Sfântul Ștefan (1560) - de Giorgio Vasari |
Omilie
Ieri am sărbătorit Crăciunul,
adică naşterea Domnului. Astăzi sărbătorim un alt Crăciun, o altă naştere,
naşterea pentru cer a unui om: este Ştefan. Ieri Dumnezeu s-a născut pentru
pământ, azi un om s-a născut pentru cer. Este vorba despre Ştefan, cel dintâi
creştin care a sigilat cu sângele său propriu credinţa în Cristos, de aceea, a
rămas înscris în calendar cu numele de protomartir - primul martir al
Bisericii.
Evanghelia uneori este tulburătoare. Ieri transmitea sentimente de
bucurie și de felicitare pentru nașterea copilului Isus: „Păstorii s-au întors,
glorificându-l și lăudându-l pe Dumnezeu pentru tot ce au auzit și au văzut,
după cum le-a fost spus” (Lc 2,20).
Astăzi avertizează asupra pericolelor: „Fiți atenți la oameni, pentru că vă vor
da pe [mâna] sinedriilor și vă vor biciui în sinagogile lor” (Mt 10,17). Pentru că aceia care vor fi
martori trebuie să fie curajoși ca Ștefan în momentul proclamării morții și
învierii lui Cristos.
Privind astăzi la martiriul
sfântului Ştefan trebuie să înţelegem ce anume poate presupune în realitate
urmarea consecventă a lui Isus Cristos, ce anume înseamnă a crede în
dumnezeirea copilului din ieslea Betleemului. Pe drept cuvânt au spus primii
creştini că martirii reprezintă sămânţa
Bisericii. Martiri înseamnă „mărturisitor”.
În primele timpuri ale Bisericii,
când un creştin era ucis pentru credinţă, comunitatea creştină din care
provenea martirul scria aşa-numita passio, un raport, o dare de seamă, o
descriere amănunţită a martiriului, a modului în care martirul a fost torturat
şi omorât. Această passio era citită în fiecare an la Liturghie, în
sărbătoarea martirului, şi era trimisă şi altor comunităţi creştine, pentru a
fi citită în biserică. De pildă, când, către anul 150, a fost ars pe rug
sfântul Policarp, episcop de Smirna – astăzi Izmir, în Turcia – în passio
pe care au scris-o creştinii din această comunitate, ni se descrie cum s-au
petrecut lucrurile. Este redată emoţionanta rugăciune pe care a rostit-o
sfântul episcop, aşezat în genunchi, înainte de a fi urcat pe rug; creştinii
prezenţi, după ce trupul a fost ars, au adunat oasele ce au mai rămas şi le-au
păstrat ca pe nişte nestemate de mare preţ; ei s-au hotărât ca, în fiecare an,
la comemorarea morţii lui, să se adune şi să citească această descriere, passio,
pentru ca acei creştini care aveau să moară ca martiri ai credinţei să se
încurajeze cu exemplul lui eroic.
Sărbătoarea martiriului lui
Ştefan e legată strâns de sărbătoarea Crăciunului. El este într-un dublu sens
martor al Crăciunului. A dovedit că ştie de mesajul de iubire al lui Dumnezeu
adresat omului şi l-a vestit cu gura, dar nu s-a mulţumit cu atât: a demonstrat
prin fapte până unde trebuie dusă în mod consecvent mărturia noastră ca şi
creştini, după modelul lui Cristos.
Ştefan totuși n-a avut nici o
vină? Ba da! Vina lui a fost aceea că le-a spus oamenilor în faţă adevărul. Un
înţelept din vechime zicea aşa: „Sunt
trei mame, cele mai frumoase de pe pământ: pacea, prietenia şi adevărul. Aceste
mame aduc pe lume cei mai monstruoşi trei copii: pacea naşte lenea, prietenia
naşte invidia, adevărul naşte ura”.
Ştefan le-a repetat evreilor
cuvântul lui Cristos, că din templul lor şi din Ierusalim nu va rămâne piatră
peste piatră. Lucru adevărat, aşa cum avea să-l dovedească istoria. Dar evreii
nu puteau să audă aşa ceva. „O, evreilor”, zice sfântul Grigore Nyssenul, „dacă
ce spune sfântul Ştefan e fals, nu se va întâmpla, ce rost are să vă supăraţi,
să vă înfuriaţi, iar dacă ce spune el este adevărat, ce rost are să-l ucideţi?
Că tot se va întâmpla”.
Pentru noi creştinii: cât de mult
luăm în serios credinţa noastră în dezvăluirea prieteniei lui Dumnezeu cu
oamenii prin întruparea Fiului său? Ce preţ suntem gata să plătim pentru
această credinţă? Cristos nu mai negociază preţul: el poate presupune chiar şi
persecuţia, sub diversele sale nuanţe actuale. Întrebarea este doar dacă
creştinii de astăzi mai sunt disponibili să plătească un aşa preţ. (Isidor Chinez, Predică - compilație [2013]).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu