Cine este sfântul Luca? Tradiţia
creştină, până la sfântul Irineu, i-a dat un nume: Luca, „medicul drag” (Col
4,14), discipol şi tovarăş al lui Paul în călătoriile sale apostolice, fidel
lui până la ultima încarcerare în închisoarea romană (2Tim 4,11).
Luca, în opera sa, s-a folosit de toate izvoarele scrise şi orale care circulau deja în comunităţile creştine şi le-a compus într-o unitate.
Luca, în opera sa, s-a folosit de toate izvoarele scrise şi orale care circulau deja în comunităţile creştine şi le-a compus într-o unitate.
Caracteristicile lucane. Unele caracteristici ale evangheliei sale au
făcut-o foarte atrăgătoare. Înainte de toate, ea pune în evidenţă iubirea milostivă a lui Dumnezeu faţă de
oameni, mai presus de toate, faţă de păcătoşi, cum sunt publicanii şi
prostituatele, şi cei care nu au ce mânca şi cu ce se îmbrăca, cum este Lazăr
cel sărac. Celebre în această privinţă sunt parabolele fiului risipitor şi a
bogatului lacom. Se poate spune, de asemenea, că
Luca avea un profund sens al socialului. El avea la inimă un nou tip de
societate, bazată pe iubirea fraternă, până la împărţirea bunurilor, cum se
poate vedea în parabola samariteanului milostiv şi în descrierea primei
comunităţi din Ierusalim.
Pentru Luca, cel care îşi dorea
să intre în comunitatea creştină trebuia să-şi asume, în mod liber, obligaţia
de a se lepăda de sine şi de stilul de viaţă de mai înainte, renunţând la
bunurile proprii şi fiind disponibil să-şi ia în fiecare zi propria cruce
pentru a merge cu hotărâre pe urmele învățătorului.
Un alt aspect tipic lui Luca este
absenţa discriminării între bărbat şi femeie. „Femeia îşi dobândeşte
personalitatea, îndeosebi în evanghelia copilăriei (Maria, Elisabeta, Ana); de
asemenea, nu trebuie uitată importanţa pe care Luca o atribuie femeii în
Biserica primară. Lui îi place să unească episoade care pun în scenă bărbatul
şi femeia cu evidenta intenţie de a afirma egalitatea dintre sexe, sau, mai
bine, iubirea lui Dumnezeu faţă de toţi, fără discriminare: astfel, cântării
lui Simeon îi urmează laudele profetesei Ana, primei minuni, care se referă la
un posedat (la Cafarnaum), îi urmează vindecarea soacrei lui Petru, vindecării
slujitorului centurionului îi urmează învierea fiului văduvei din Naim etc.
Acest fapt trebuie atribuit, în parte, sensibilităţii elenistice a lui Luca;
dar, mai presus de toate, trebuie spus că el a luat cu adevărat în serios
învăţătura şi comportamentul lui Isus cu privire la femeie, ca, de altfel, şi
faţă de alte tipuri de persoane emarginate, ca păcătoşi, samariteni; el se
adresează umanităţii omului considerat persoană iubită de Dumnezeu dincolo de
barierele religioase, morale, sociale sau de sex” (Gérard
Rossé, Evanghelia după Luca, Cittá Nuova, Roma 1992, p. 13).
Protector al medicilor şi pictorilor. Nu se ştie nimic sigur în privinţa
morţii evanghelistului. Mulţi cred că el, în tinereţe, a fost un slujitor
itinerant al cuvântului şi că, la o vârstă înaintată, s-a oprit într-o
comunitate din Ahaia, unde, bogat în sfinţenie, experienţă şi în materialele
adunate în anii precedenţi, ar fi scris opera sa.
Medicii l-au ales ca patron, dar
şi pictorii l-au vrut ca protector, deoarece, conform unei legende, el ar fi
pictat pentru prima dată un portret al sfintei Fecioare. Chiar dacă este
dificil a demonstra din punct de vedere istoric că a fost şi un artist al
penelului, nu se poate nega că el, cu pana sa, ne-a lăsat imaginea cea mai
desăvârşită a Mamei lui Isus.
(sursă: http://www.calendarcatolic.ro/Sfinti/tabid/66/articleType/ArticleView/articleId/3298/SF-LUCA-ev.aspx).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu