sâmbătă, 24 iunie 2023

† Duminică a 12-a de peste an [A]: A-l iubi pe Domnul [25 iunie 2023]


 A-l iubi pe Domnul

pr. Isidor Chinez (25 iunie 2023) 

Lecturi biblice: Ieremia 20,10-13; Romani 5,12-15; Evanghelia Matei 10,26-33; lecturi biblice 

Omilie

Astăzi Liturgia Cuvântului prezintă cu o insistență deosebită asupra eliberării de sentimentul temerii, care nu se întâmplă atunci când cineva se află în poziția potrivită în fața lui Dumnezeu. Prima lectură descrie slujirea chinuită a profetului Ieremia și certitudinea sa că el poate conta pe ajutorul lui Dumnezeu. Evanghelia relatează un îndemn al lui Cristos adresat discipolilor săi tocmai pe tema eliberării de frică: este a-l iubi pe Domnul mai presus de toate! A doua lectură prezintă rădăcina ultimă și necesară fiecărei salvări: darul harului care este revărsat asupra umanității într-un mod supraabundent pentru lucrarea noului Adam, adică Isus Cristos.

vineri, 23 iunie 2023

† Nașterea lui Ioan Botezătorul: Numele Ioan este: „Domnul s-a milostivit” [24 iunie 2023]


 Nașterea sfântului Ioan Botezătorul - de Giuliano Bugiardini.

Numele Ioan este: „Domnul s-a milostivit”

pr. Isidor Chinez (24 iunie 2023) 

Lecturi biblice: Isaia 49,1-6; Faptele Apostolilor 13,22b-26; Evanghelia Luca 1,57-66.80; lecturi biblice

Omilie

Solemnitatea de astăzi se deschide cu un fragment profetic din Isaia, pe care tradiția creștină l-a aplicat nu lui Ioan Botezătorul, ci lui Mesia (Is 49,1-6). Liturgia relatează al treilea cântec al Slujitorului lui Dumnezeu în care exegeții disting două tradiții: prima exprimă nașterea Slujitorului – „Domnul m-a chemat din sânul matern, din pântecele mamei mele şi-a adus aminte de numele meu” (v. 1) –, în timp ce a doua este o relatare de învestitură profetică – „A făcut gura mea ca o sabie tăioasă, la umbra mâinii sale m-a adăpostit; m-a făcut ca o săgeată ascuţită şi m-a pus în tolba sa. El mi-a zis: «Tu eşti slujitorul meu, Israel; în tine mă voi glorifica»” (v. 2-3). Este figura Slujitorului lui Dumnezeu ce s-a născut într-un moment de criză, când speranțele puse în regele Cyrus persanul s-au spulberat. S-a reconstruit templul din Ierusalim. Isaia exprimă bine această vocație: „Este puţin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob şi să-i aduci înapoi pe cei rămaşi ai lui Israel. Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile pământului” (v. 6). Profetul priveste înainte și anunta un nou mesager pe care tradiția creștina îl va identifica pe Mesia, Isus Cristos. Liturgia prin aplicarea figurii misterioase al Slujitorului lui Dumnezeu lui Ioan evidențiază universalitatea mesajului, caracterul profetic și misiunea de slujire. Este un model pentru toate timpurile. Ioan nu este chemat să restaureze, să pună din nou pe picioare o veche structură religioasă, cum am spune astăzi, să recupereze Biserică tradițională, disciplinată, compactă, ci să anunțe lucrurile pe care Dumnezeu vrea să le facă în timpuri noi.