vineri, 8 noiembrie 2013

Tatăl nostru (de Oliver Clement) [3]



 
Sfințească-se numele tău

Din veac Tatăl se denumeste în Verbul, prin Cuvântul său. Și Cuvântul se face trup pentru a ne revela numele și pentru a-l sfinți până la capăt, căci Numele este prezenta, "despărțită" și în acelasi timp "strălucitoare" adică sfântă. "Sfințirea numelui" nu însemna, în vremea lui Cristos, cinstea și lauda aduse lui Dumnezeu, ci jertfa vieții, adică martiriul. Isus a sfințit numele până la Cruce și numele l-a sfințit pe el până la înviere. Isus cel răstignit este "Unul din Sfânta Treime" răstignit, spune liturghia bizantină. Isus cel răstignit este Dumnezeu cel răstignit.

Acolo, în acea golire totală de pe cruce se revelează numele care îi este propriu lui Dumnezeu. Și acest nume este iubire, "Dumnezeu este iubire", spune sfântul Ioan. Din iubire pentru noi, Dumnezeu ni se alătură în suferința, revolta, disperarea și agonia noastră. "Părinte, dacă e cu putintă, fă să treacă de la mine paharul acesta". "Doamne, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?"

Astfel că, de acum încolo, între suferinta noastră și neant, între revolta, disperarea, agonia noastră și între neant, se asează Dumnezeu cel întrupat și răstignit și acesta, înviind, ne deschide nebănuite căi de lumină.


Pentru a "sfinți numele" noi nu trebuie decât să ne refugiem la crucea lui Cristos.

Martiriul creștin este o experientă mistică în care un bărbat sau o femeie, adesea oameni obișnuiți, se încredintează lui Cristos, cu o încredere smerită, exact în momentul celei mai intense suferințe. Și se întâmplă atunci că îl năpădeste bucuria învierii.

Sunt multe feluri de a fi martir: "... fericiți cei prigoniți pentru dreptate. … fericiți veți fi când vă vor ocărî". Sau, poate banal, boala, decăderea, pierderea celor apropiati, trădarea, singurătatea, moartea.

Întâi de toate, trebuie să combatem suferinta, cu atentie delicată, atât la aproapele cât și la noi înșine.

Occidentul modern a făcut mult în acest sens și e bine. Căci suferinta poate fi obscură, fără sens, insuportabilă; de aceea atât de des ea desparte, obsedează, devine o moarte înainte de moarte. Mai moderată și dacă o trăim în credintă, ea poate să facă din trup o chilie de mânăstire, să ne detaseze și să ne deschidă.

Dar trebuie să mă rog mai ales ca să-mi trăiesc suferința ultimă și să mor identificându-mi în mod tainic Trupul cu trupul chinuit al lui Cristos, pentru ca să vină atunci în mine "sfințirea numelui" și chiar, dacă este voia lui Dumnezeu, ca ea să strălucească în mine, ca și cum aș împlini ceea ce lipseste din suferințele lui Cristos, pentru a relua expresia sfântului Pavel. Poate că atunci, în acea spaimă și oroare va pătrunde o lumină și eu voi putea spune cu Isus, în el, nu numai "Doamne, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?", ci și "Părinte, în mâinile tale îmi încredintez duhul meu".

Vorbesc la persoana întâi, nu știu despre ceilalti, nu există decât cazuri particulare. Crestinismul nu înseamnă să știi totul. Poate că înseamnă să nu știi nimic, dar să ai, totuși, încredere. În legătură cu "sfințirea numelui", aș vrea să adaug două lucruri:

Primul este că Numele invocă și evocă Prezența. El nu o stăpâneste, ca în magii, ci ne aduce pe noi, ei. Cei care încep să iubească își schimbă între ei numele și fiecare se gândeste adesea la numele celuilalt. La fel se întâmplă, și este infinit mai puternic - căci cel puțin suntem siguri de iubirea lui - în legătura noastră cu Cristos.

Cunoastem mai mult sau mai puțin ceea ce se cheamă "Rugăciunea lui Isus", "Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul", pronuntată odată cu respiratia. În monahismul vechi, se întâlnesc tot felul de formule scurte: "Kyrie eleison", "Doamne miluiește", "Doamne ajută-mă, spre ajutorul meu ia aminte", "Cum știi tu și cum vrei tu...", "Slavă ție, Dumnezeul nostru, slavă ție" etc.

Putem inventa și altele. În viața de zi cu zi, acesta este un mod foarte simplu de a "sfinți numele", de a sfinți totul prin nume, de a pune numele ca pe o pecete a eternității peste ființe și lucruri, de a descifra o situatie cu ajutorul lui. Căci Dumnezeu ne vorbeste continuu prin ființe, lucruri, întâlniri... Numele se revelează la fel de complex ca și un diamant cu mii de fațete, fiecare corespunzând unui lucru, unui chip, unei situații...

Desigur, nu este vorba, la cei mai mulți dintre noi, de invocarea continuă a numelui, ci măcar să facem să țâșnească din când în când un strigăt de ajutor, sau de mărire a lui Dumnezeu. Problema este să nu uităm de Dumnezeu. Căci uitarea este cel mai mare păcat, spun cei duhovnicești. Uitarea, somnambulismul, insensibilitatea sufletului, împietrirea inimii. Și atunci, dintr-o dată, trebuie să ne aducem aminte de Dumnezeu, chiar dacă numai pentru a-l înfrunta, precum Iacob sau pentru a ne ridica împotriva lui, precum Iov. Să strigăm către el, către Dumnezeu cel viu și nu să amutim în fața zidului de neclintit al destinului, al neantului, al dezastrului inevitabil. Doamne, pentru ce? "Tu m-ai luat drept țintă" - îl citez pe Iov. "Vei înceta tu, în sfârșit, să mă privesti spre a-mi da timp să-mi înghit saliva?" - iarăsi Iov. Doamne, vino în ajutorul meu. Călăuzeste-mă, luminează-mă. Nu voia mea, ci voia ta. Și în bucurie, sau pur si simplu în plăcerea smerită de a exista: slavă ție, Doamne, slavă ție. Atunci ne dăm seama că avem mult mai mult timp pentru a ne ruga decât ne-am fi imaginat... Invocarea numelui: rugăciunea celor care nu au timp să se roage.

Celălalt lucru pe care aș vrea să-l spun în legătură cu "sfințirea numelui" este că nu există, pentru Isus, o separare statică între sacru și profan, nu există reguli care să despartă curatul de necurat. Viața noastră de zi cu zi se miscă între Kiddouch haschem, "sfințirea numelui" și Hilloul haschem, "profanarea numelui" și hotarul este într-o continuă mișcare, el trece prin inima noastră, prin gura care grăiește din prisosul inimii, prin privire.

Totul poate fi sfințit, de vreme ce, spune Zaharia, "orice vas va fi închinat Domnului", iar "cinstea și slava" popoarelor vor intra în Noul Ierusalim, spune Apocalipsa. Nimeni nu este prin excelentă "bun" sau "rău"; pentru un pedagog, un judecător și pentru orice om responsabil, aceasta este cheia legăturii cu ceilalți.

Și dacă tehnica ne eliberează și ne va elibera din ce în ce mai mult de muncile fizice extenuante și de stereotipiile intelectuale, este pentru ca să putem regăsi posibilitatea de a sfinți numele prin simplul contact cu materialele, prin practicarea unei arte, prin controlul calm al inteligenței încorporate în mașini (lucru imposibil în afara unei revoluții culturale).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu