sâmbătă, 31 mai 2025

† Duminica a 7-a a Paștelui [C]: Este timpul rugăciunii [1 iunie 2025]

 

Isus și discipolii săi.

Este timpul rugăciunii

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (1 iunie 2025)

Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 7,55-60;  Apocalips 22,12-14.16-17.20; Evanghelia Ioan 17,20-26; lecturi biblice

Omilie

Evenimentele pascale sunt sinonime cu victoria, uimirea și bucuria. Istoria lui Ștefan, din prima lectură, ne amintește că Isus este „Domnul” [în greacă Kyrios]: „Doamne Isuse, primeşte duhul meu!” (Fap 7,58). Este rugăciunea lui Ștefan când moare sub lovituri de pietre. Cuvântul lui Dumnezeu, din a doua lectură, ne îndeamnă să ne amintim de puterea vestei celei bune – „Eu, Isus, am trimis pe îngerul meu, ca să vă aducă această mărturie cu privire la Biserică. Eu sunt Descendentul, Vlăstarul lui David, Steaua strălucitoare a dimineţii” (Ap 21,16) – și rugăciunea Bisericii: „Duhul şi Mireasa zic: «Vino!» Cel care aude să spună şi el: «Vino!»” (Ap 21,17). Credința în Dumnezeu este prezentată în texul evanghelic nu ca un exercițiu intelectual, ci ca o relație de iubire: e rugăciunea lui Isus – rugăciunea preoțească: „Părinte sfânt, nu mă rog numai pentru aceştia, ci şi pentru cei care vor asculta cuvintele lor şi vor crede în mine: toţi să fie una; după cum tu, Părinte, eşti în mine şi eu în tine, aşa şi ei să fie în noi una, ca lumea să creadă că tu m-ai trimis” (In 17,20-21). Isus însuși de roagă pentru noi. A fi discipolul lui Cristos înseamnă a face parte dintr-un mare întreg: nu există creștini singuri. Între înălțare și Rusalii, textele biblice ne invită la rugăciune. Este singura atitudine potrivită pentru discipoli ce așteaptă venirea Duhului. Ne îndreptăm către el, Domnul, deschizându-ne mâinile și inimile. Scopul rugăciunii este să ne pună într-o stare receptivă față de „darul” pe care Domnul vrea să ni-l facă: e Duhul Sfânt. Dumnezeu ne mântuiește prin mâinile sale: Isus și Duhul Sfânt!

miercuri, 28 mai 2025

† Înălțarea Domnului [C]: Isus s-a înălțat la cer [29 mai 2025]

 

Isus s-a înălțat la cer

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (29 mai 2025)

Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 1,1-11;  Evrei 9,24-28; 10,19-23; Evanghelia Luca 24,46-53; lecturi biblice 

Omilie

Înălțarea Domnului la cer este glorificarea celui care a fost respins și răstignit. Luca prezintă înălțarea la Tatăl ca fiind momentul culminant în drumul lui Isus spre Ierusalim: un drum al patimii și al exaltării. Tocmai din acest motiv, textele liturgice menționate în lecturile de astăzi, nu au savoarea unui rămas bun, căci este bucuria Paștelui. Suntem chemați să reflectăm încă o dată asupra misterului pascal în lumina înălțării lui Cristos la dreapta Tatălui. Luca relatează două versiuni în lecturile de astăzi: una în Faptele Apostolilor și cealaltă în Evanghelie după Luca, cu nuanțe diverse. În Faptele Apostolilor (Fap 1,1-11) evenimentul este situat patruzeci de zile după Paște, fără a specifica locul unde s-a realizat; în schimb, în relatarea din evanghelie (Lc 24,46-53) acțiunea s-a întâmplat chiar în duminica învierii: „apoi i-a scos până spre Betania şi, ridicându-şi mâinile, i-a binecuvântat, iar în timp ce îi binecuvânta, s-a îndepărtat de ei şi a fost ridicat la cer” (v. 50-51). Lângă Betania, deci pe Muntele Măslinilor: un loc simbolic pentru evrei, unde se așteptă întoarcerea escatologică a Domnului la sfârșitul timpurilor.