sâmbătă, 11 decembrie 2021

† Duminica a 3-a din Advent [C] – Gaudete: Bucuria întâlnirii cu Domnul [12 decembrie 2021]

Ioan Botezătorul predicând mulțimii. 

Bucuria întâlnirii cu Domnul

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (12 decembrie 2021) 

Lecturi: Sofonia 3,14-18; Filipeni 4,4-7;  Evanghelia Luca 3,10-18; lecturi biblice

Omilie

În a treia duminică din Advent suntem chemați la bucurie pentru că Domnul este în mijlocul nostru. Tema liturgiei de astăzi este aceea a bucuriei, care devine din ce în ce mai intensă pe măsură ce ne apropiem de nașterea Domnului. Nu trebuie să ne lăsăm copleșiți de tristețe sau descurajare. Domnul este mereu acolo în inima noastră. În el vom găsi adevărata bucurie. Îndemnul la bucurie înseamnă că ceea ce am anunțat suntem chemați să trăim zilnic. Figura centrală este din nou a lui Ioan Botezătorul. Motivul este că Domnul este aproape. Găsim această idee în lecturile de astăzi: sunt unite într-un îndemn la bucurie. Liturgia este deja în sine o intrare premergătoare în bucuria celor răscumpărați. Este vestea profetului Sofonia că „Domnul Dumnezeul tău este în mijlocul tău ca un viteaz care salvează”. Atunci are sens să te bucuri! Același îndemn reiese din Scrisoarea către Filipeni: Domnul este aproape. Este singurul motiv valabil pentru a ne bucura. Evanghelia îl prezintă pe Ioan Botezătorul răspunzând la întrebările despre comportamentele de urmat în diverse stări de viață: de la mulțimi, la vameşi şi soldaţi. Merg toate pe aceeași linie a dreptății și solidarității. Este ziua bucuriei că Domnul este aproape!

marți, 7 decembrie 2021

† Neprihănita Zămislire [anul A B C]: „Plină de har!” [8 decembrie 2021]

Immaculate Conception of El Escorial de  Bartolome Esteban Murillo.

„Plină de har!”

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 10:00 (8 decembrie 2021) 

Lecturi:  Geneză 3,9-15.20; Efeseni 1,3-6.11-12; Evanghelia Luca 1,26-38; lecturi biblice

Omilie

Sărbătorim solemnitatea Neprihănitei Zămisli. Rugăciunea zilei spune sensul misterului pe care îl celebrăm: „Dumnezeule, prin zămislirea neprihănită a Fecioarei Maria, tu i-ai pregătit lăcaş vrednic Fiului tău. Te rugăm ca, după cum ai ferit-o pe ea de orice prihană pentru meritele morţii lui Cristos, să ne dai şi nouă […] harul de a ajunge curaţi la tine”. Zămislirea Neprihănitei Fecioarei Maria nu este numai păzirea de păcat, dar și plinătatea harului: Dumnezeu a umplut-o de harul său, învelind-o cu mantia inocenței. Acest privilegiu i-a fost acordat în vederea maternității divine pentru a-i fi plăcută Domnului. În zilele Adventului ne este pusă în față figura sfintei Fecioare Maria, total deschisă prezenței Domnului, acceptând venirea sa. Lecturile de astăzi sunt cele care ne ajută să înțelegem acestă semnificație. Prima lectură ne duce la un eveniment al rupturii între omenire și Dumnezeu și este anunțată o „femeie” care va distruge orice dușmăniei, cu tot ce e negativ și întunecat, dintre Dumnezeu și om, prin „descentența” Fiului său, Isus. Ființa umană [reprezentată de Adam și Eva] a primit, de la începutul istoriei, minciuna, ispita și moartea. Dar fiii Evei sunt făcuți pentru viață și nu pentru moarte. Câteva secole mai târziu, într-o tânără umilă din Galileea, toată omenirea se deschide nu spre minciună și moarte, ci spre adevăr și viață. Îngerul Gabriel folosește o expresie semnificativă care manifestă sensul teologic al imaculatei, adică fără pată, curat, nepătat: „plin de har”. În lectura a doua, sfântul Paul prezintă planul de mântuire în care toții suntem predestinați să fim imaculați în iubire și ne invită să-i mulțumim lui Dumnezeu Tatăl pentru toate darurile cu care ne-a copleșit: „ne-a binecuvântat […], ne-a ales […], ca să fim sfinţi şi neprihăniţi înaintea lui!”