vineri, 27 martie 2020

† Duminica a 5-a din Post [A]: Credem în viață și înviere? [29 martie 2020]

Învierea lui Lazăr.
Credem în viață și înviere?
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (29 martie 2020)  
Lecturi:Ezechiel 37,12-14; Romani 8,8-11; Evanghelia Ioan 11,3-7.17.20-27.33b-45 (forma prescurtată); lecturi

Omilie
Pregătindu-ne pentru Paști este un drum lung de credință pentru a ajunge să înțelegem că Isus este plinătatea vieții. El este apa vie, lumina și cel care dă viață celui care crede în el. Suntem în Evanghelia după Ioan și ajungem la punctul culminant: redarea vieții lui Lazăr mort de patru zile și proclamarea lui Cristos: „eu sunt învierea şi viaţa” (In 11,25). E un „semn” împlinit de Domnul pentru a revela identitatea sa de Fiul lui Dumnezeu, venit în lume pentru a ne face fiii Tatălui, a ne mântui și a-și dărui viața pentru oameni. Textele biblice ne ajută să descoperim că Dumnezeu este viață fără moarte și că el ne învie din morți cu iubirea sa.

joi, 26 martie 2020

Cele mai frumoase pagini de întelepciune biblică




Ce înțelegem prin „înțelepciunea biblică”?

Orientul antic a avut o literatură sapienţială înfloritoare, atât în Egipt, cât şi în diversele culturi din Mesopotamia, pre cum şi la Ugarit. Este o înţelepciune care transcende graniţele, mai degrabă profană, şi care se ocupă de destinul indivizilor nu pe baza reflecţiei filozofice (precum cea grecească), ci pe baza experienţei de viaţă. Îl învaţă pe om să se conformeze ordinii universului, căutând să-i ofere astfel mijloacele de a fi fericit. Cum nu întotdeauna reuşeşte, ajunge deseori la pesimism.

Această literatură a fost cunoscută de israeliţi: cel mai mare elogiu adus lui Solomon este că „era mai presus de fiii Răsăritului şi ai Egiptului“ şi decât cananeenii Etan şi fiii lui Mahol, Heman, Kalkol şi Darda (1Regi/3Regi [LXX] 4,31). Sunt amintiţi înţelepţii arabi şi edomiţi (Ieremia 49,7, Abdia 8). Iov şi prietenii lui trăiesc în Edom. Există Psalmi atribuiţi lui Etan (89/88) şi lui Heman „băştinaşul“ (88/87). Agur şi Lemuel, regele din Massa (trib din nordul Arabiei), apar ca autori de proverbe (Proverbe 30–31).

Chiar dacă găsim, în mod firesc, multe elemente comune cu lite ratura sapienţială a popoarelor învecinate, în cărţile biblice de înţelepciune totul e privit prin raportare la Dumnezeu, în lumina religiei revelate, care subîntinde modul de gândire al vechilor israe liţi. Datorită acestui fapt se evită pesimismul, chiar dacă problema suferinţei se pune constant şi acut, cu multă sinceritate.

Se afirmă de obicei că, spre deosebire de celelalte cărţi biblice, în cărţile sapienţiale nu apar marile teme ca legământul, mesianismul etc., scopul înţelepţilor fiind ca, pe baza experienţei personale, să extragă din viaţa cotidiană principii de comportare constante, plăcute lui Dumnezeu, deoarece relaţia cu Dumnezeu face parte din realitatea vieţii omului. De fapt, autorii cărţilor de înţelepciune s-au hrănit întreaga viaţă cu ceea ce s-a numit ulterior „Legea şi Profeţii“, indiferent de forma pe care o aveau în vremea lor textele respective: ele „trăiesc“ în literatura sapienţială inspirând principiile, iar uneori transpar şi în aluzii directe. De aceea, am socotit potrivit să începem cu câteva dintre textele inspiratoare.


(sursă: Humanitas - biblioteca virtuala - 57 volume sunt la biblioteca virtuală [26 martie 2020]).

Sfântul Augustin, Confesiuni (ediție bilingvă)



Sfântul Augustin, Confesiuni.pdf


„Inima noastră este neliniştită până să-şi afle odihna în tine!”
(Augustin, Confesiuni, Cartea 1,1.4: CCL 27, 4).
  

Cartea I

Capitolul 1
Invocaţie către Dumnezeu.

Cunoaştere şi credinţă Mare eşti, Doamne, şi cu adevărat vrednic de laudă! 1 Mare este puterea ta, iar înţelepciunea ta nu poate fi măsurată 2.

Şi totuşi, un om, o neînsemnată frântură din zidirea ta, vrea să te slăvească! Un om purtând asupra sa datul morţii, purtând mărturia că tu te împotriveşti celor trufaşi 3. Şi totuşi, un om, o neînsemnată frântură din zidirea ta, vrea să te slăvească. Tu l-ai îndemnat să-şi afle bucuria lăudându-te pe tine, căci pentru tine ne-ai zidit, iar inima noastră este neliniştită până să-şi afle odihna în tine 4 .

Dă-mi, Doamne, putinţa de a şti şi de a înţelege dacă trebuie mai întâi să te invoc ori să te laud, să te cunosc mai întâi ori să te invoc! Dar cine te va invoca fără să te cunoască? Căci cel care nu te cunoaşte poate invoca pe altcineva în locul tău! Sau, mai degrabă, nu eşti tu invocat tocmai ca să fii cunoscut? Dar cum îl vor invoca pe cel în care nu au crezut? Sau cum vor crede fără propovăduitor? 5 Şi-l vor lăuda pe Domnul cei care-l caută 6 . Cei care-l caută îl vor găsi, iar cei care-l găsesc îl vor lăuda.


Te voi căuta, Doamne, invocându-te, şi, crezând în tine, te voi invoca! 7 Căci tu ne-ai fost vestit nouă. Te va invoca, Doamne, credinţa mea, aceea pe care mi-ai insuflat-o prin natura omenească a fiului tău, prin slujirea propovăduitorului tău 8 .

(sursă: Humanitas - biblioteca virtuala - 57 volume sunt la biblioteca virtuală [26 martie 2020]).

miercuri, 25 martie 2020

† Buna–Vestire [25 martie 2020]

Buna-Vestire (acuarele) - de Sorin Dumitrescu.
Caro salutis cardo, adică „fundamentul mântuirii este carnea [trupul]”, cum spuneau Sfinții Părinți. În acest mister ne amintim cum Cuvântul veșnic al Tatălui a luat natura noastră umană pentru a ne salva. Întruparea este actul de salvare care marchează istoria și trece prin „da”-ul Mariei în ascultarea Fiului lui Dumnezeu care se naște în inimă înainte de sân [pântece]...

Astăzi, 25 martie, papa Francisc cere la 12 ora Vaticanului [13 ora României] să facem memoria Încarnării Domnului – începutul mântuirii – cu Tatăl nostru cerându-i lui Dumnezeu îndurare și har pentru lumea întreagă mai ales pentru încetarea pandemiei cu Covid-19.

Să ne ajute Domnul!

marți, 24 martie 2020

Un „Tatăl nostru” spus cu papa Francisc în 25 martie 2020 la 13 [ora României] - oprirea pandemiei

«Dragi frați și surori, în aceste zile de încercare, în timp ce umanitatea tremură la amenințarea pandemiei, aș vrea să propun tuturor creștinilor să-și unească vocea spre Cer. Îi invit pe toți capii Bisericilor și pe liderii tuturor Comunităților creștine, împreună cu toți creștinii diverselor confesiuni, să-l invoce pe Cel preaînalt, Dumnezeu cel atotputernic, recitând în același timp rugăciunea pe care ne-a învățat-o Isus, Domnul Nostru. Îi invit, așadar, pe toți să recite „Tatăl Nostru” miercurea viitoare, 25 martie la amiază. În ziua în care mulți creștini amintesc vestirea adusă Fecioarei Maria despre Întruparea Cuvântului, fie ca Domnul să asculte rugăciunea unanimă a tuturor discipolilor săi care se pregătesc să celebreze biruința lui Cristos cel înviat» (papa Francisc, Angelus, 22 martie 2020).

(sursă: Vatican News).