Biserica Catolică din Orșova,
județul Mehedinți, România.
|
O Biserică redimensionată, cu
mult mai puţini adepţi, constrânsă să-şi abandoneze o parte din lăcaşurile de
cult construite de-a lungul secolelor. O Biserică Catolică minoritară, puţin
influentă în deciziile politice, irelevantă social, umilită şi constrânsă să
„repornească de la origini”.
Dar şi o Biserică care, prin această „mare schimbare”, se va regăsi şi va
renaşte „simplificată şi mai spirituală”. Este profeţia despre viitorul
creştinismului pe care a făcut-o acum 40 de ani un tânăr teolog: Joseph
Ratzinger. […]
Profeţia a fost făcută la finalul unor serii de lecţii radiofonice pe care
profesorul de teologie Ratzinger le-a susţinut în 1969, într-un moment decisiv
al vieţii sale şi al Bisericii. Erau anii tulburi ai contestării studenţeşti,
ai călătoriei pe Lună, dar şi ai marilor dispute despre Conciliul Vatican al II-lea,
care se încheiase de câţiva ani. Ratzinger a fost unul dintre protagoniştii
conciliului.
Ca teolog, a fost izolat după ce nu a mai fost de acord părerea
„progresiştilor” Küng, Schillebeeckx şi Rahner despre conciliu. În acea
perioadă şi-a consolidat prietenia cu teologii Hans Urs von Balthasar şi Henri
de Lubac, cu care va da viaţă unei noi reviste Communio. În această revistă vor scrie preoţi tineri
„ratzingerieni”, astăzi toţi cardinali consideraţi „papabili” (potenţiali papi)
înainte de alegerea papei Francisc: Angelo Scola, Christoph Schönborn şi Marc
Ouellet.
În cinci discursuri puţin cunoscute – republicate cu ceva timp în urmă de Ignatius Press în volumul Faith and the Future – viitorul papă
trasa încă din 1969 viziunea sa asupra viitorului omului şi a Bisericii. Mai
ales în ultima lecţie, citită în ziua de Crăciun la microfonul radioului
„Hessian Rundfunk”, a prevăzut viitorul Bisericii.
Ratzinger era convins că Biserica trăia o epocă asemănătoare celei ulterioare
iluminismului şi Revoluţiei Franceze. „Ne aflăm în momentul unei cotituri
imense în evoluţia speciei umane. Un moment pentru care trecerea de la Evul
Mediu la timpurile moderne pare nesemnificativă”. Profesorul Ratzinger asemăna
era actuală cu cea a papei Pius al VI-lea, care a fost răpit de trupele
Republicii franceze şi a murit în închisoare în 1799. Biserica se afla în
conflict cu o forţă care dorea distrugerea ei pentru totdeauna. Bunurile ei şi
cele ale ordinelor religioase fuseseră confiscate.
O situaţie nu cu mult diferită ar putea să se întâmple şi cu Biserica de
astăzi, ameninţată, după cum spune Ratzinger, de tentaţia de a-i reduce pe
preoţi la „asistenţi spirituali”, iar misiunea lor la o simplă prezenţă
politică. „De la criza de astăzi”, spunea tânărul teolog, „va ieşi o Biserică
care va pierde multe”.
Va deveni mică şi va trebui să plece aproape de la începuturi. Nu va mai fi
capabilă să locuiască în clădirile pe care le-a construit în timpurile de
prosperitate. O dată cu scăderea numărului credincioşilor, va pierde o mare
parte din privilegiile sociale. Va reporni de la grupuri mici, de la mişcări
bisericeşti şi de la o minoritate care va repune credinţa în mijlocul
experienţei. „Va fi o Biserică mai spirituală, care nu-şi va aroga mandatul
politic flirtând cu Stânga sau cu Dreapta. Va fi săracă şi va deveni Biserica
săracilor”.
Ceea ce Ratzinger prevedea era „un proces lung, dar când tot travaliul va
trece, va lua naştere o mare putere a unei Biserici mai spirituale şi mai
simple”. În acel moment oamenii vor descoperi că trăiesc într-o lume „de
singurătate inimaginabilă” şi că nu mai ţin cont de Dumnezeu, „vor descoperi
oroarea sărăciei lor”.
Atunci şi doar atunci, încheia lecţia teologul Ratzinger, vor vedea „acea mică
turmă de credincioşi ca fiind ceva total nou: vor descoperi acest lucru ca o
speranţă pentru ei înşişi, răspunsul pe care l-au căutat în secret”.
(Bardazzi Marco într-un atricol din e-communio.ro; traducere: Andrei Hrişman; sursa: vaticaninsider.lastampa.it).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu