Evanghelia - Botezul
lui Isus (Matei 3,13-17): 13 Atunci a venit Isus din Galileea
la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el. 14 Dar Ioan încerca
să-l oprească spunându-i: „Eu am nevoie să fiu botezat de tine și tu vii la
mine?”. 15 Răspunzând, Isus i-a zis: „Lasă acum, căci așa se cuvine
ca noi să împlinim toată dreptatea”. Atunci el l-a lăsat. 16 După ce
a fost botezat, Isus a ieșit îndată din apă. Și iată că s-au deschis cerurile
și l-a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel și venind deasupra
lui. 17 Și iată, a fost un glas din ceruri care spunea: „Acesta este
Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea”.
Omilie
Relatând botezul lui Isus, evanghelistul vorbește despre
cerurile care s-au deschis și de Duhul care coboară asupra lui Isus, două
trăsături care fac trimitere la textul lui Isaia
63,19: „O, dacă ai despica cerurile și ai
coborî! Munții s-ar topi înaintea ta”. Cu aceste cuvinte profetul cere de
la Dumnezeu să redeschidă cerurile și de a cobor în mijlocul poporului ca să-l
reconducă la libertate. La botez cerul s-a deschis. Supunându-se botezului Isus
descoperă două fețe ale misterului. Se prezintă printre păcătoși și ca ei primește botezul ca semn de
pocăință. Și în același timp este declarat Fiul lui Dumnezeu. Isus în această
solidaritate cu păcătoșii presimte deja germenul Crucii, care va lua asupra sa păcatele lumii.
Scena botezului este descrisă și ca o revelație asupra
lui Isus, asupra persoanei sale și a misiunii sale, care se deschide aici.
Această revelație este conținută de cuvintele vocii cerești care se referă la Isaia 42,1-2 (lectura întâia) și Psalmul
28(29). Isus este declarat Fiul în timp ce i-a fost încredințat o misiune. Filiațiunea
divină se manifestă prin ascultare. Natural putem și să presimțim în botezul
lui Isus figura botezului creștin. Și în botezul creștin suntem proclamați ca fii
a lui Dumnezeu, umpluți de Duhul Sfânt și am primit o misiune de împlinit.
Poate să surprindă scurtul dialog dintre Ioan Botezătorul
și Isus. Ioan spune: „Eu am nevoie să fiu
botezat de tine și tu vii la mine?”. Dar Isus îi răspunde: „Lasă acum, căci așa se cuvine ca noi să
împlinim toată dreptatea”. În acest dialog scurt se ascunde toată semnificația
profundă a botezului. Evanghelistul pune două concepții despre mesianitate, aceea a lui
Ioan Botezătorul care gândea că Mesia este un judecător sever care ar fi separat
drepții de păcătoși; și aceea a lui Isus care subliniază aspectul milostivirii.
Isus vine să se boteze cu păcătoșii. Ioan Botezătorul rămâne luat prin surprindere
la această figură neașteptată, dar apoi se apleacă în fața voinței lui
Dumnezeu, cum ar fi trebuit să facă întregul Israel și cum ar trebui să facă
orice om: să abandoneze propria lui concepție pentru a accepta pe aceea a lui
Dumnezeu.
Nu ar trebui să ne surprindă faptul că sunt primele sale cuvinte
din Evanghelie: „Lasă acum, căci așa se cuvine ca noi să
împlinim toată dreptatea”. Primele cuvinte definesc atitudinea sa profundă: El a venit să împlinească
planul lui Dumnezeu și nu lasă pe nici unul care să se separe de dânsul. (don Bruno Maggioni [09.01.2005], trad. pr. Isidor Chinez; sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu