Care ești în ceruri
"Cerurile",
aici, arată caracterul inaccesibil, abisal al Tatălui, un Dumnezeu dincolo de
Dumnezeu, hypertheos, spune Dionisie Areopagitul. Te apropii de el
sondându-i absenta, este așa-numita teologie negativa, de care vorbeam cu puțin
înainte: inteligența își măsoară propriile limite, auzind în acelașii timp
murmurul, tot mai îndepărtat, al oceanului dumnezeiesc.
Urmează momentul
când orice activitate mentală se opreste, omul se reculege și tace, el devine
așteptare pură. Trebuie să existe în viata noastră de zi cu zi astfel de
momente de înfiorare tăcută. Părintii vorbesc, de exemplu, despre fiorul care
pune stăpânire pe om atunci când, ajuns la marginea unei faleze înalte, vede
marea desfășurându-se ametitor înaintea lui.
Trebuie să știi
uneori să te oprești și să asculti linistea, să te bucuri de ea, să te uimești,
să te faci asemeni unei cupe. Aceasta se poate întâmpla într-un moment de
liniste, acasă, într-o cameră unde ai rămas singur, într-o biserică deschisă
dintr-un oraș mare, la o plimbare în pădure, poate apărea la lectura
Evangheliei, pe care trebuie să ne străduim să o citim zilnic, a unui psalm, a
unui text duhovnicesc, la un cuvânt care-ți merge la suflet, care te pătrunde:
atunci nu mergi mai departe, ci te oprești, într-o așteptare tăcută, uneori
împlinită.
Dar de ce tocmai
Cerul trebuie să slujească drept simbol pentru transcendentă? De bună seamă
pentru că azurul profund - mai ales în tările mediteraneene - este dincolo de
puterea noastră de cuprindere și în acelasi timp pretutindeni prezent, învăluind
totul și pătrunzându-l cu lumina sa.
În limbile
arhaice divinitatea este desemnată printr-un cuvânt care înseamnă "cer
sclipitor".
Trebuie să stii să
privesti cerul, să te lași inundat de el, purificat până în străfundul sufletului.
De ce atâtia tineri, care nu merg niciodată la biserică, escaladează aceste
locuri înalte, care sunt muntii, dacă nu pentru a intra cumva în azur? De ce se
duc spre mările meridionale unde apa și cerul se confundă într-o sferă de
plenitudine, de un albastru pur?
"A fost regăsită.
Ce? Eternitatea. Este marea contopită cu soarele".
Totuși, revolutia
tulburătoare a timpurilor moderne a însemnat descoperirea unui cer gol și
nesfârsit, unde nici Dumnezeu, nici omul nu par să-și mai găsească locul. Cerul
însufletit al Psalmilor și al cărtii
lui Iov a devenit absentă întunecată.
Nesăbuitul de
Nietzsche îl caută în zadar pe Dumnezeu într-o lume în care pământul o ia razna
neluat în seamă, unde nu mai există sus și jos si unde e din ce în ce mai frig.
Astfel, emotia dată de azurul sclipitor riscă să se transforme într-un
divertisment de vacanță. Altundeva trebuie regăsit cerul divin.
Altundeva? În
"inimă", ne spun ascetii. În centrul centrului, în profunzimea cea
mai adâncă, unde toată fiinta noastră se adună și se deschide într-un abis de
lumină: cerul interior, culoare de safir, scria Evagrie Ponticul.
Una dintre lucrările
noastre zilnice este tocmai aceea de a trezi în noi energiile profunde ale
inimii. Obișnuim să trăim în capul și în simtul nostru, cu inima stinsă. Or,
numai ea poarte fi creuzetul unde se metamorfozează inteligenta și dorinta, și
chiar dacă nu ajungem până la abisul de lumină, de acolo pot tâsni scântei și o
tresărire puternică și dulce ne va aprinde inima.
Trebuie să regăsim
sensul acestei emotii ne-emotionale, al acestui sentiment ne-sentimental, al
acestei vibratii linistite, dar care răscoleste întreaga fiintă, când ochii se
umplu de lacrimi de uimire și recunostintă într-o tandrete ontologică, o
liniste împărtăsită, cum spuneam mai înainte. Aceasta nu este numai treaba călugărilor,
ci lucrarea smerită a tuturor, și aș adăuga că este și o problemă de cultură.
În Pavilionul
cancerosilor de Soljenitsîn, o tânără, responsabilă a unui serviciu
dintr-un spital, își întreabă șeful, pe "bătrânul doctor", de unde îi
vine capacitatea de empatie cu pacientii și legată de ea, siguranta
diagnosticului. El îi răspunde că a fost mult timp adâncit, iluminat de
dragostea unei femei și că dragostea, dacă e acel dar atât de rar de a ști că
un altul există, poate cu adevărat să spargă o "inimă de piatră" și
s-o transforme într-o "inimă de carne".
Dar, adaugă
"bătrânul doctor", sunt ani de când femeia aceasta a murit. De atunci
el are nevoie ca în anumite momente să se retragă, să se închidă în el să
amutească pe dinăuntru, să-și liniștească inima până la a se transforma într-un
lac încremenit pe suprafata căruia se reflectă luna și stelele. Linistea si
pacea fac posibilă venirea Tatălui "care este în ceruri" și pe
oglinda inimii astfel cercetată se înscrie adevărul ființelor și al lucrurilor.
Și este și o
chestiune de cultură. Avem nevoie de muzică, de poeme, de romane, de cântece,
de o întreagă artă, chiar și una comună, care să ne trezească fortele inimii.
Uneori, în
metrou, la Paris, îmi ajunge la urechi un cântec din zonele înalte ale Americii
Latine: el urmează granița sinuoasă dintre iubire și moarte, dintre revoltă și
slăvire. Sau altceva: marea poveste de dragoste a literaturii arabe este cea
dintre Magmân și Laylâ. Magmân, nebunul, o iubeste pe Laylâ - noaptea. Laylâ îl
iubeste pe Magmân dar nu-i dezvăluie taina ei, ci dispare în desert, în chip de
gazelă. De aici înainte Magmân este hărăzit rătăcirii și căutării. Avem nevoie
de cântarea lui Magmân, avem nevoie de frumusete, dar nu de o frumusete de posedat,
cum este cazul adesea în zilele noastre, ci tocmai de de-posedat și poate de
comuniune, de acea "frumusețe care crează orice comuniune", spune
Dionisie Areopagitul.
Iar Sfântul Ioan
Scărarul vorbeste de acea "cântare profană, care duce la bucuria interioară,
la dragostea dumnezeiască, la lacrimile de sfințenie". Geniul
crestinismului este în mod tainic, "filocalic",
iar "filocalie" înseamnă
"iubire de frumos" și frumusetea nu trebuie rezervată cultului,
ascezei, ea trebuie să strălucească și în cultură.
(Sursa: http://www.nistea.com/clement_tatalnostru.htm#top).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu