Realitatea este crudă cu picioarele umbrelor (C.S. Lewis, Marea despărţire).
Naşterea lui Cristos este
sărbătoarea creştină prin care comemorăm şi retrăim faptul că, prin coborârea
Fiului lui Dumnezeu în lume, „misterul [divin] bate la uşa inimii noastre“, cum
scria în 2005 Cardinalul Joseph Ratzinger. Asumarea unei forme umane concrete
de către Fiul lui Dumnezeu le permite oamenilor accesul neprevăzut la o relaţie
între „eu“ şi „tu“ în care libertatea şi demnitatea omului sunt recunoscute pe
deplin de Dumnezeu însuşi. Dumnezeul nevăzut şi atotputernic primeşte un chip
vizibil, întrupându-se într-o fiinţă muritoare şi vulnerabilă – o fiinţă care „bate
la uşa inimii noastre“.
Cred că putem medita asupra
„bătăii la uşă“ a Mântuitorului recitind o parte din capitolul 5 al Cântării
Cântărilor – un fragment care l-a fascinat şi pe Sf. Augustin. Mireasa,
care este o figură a Bisericii, adică a sufletelor care îl iubesc pe Cristos,
apare aici ca adormită, dar cu inima în stare de veghe (Ego dormio, et cor
meum vigilat, Ct 5,2). Dintr-odată se aude glasul lui Cristos, iubitul
care bate la uşa ei implorînd-o să-I deschidă: Aperi mihi, soror mea, amica
mea, columba mea, immaculata mea („Deschide-mi sora mea, iubita mea,
porumbiţa mea, tu, cea curată“). Versetul următor ne prezintă refuzul Miresei: Expoliavi
me tunica mea: quomodo induar illa? lavi pedes meos: quomodo inquinabo illos?
(„Mi-am scos haina, cum să mă îmbrac din nou? Mi-am spălat picioarele, cum să
le murdăresc iar?“, Ct 5,2). Cristos o atinge însă cu mâna prin gaura
zăvorului şi inima Miresei tremură de emoţie. Ea se scoală atunci să-I
deschidă, dar între timp Mirele a plecat şi s-a făcut nevăzut (Ct 5,6).
Atunci, sufletul Miresei e cuprins de un dor fără leac şi începe să-şi caute
febril iubitul, pornind într-o aventură care o scoate din eul ei confortabil şi
ajungând să îndure chiar suferinţa de a fi „bătută“ şi „rănită“ de păzitorii de
pe meterezele cetăţii, care i-au smuls vălul (Ct 5,7).
Drumul Miresei, adică al
Bisericii, către Cristos nu este, aşadar, numai o întâlnire idilică şi intimăla
miezul nopţii, în pacea şi tăcerea rugăciunii. Este un drum dificil, pe care
Miresei i se cere nu numai să-şi murdărească picioarele, spunând adevărul
pentru a deschide uşile inimilor, ci şi să accepte suferinţa şi dezaprobarea
(„smulgerea vălului“) – adică să pornească într-o aventură în căutarea lui
Cristos, într-o călătorie de maturizare la capătul căreia află că „dragostea
este tare ca moartea“ (Ct 8,6). Mireasa nu poate rămîne într-o
contemplare senină a frumuseţii adevărului care o scuteşte de orice contact cu
lumea, sau nu se poate izola intra-eclezial între zidurile unei enclave comunitare
„curate“, decât dacă refuză să-I deschidă uşa lui Cristos şi nu riscă o ieşire
din sine de felul aventurii credinţei în care au pornit Moise, Iacob sau Sf.
Iosif, răspunzând fiecare la chemarea lui Dumnezeu. Cristos îşi invită Mireasa
„afară“, acolo unde e expusă, îşi murdăreşte picioarele, şi poate fi chiar
„rănită“ şi „bătută“. Numai după ce a parcurs acest drum de căutare care nu
exclude suferinţa, Biserica îl poate întâlni pe Cristos, într-o întâlnire de
dragoste în care Mirele însuşi e tulburat de privirea ei (Ct 6,5), adică
de stăruinţa şi curajul pasiunii ei, şi în care îi recunoaşte admirativ
unicitatea (Ct 6,9). În schimb, o Biserică comodă, închisă în mulţumirea
ei de sine, care nu ajunge şi la cei mulţi şi nu se lasă „murdărită“ şi
„rănită“ în căutarea Mirelui său, nu poate nici măcar să-l întâlnească pe Isus
– şi cu atât mai puţin să-I trezească admiraţia.
Naşterea Domnului este, aşadar,
precum acest aperi mihi adresat de Cristos Bisericii şi fiecărui suflet
credincios în parte. Este o chemare a unui „tu“ de către Dumnezeul nevăzut care
a luat chipul unui „eu“ uman. Nu e doar o chemare la rugăciune şi la o
aprofundare personală a credinţei, ci şi la o căutare vie, aventuroasă a lui
Cristos care trece printr-un drum de maturizare şi printr-o misiune. Misiunea
Miresei nu îi vizează doar pe cei „din Biserică“, precum un predicator care îşi
rosteşte duminical omilia către enoriaşii „înscrişi în parohia sa“, ci şi pe
cei „din afara ei“, care caută fără a şti ce, sau se lasă orbiţi de lucruri
neimportante fără a şti cum. Mirele Cristos nu poate fi găsit printr-o izolare
defensivă în intimitatea rugăciunii, sau a întâlnirii privilegiate dintre „eu“
şi „tu“. El se sustrage chiar şi unui „noi“ eclezial care nu manifestă
deschidere către „cei mulţi“. Mireasa trebuie să-l caute „în afară“ pentru a-l putea
găsi – ceea ce ne poate aminti şi de îndemnul adresat recent de Papa Francisc
preoţilor: „Vizitaţi cartierele sărace“. Papa îi îndeamnă pe păstorii Bisericii
să-şi iasă din sine, renunţând la confortul care poate conduce la o facilă
mulţumire de sine, şi să ia contact cu realităţi sociale aspre care le
„murdăresc“ picioarele.
Sf. Augustin îşi încheie
meditaţia asupra fragmentului din Cântarea Cântărilor amintit deja,
chemându-l pe Cristos să spele picioarele Miresei care s-au murdărit atunci când
Biserica a pornit la drum pentru a merge să-I deschidă (fragmentul din Cântarea
Cântărilor este corelat aici de sfântul episcop din Hippona cu episodul
spălării picioarelor din Ioan 13). Biserica nu trebuie, aşadar, să se
teamă că-şi va pierde puritatea dacă se va murdări în acte de caritate către
cei care nu cunosc credinţa şi iubirea sau trăiesc în fărădelege. Şi, am putea
adăuga, nici chiar dacă Biserica e „bătută“, „rănită“ şi discreditată nu are
motive să se teamă, întrucât Cristos a învins lumea pe Cruce, după ce a fost
bătut, rănit şi discreditat. O Biserică care nu acceptă totuşi să meargă pe
acest drum, din diferite motive omeneşti, riscă să rămână departe de Mirele ei,
în stadiul în care el a plecat şi s-a făcut nevăzut (at ille declinaverat,
atque transierat, Ct 5,6). Aperi mihi este aşadar îndemnul
adresat Bisericii, adică fiecărui creştin în parte, de a nu ezita să-l caute pe
Domnul mergând şi în locuri unde nu există puritate, virtute sau pietate – un
îndemn care trebuie, desigur, înţeles diferit, în funcţie de chemarea şi starea
de viaţă a fiecăruia, dar care rămâne totuşi apelul adresat Miresei de a nu
face din propria ei identitate un motiv de autosuficienţă elitistă sau de
închidere defensivă într-o instituţie eclezialăa „sufletelor pure“. (Autor: Tereza-Brînduşa
Palade, „Aperi mihi” sau desper aventura căutării lui Cristos; sursa: http://www.observatorcultural.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu