miercuri, 29 august 2012

Gândul zilei


Referindu-se la păcat,
acesta e văzut nu drept o călcare a legii,
ori chiar a poruncii în sine,
ci înseamnă un „eşec existenţial”,
o cădere la nivelul existenţei,
o rupere, un refuz a unei relaţiei cu Dumnezeu.
E o dimensiune accentuat personală
în dinamica păcatului,
 ceea ce, de altfel, face posibilă
şi ridicarea prin pocăinţa.
Viziunea lui Yannaras – fidelă spiritualităţii ortodoxe –
 elimină zgura ideologică ce s-a cuibărit
în anumite medii teologice şi bisericeşti,
unde există o tiranie a păcatului,
o instituţionalizare, chiar substanţializare a lui.
Nu, nimic din toate acestea.
Este, spune Yannaras, eşec personal, de relaţie,
iar acest fond, al relaţiei vii, în desfăşurare,
dă şi putinţa ridicării, întoarcerii.

Păcatul nu este o natură, una rea,
care există fundamental ca pol de existenţă
opus existenţei divine şi vieţii iubirii.
Nimic din creaţia lui Dumnezeu nu este
în mod fundamental şi natural rău,
nici măcar diavolul.
Păcatul este un eşec, existenţial şi vital,
al persoanelor neînstare să-şi atingă ţinta,
să confirme şi să păstreze
întru iubire unicitatea ipostasului lor”
(C. YANNARAS, Libertatea moralei, p. 28).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu