştere filosofică sau ştiinţă teologică. Ea ne este de un
ajutor inestimabil“, afirma Edith Stein.
Moartea subită a unui bun prieten o face să simtă puternic
durerea Crucii. Edith trăieşte o stare cumplită de suferinţă legată de
neputinţa în faţa morţii. Totuşi, în această apăsare ceva interior vine şi
tămăduieşte sufletul rănit, redându-i pacea; e mâna lui Dumnezeu care se aplecă
la durerile omeneşti, luându-le asupra sa. Această experienţă face ca Edith să
părăsească pentru totdeauna religia părinţilor ei şi să se convertească la
creştinism, manifestându-şi dorinţa de a intra în monahism.
„Religia este rădăcina şi fundamentul vieţii“
Deşi neînţeleasă în acţiunea ei de membrii familiei din care
provenea, proaspăta convertită a trecut repede peste reacţia conaţionalilor săi
şi s-a dedicat unei activităţi intense. Pentru ea „religia a devenit nu o
chestie care ţine de retrageri în linişte sau de câteva ore de sărbătoare, ci a
constituit rădăcina şi fundamentul întregii sale vieţi, aşa cum trebuie să fie
nu doar pentru câţiva aleşi, ci pentru orice creştin adevărat.“
Profesor şi conferenţiar la facultatea din oraşul Spira, porte-parole
a chestiunilor pe care le ridica educaţia şi condiţia femeii în perioada
imediat următoare războiului, ţinând cursuri universitare la Munster, Edith
Stein, creştină fiind, a reuşit să îmbine magistral noua ei viaţă religioasă şi
exigenţele crescânde ale epocii în care a trăit. „Viaţa mea se reînnoieşte în
fiecare dimineaţă şi se sfârşeşte în fiecare seară; pentru aceea, eu nu îmi
stabilesc proiecte, nici nu trasez planuri, dincolo de cotidian. Asta înseamnă
că, dacă în activitatea de zi cu zi intră facerea de previziuni, fără de care
munca la şcoală ar deveni de neconceput, neliniştea, grija pentru ziua de mâine
nu are, în ceea ce mă priveşte, nici o raţiune de a fi“.
Edith Stein şi condiţia femeii
„Tânără studentă, am fost o feministă radicală. Apoi,
această chestiune şi-a pierdut orice interes pentru mine. Acum sunt în căutarea
unor soluţii clare, obiective“. Aceasta era mărturia făcută de femeia filosof
din Breslau în 1922. Iar soluţiile au apărut. Convertirea la creştinism i-a
adus răspunsurile de care avea nevoie. „Reprezentantele genului feminin trebuie
să o imite pe Fecioara Maria, Maica lui Cristos şi a Bisericii. Exemplul ei
trebuie luat ca model: Maria este Maica noastră într-un sens care depăşeşte
înţelesul terestru al cuvântului. Femeile care doresc să-şi îndeplinească cu
adevărat misiunea lor în viaţă e necesar să păstreze viu în suflet acest
exemplu viu al Maicii Domnului, încredinţându-se ei, punându-se sub protecţia
ei. Femeia în familie este totodată asemenea Duhului Sfânt, Mângâietorul. Ea
alină, ea mângâie, ea consolează“.
Legat de raportul dintre filosofie şi teologie, Edith Stein
susţinea: „În timp ce filosofia, prin funcţiile sale specifice de cunoaştere,
este destinată aprofundării necesităţilor şi posibilităţilor fiinţei, îi revine
Teologiei sarcina de a constata şi mărturisi ceea ce Revelaţia divină ne
comunică… Consideraţiile teologice şi cele filosofice, dacă sunt bine înţelese
şi bine aplicate, nu trebuie să îşi facă concurenţă, ci, din contră, să se
completeze şi să se îmbogăţească reciproc“.
Răul este învins doar prin asumarea suferinţei
Venirea la putere a lui Hitler în 1933 a adus o schimbare
radicală pentru întreaga Europă. Soarta evreilor devenea incertă. Intrarea în
acelaşi an a profesoarei de filosofie Stein ca soră carmelită în mănăstirea din
Köln nu a însemnat fuga de realitatea unei persecuţii iminente. Dacă ar fi fost
astfel, Edith avea posibilitatea plecării în America Latină, unde conaţionalii
îi oferiseră, în aşteptarea unor timpuri mai bune, şansa continuării
nestingherite a operei sale ştiinţifice. Ea a refuzat această opţiune şi a
simţit persecuţia împotriva evreilor ca pe o prigoană adusă umanităţii lui Cristos.
În urmarea lui Cristos, Teresa Benedicta a Crucii (numele de maică al lui Edith
Stein) a trăit posibilitatea învingerii răului prin bine, care se realizează nu
prin evitarea suferinţei, ci prin asumarea ei în Crucea lui Cristos, în mod
solidar cu şi pentru ceilalţi. După ce a trăit nouă ani în mănăstirea
carmelitelor din Köln şi mai apoi din Echt, Olanda, monahia Teresa a
mărturisit pe Cristos prin dăruirea de sine faţă de fraţii ei. Împreună cu sora
sa, Rosa Stein, au fost ridicate de Gestapo la 2 august 1942 şi întemniţate la
Amersfoort. Cinci zile mai târziu, ele au fost deportate împreună cu un mare
număr de conaţionali în lagărul de exterminare de la Auschwitz din Polonia.
După toate mărturiile, ziua de 9 august a însemnat sfârşitul ei pământesc în
camera de gazare a lagărului.
Aproapele este viaţa noastră
„Dragostea pentru cei din jurul nostru este măsura dragostei
noastre faţă de Dumnezeu. Dar aceasta este cu totul diferită de iubirea
firească, omenească, căci, prin iubire, suntem legaţi de cei de un sânge cu noi
sau care ne sunt apropiaţi prin caracter sau prin interese. Ceilalţi ne sunt
«străini», nu ne privesc, poate chiar ne sunt dezagreabili prin felul lor de a
fi şi îi ţinem cât mai departe posibil de noi. Pentru creştin nu există
«străin», «îndepărtat». Omul care stă în faţa noastră şi are nevoie de noi este
întotdeauna «aproape». Indiferent dacă ne este părinte sau nu, dacă îl apreciem
sau nu, dacă este demn moral sau nu, iubirea lui Cristos nu cunoaşte graniţe,
nu încetează niciodată şi nu se ascunde în faţa urâţeniei sau a mizeriei. El a
venit din dragoste pentru păcătoşi, nu pentru cei drepţi. În sensul său ultim,
iubirea este dăruirea sinelui propriu şi unirea cu persoana iubită. Duhul Sfânt
îl învăţă să cunoască iubirea pe cel ce împlineşte voia lui Dumnezeu. Căci,
făcând ceea ce Dumnezeu îi cere, dăruindu-se total, el vede viaţa divină
devenind propria sa viaţă interioară şi dacă intră în el însuşi îl vede pe Dumnezeu
în sine“ (Edith Stein, „La puissance de la Croix“). (Sursa: Augustin Păunoiu, Edith
Stein: „Cine caută adevărul îl caută pe Dumnezeu“; http://ziarullumina.ro/biografii-luminoase/edith-stein-cine-cauta-adevarul-il-cauta-pe-dumnezeu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu