sâmbătă, 2 ianuarie 2021

† Duminica a 2-a după Crăciun: Să contemplăm gloria sa [3 ianuarie 2021]


Să contemplăm gloria sa

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (3 ianuarie 2021) 

Lecturi:  Ben Sirah 24,1-2.8-12 (Neo-Vulgata - Ecleziasticul 24,1-4.12-16); Efeseni 1,3-6.15-18; Evanghelia Ioan 1,1-18; forma prescurtată: Evanghelia Ioan 1,1-5.9-14; lecturile biblice

Omilie

Avem o idee despre Nașterea Domnului legată de Evanghelia lui Luca din care citim în Noaptea Crăciunului și la Aurora zilei de Crăciun: copilașul stând în iesle, cu îngerii și păstorii. Această imagine a Nașterii Domnului rămâne în memoria noastre cu cântecele îngerilor și priveliștile nespus de frumoase. Nu întâmplător liturgia din Ziua de Crăciun ne face să citim începutul Evangheliei lui Ioan: „in principio”, în latină, „en archē”, în greacă, în românește: la început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Cuvântul era Dumnezeu” (In 1,1). Este aceeași expresie cu care începe Biblia: „La început, Dumnezeu a creat cerul și pământul”, citim în cartea Genezei (Gen 1,1). Actul în care Dumnezeu dă viață întregii creații, deci, și timpului și istoriei, este temelia tuturor lucrurilor, ne existând până atunci. Este o nouă meditație… Prima lectură descrie drumul Înțelepciunii care, din tronul ceresc, coboară să stea printre oameni: „în Iacob să locuieşti şi în Israel să ai moştenire!” La fel, la Evanghelie: Cuvântul lui Dumnezeu coboară din veșnicie și se stabilește printre noi: „Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit între noi”. A doua lectură este legată de predestinarea creștinilor: „să fim sfinţi şi neprihăniţi înaintea lui”. Să medităm la aceasta.

miercuri, 30 decembrie 2020

† Sfânta Maria, mama lui Dumnezeu (Anul Nou): Născătoare de Dumnezeu (Theotókos) [1 ianuarie 2021]

Născătoare de Dumnezeu [Theotókos]

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (1 ianuarie 2021) 

LecturiNumerilor 6,22-27; Galateni 4,4-7;  Evanghelia Luca 2,16-21; lecturi biblice 

Omilie

Astăzi începem un an nou civil. Creștinii au legat mereu acest an de credință. Înainte de Conciliul Vatican al II-lea se celebra „tăierea împrejur” al lui Isus, care după Luca a avut loc la opt zile de la naștere (Lc 2,21). Apoi, această zi a fost dedicată Mariei, mama lui Dumnezeu și, din 1968, ziua de 1 ianuarie a devenit, prin voința papei Paul al VI-lea, „Ziua Mondială a Păcii”, în care papa scrie mesajul pentru pacea mondială. Lecturile biblice meditează o varietate de teme: binecuvântarea preoților și pacea lui Dumnezeu – în prima lectură; [este începutul Anului Nou]; Maria ca model pentru fiecărei mamă [„păstra toate aceste cuvinte, meditându-le în inima ei”] și uimirea în fața iubirii lui Dumnezeu; numele cu care Domnul vrea să fie identificat și invocat [„i s-a pus numele Isus”] –  în Evanghelie; Fiul lui Dumnezeu este „născut din femeie” pentru ca să ne facă fii ai Tatălui [„care strigă: «Abbà, Tată!»”] – în lectura a doua.