Pius al XII-lea, instituind în
anul 1955 sărbătoarea "Sfântul Iosif Muncitorul", a intenţionat să
ofere muncitorului creştin un model şi un protector. "Orice muncă -
spusese deja în radiomesajul de Crăciun din 1942 - are o demnitate inalienabilă
şi, în acelaşi timp, o legătură intimă cu perfecţionarea persoanei: nobilă
demnitate şi prerogativă, pe care nu le micşorează în nici un mod oboseala şi
povara care trebuie suportate ca efect al păcatului original, în ascultare şi supunere
faţă de voinţa lui Dumnezeu". Cristos însuşi a voit să fie muncitor
manual, petrecând o mare parte a vieţii în atelierul lui Iosif, sfântul cu
mâinile bătătorite, tâmplarul din Nazaret.
Cu puţini ani înainte ca sfântul
Iosif să-şi deschidă umilul atelier, Cicero scria: "...Au o meserie de jos
toţi meşteşugarii, pentru că într-un atelier nu poate fi nimic
prestigios". Filozoful Aristotel fusese mai categoric, întrebându-se în
prima carte a Politicii: "Trebuie recunoscuţi printre cetăţeni şi
meseriaşii?".
Răspunsul a fost dat de către
exemplul lui Cristos, care a voit să aibă parte de condiţia de muncitor alături
de Iosif, şi ne-a venit din conştientizarea mişcării muncitoreşti însăşi, care
în această zi celebrează sărbătoarea muncii şi realizările din domeniul social,
sindical şi economic. "Din punct de vedere creştin - citim în manualul dell'aclista
- mişcarea muncitorească nu este decât o formă a mişcării generale de înălţare
a omenirii, un aspect special al acelui fenomen general de asceză exprimat prin
parabola talanţilor".
Pentru a sublinia nobleţea
muncii, Biserica îl propune meditaţiei noastre pe sfântul Iosif muncitorul.
Sărbătoarea de astăzi o substituie pe cea a patronatului sfântului Iosif asupra
Bisericii universale, prescrisă în anul 1847 de către Pius al IX-lea.
Pius al XII-lea şi Ioan al
XXIII-lea (papa Roncalli a introdus numele sfântul Iosif în Canonul Misei) au
adus omagiu acestui maestru exemplar al vieţii creştine, omului laborios,
onest, fidel cuvântului lui Dumnezeu, ascultător, virtuţi pe care evanghelia le
sintetizează prin două cuvinte: "bărbat drept". "Proletarii şi
muncitorii - scria Leon al XIII-lea, în enciclica Rerum novarum - au
dreptul special de a recurge la sfântul Iosif şi de a-şi propune imitarea lui.
Într-adevăr, Iosif, fiind din neam regesc, unit în căsătorie cu cea mai mare şi
mai sfântă dintre femei, tată purtător de grijă al Fiului lui Dumnezeu, cu
toate acestea îşi petrece viaţa lucrând şi aşteaptă de la munca sa de
meşteşugar tot ceea ce este necesar pentru menţinerea familiei". (Sgarbossa M., Giovannin L., Sfântul zilei, Poline, 1978; tad. de pr. I.Agiurgioaei; sursa: http://www.ercis.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu