E contemplație la mormântul Domnului
Lecturi biblice: 1Ioan 1,1-4; Evanghelia Ioan 20,1a.2-8; lecturi biblice
Omilie
Să meditam asupra figurii sfântului Ioan, apostol și evanghelist, pentru a descoperi mărturia sa de viață și un mesaj pentru noi. În sărbătoarea sfântului Ioan, Biserica ne oferă două texte din scrierile sale, care ne conduc la tema „uceniciei”: e calea pe care a urmat-o cu sârguință acest sfânt. Dacă am vrea să identificăm esența „uceniciei” după Ioan, am putea spune că aceasta constă în definiția pe care el o folosește pentru sine în evanghelia de astăzi: discipolul „pe care îl iubea Isus” (In 20,2). Aceasta înseamnă că nu numai că l-a iubit pe Cristos, dar s-a lăsat iubit. Pe scurt, e aceeași „ucenicie” ca la Maria: la propunerea îngerului Gabriel acceptă să se lase iubită, adică să se lase liberă de a acționa asupra sa – „iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău!” (Lc 1,38). Să trecem la lecturile de astăzi. „Ucenicia” creștină este prezentată de apostolul Ioan pe două direcții, și anume: două niveluri de cunoaștere atât în prima lectură, cât și în evanghelie. Să observăm detaliile, căci este contemplație la mormântul Domnului!
În Evanghelia după Ioan (In 20,1a.2-8) se relatează vizita la mormântul lui Isus. Scena este descrisă astfel: după anunțul Mariei Magdalena, Ioan aleargă la mormânt; la sosire, se oprește și îl așteaptă pe Simon Petru, care sosește imediat după aceea. Sosind Petru, intră și el. În acest moment, evanghelistul se concentrează exclusiv pe reacția ucenicul „pe care îl iubea Isus”. Despre Petru se spune simplu că „a intrat în mormânt; el a văzut giulgiurile aşezate, dar ştergarul, care fusese pe capul lui, nu era aşezat împreună cu giulgiurile, ci împăturit aparte, într-un loc” (v. 6-7). Discipolul „pe care îl iubea Isus” se spune: „atunci a intrat şi celălalt discipol, care sosise primul la mormânt. A văzut şi a crezut” (v. 8). Despre Petru doar a „observat”, dar discipolul „pe care îl iubea Isus”, după ce a observat, a crezut. Așadar, ne aflăm din nou în fața celor două cunoașteri: cunoașterea sensibilă și cunoașterea credinței. „Ucenicia”, după Ioan, are această caracteristică: a vedea lucrurile în dublu aspect, mergând dincolo de ceea ce apare, pentru a surprinde în el semnul care indică prezența invizibilă a lui Dumnezeu. Tot ceea ce văd Petru și Ioan este acesta: mormântul deschis, pânzele funerare și giulgiul. Ioan are o privire pătrunzătoare, capabilă să treacă dincolo de lumea vizibilă. Dincolo de aparențe, el vede prezența Celui Înviat. Astfel indicată cel de al doilea verb: „a văzut și a crezut”. Ucenicul vede cu ochii și contemplă cu credință.
Înălțându-se la nivelul credinței, semnele liturgiei capătă un nou sens: Euharistia este semnul prezenței vii a lui Cristos; Cuvântul scris pe paginile sacre dobândește o capacitate deosebită de a-mi vorbi mie; adunarea care se roagă și laudă devine o imagine vie a Treimii și, prin urmare, locul contemplării misterului lui Dumnezeu.
Este contemplație la mormântul Domnului, căci Ioan vede prezența Înviatului cu ochii credinței!
Să-l rugăm pe sfântul Ioan să ne ajute și pe noi în mărturisirea credinței în Isus Cristos, Domnul gloriei!

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu