La troiță - de Ignat Bednarik |
„Liberatea omului e partea divină din el”.
„Omul nu e o sumă de miliarde de celule
sau de organe.
Că nu
sunt independente nici ficatul, nici rinichii,
nici stomacul, nici creierul,
nici sistemul osos.
Omul, ca întreg nu poate fi gândit decît biblic;
ştiinţific, nu.
Moise e mai valabil decât
ultima noutate evoluţionistă a
ştiinţei”.
„Eu disting între omul modern şi omul istoric.
Omul etern
este omul primordial,
integral creat de Dumnezeu după chipul
şi asemănarea lui.
Iar omul istoric e omul care devine,
şi raportat la acest primordial,
e un fel
de neom.
Istoria e neomenie lui.
Că nu se poate, din cel ce am fost întreg,
să
fiu dumicat în epoci, în zile şi în clipe.
Omul istoric e captivul clipelor,
nu
numai al anilor, lunilor, zilelor,
şi orelor din timpul lui Ştefan cel Mare
sau
de cînd vorbesc eu acum,
ci şi al clipelor în care îl definesc ca neom.
Că
trebuie să acceptăm: omul etern are un sinonim,
homo religiosus.
Omul
religios e omul etern.
Omul ştiinţific e neomul istoric.
Tot ce face el poartă
pecetea preaomenescului lui”.
„Umanitatea o iubeşti lesne. Pe om mai greu”.
(Țuțea Petre, Cugetări memorabile; sursă:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu