sâmbătă, 7 ianuarie 2023

† Botezul Domnului [A]: Isus omul drept printre păcătoși [8 ianuarie 2023]

Botezul Domnului.
 Isus omul drept printre păcătoși

pr. Isidor Chinez (8 ianuarie 2023) 

Lecturi biblice: Isaia 42,1-4.6-7; Faptele Apostolilor 10,34-38; Evanghelia Matei 3,13-17; lecturi biblice

Omilie

Timpul Crăciunului se încheie cu sărbătoarea Botezului Domnului. Este un eveniment amintit de toți evangheliștii și un episod ce demonstrează importanța întrupării. Botezul Domnului reprezintă momentul inițial al slujirii mesianice a Isus istoric. Dumnezeu nevăzut s-a făcut vizibil în Cuvântul făcut trup și de aceea poate fi cunoscut prin Fiu unul-născut care ni-l descoperă pe Tatăl și pe Duhul Sfânt. Isus își începe misiunea cerând botezul de la Ioan. Domnul nu are nevoie de botez, dar începe să poarte cu sine păcatele omenirii. În botez lui Isus, Duhul și Tatăl se manifestă oamenilor. Cristos se prezintă la botezul lui Ioan ca un păcătos, dar în realitate realizează un act de convertire al întregii omeniri. Astfel, toată umanitatea păcătoasă în el își poate începe pelerinajul de întoarcere la Dumnezeu. Isus, ca om, primește consacrarea mesianică prin revărsarea Duhului. În duminica aceasta se relatează botezul lui Isus, care după evanghelistul Matei, este un imn al „slujitorului Domnului”. Doua expresii sunt: „Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel şi venind deasupra lui” și „mi-am găsit plăcerea” asupra profetului ales. Este consacrarea Mesiei prin Duhul Sfânt. În prima lectură sunt prezente două elemente în discursul pronunțat de Dumnezeu la persoana întâi: „iată slujitorul meu pe care îl sprijin, alesul meu în care sufletul meu îşi găseşte plăcerea!” (Is 42,1). Este impresionat pentru evangheliști constatarea solidarității lui Cristos cu omenirea păcătoasă. Lucrarea lui Mesia se deschide cu o scufundare scandaloasă în păcatul lumii. Domnul ia asupra sa păcatul lumii și îi cere iertare lui Dumnezeu în numele tuturor.

joi, 5 ianuarie 2023

† Epifania Domnului [A B C]: Isus e salvarea tuturor popoarelor [6 ianuarie 2023]


Magii – Catedrala din Madrid.

Isus e salvarea tuturor popoarelor

 pr. Isidor Chinez (6 ianuarie 2023) 

Lecturi biblice: Isaia 60,1-6; Efeseni 3,2-3a.5-6; Evanghelia Matei 2,1-12; lecturi biblice

Omilie

În Biserica latină, papa Liberius în anul 354 a despărțit Crăciunul de Epifanie, stabilind Nașterea Domnului pe data de 25 decembrie, în preajma solstițiului de iarnă, în timp ce a fixat Epifania pe 6 ianuarie. Astăzi celebrăm Epifania Domnului. E o sărbătoarea în care creștinii reflectă asupra naturii universale a credinței lor. Epifania este un nume grecesc de la verbul epiphàinō care înseamnă manifestare, arătare, revelare. În cele trei texte biblice se arată sensul nașterii lui Cristos în perspectiva popoarelor chemate în planul lui Dumnezeu să se adune într-o noua unitate în Trupul Domnului, qahal în ebraică, ekklesía în greacă, biserică în românește – este o adunare, o comunitate; într-un cuvânt: este poporul lui Dumnezeu adunat pentru a-i da cult. Profetul Isaia prezintă Ierusalimul pentru pelerinajul popoarelor. Într-un anumit sens, devine centrul lumii. E lumina lui Dumnezeu: „vor umbla neamuri la lumina ta şi regi, în strălucirea zorilor tale” (Is 60,3). Nu este greu de înțeles în spatele acestei figuri a Ierusalimului este Biserica: nu e ea lumina, totuși o lumină divină strălucește asupra ei, permițând popoare să meargă luminați de lumina Domnului. Darurile oferite de popoare în pelerinajul de la Ierusalim [aur și tămâia] (cf. Is 60,6) apar în Evanghelia după Matei în mâinile „magilor”. E imaginea popoarelor străine care sunt chemate și atrase de misterul grotei din Betleem. Ei sunt dornici să-l adore pe regele iudeilor, intuind că el este și regele lor. Apostolul Paul revine la aceeași temă – anunțul universal de credință în Isus Cristos: „prin revelaţie, mi-a fost făcut cunoscut misterul […] că păgânii sunt împreună-moştenitori, formează un singur trup şi sunt împreună părtaşi ai promisiunii, în Cristos Isus, prin evanghelie” (Ef 3,3.6). Este misterul voinței lui Dumnezeu de a aduna toate popoarele într-o comunitate prin crucea Fiului său.