sâmbătă, 1 septembrie 2018

† Duminica a 22-a de peste an (B): Credința inimii [2 septembrie 2018]

Isus cu fariseii și cărturarii.
Credința inimii
pr. Isidor Chinez  – Izvoarele [IS] ora 8:00 (2 septembrie 2018)
Lecturi: Deuteronom 4,1-2.6-8; Iacob 1,17-18.21b-22.27; Evanghelia Marcu 7,1-8.14-15.21-23; lecturi.

Omilie


După ce am petrecut vacanţele, acum, puţin câte puţin, viaţa vine la normal. Evanghelia ne călăuzeşte la urmarea lui Isus care vrea şi astăzi să ne facă discipolii săi. Participând la Liturghia duminicală, în care cuvântul Domnului este explicat și la Euharistie, trebuie să ne interesăm despre credința inimilor noastre: este miezul problemei religioase. Acest cuvânt este lumina pentru pașii noștri…




Dumnezeu se dăruiește în poruncile sale oamenilor pentru că vrea vecinătatea noastră, vrea ca omul să fie fericit. În prima lectură luată din Cartea Deuteronomului (Dt 4,1-2.6-8), scrisă târziu, pe la 600 de ani înainte de Cristos, când comunitatea ebraică era dispersată și în dificultate din cauza exilului babilonic. Moise – legislatorul religios a lui Israel care vorbea cu Dumnezeu – ne amintește ce s-a întâmplat cu poporul ales. El a fost ales de Domnul spre a elibera poporul său, Israel, de sclavia Egiptului. Prin dăruirea Legii, Dumnezeu i-a oferit „pașaportul spre libertate”: „acum, Israel, ascultă hotărârile şi judecăţile pe care te învăţ să le împliniţi pentru ca să trăiţi!” (v. 1). Expresia „hotărârile şi judecăţile” se referă la Lege [Torah], cu sensul de orientare în viață obișnuită, însuflețită de descoperirea lui Dumnezeu. Să asculte, să pună în practică legea venită de la Dumnezeu și pe care omul nu va putea să o schimbe: „nu adăugaţi nimic la cele ce vă poruncesc eu şi nu scoateţi nimic din ele, ci păziţi poruncile Domnului Dumnezeului vostru pe care vi le dau eu!” (v. 2). Isus astăzi critică fariseii ce se ocupă de eliminarea poruncilor lui Dumnezeu: „lăsând la o parte porunca lui Dumnezeu, voi ţineţi tradiţia oamenilor” (Mc 7,8). Pe muntele Sinai, Dumnezeu a făcut o alianță cu poporul său: s-a angajat pentru el și s-a ținut de promisiune. Poporul a înțeles cât de mult îi iubește Dumnezeu. Deuteronomul amintește că legea dată pe Sinai este o lege de trăit, de exercitat, de „practicat”: „să le păziţi şi să le împliniţi” (v. 6). Motivul observării este legat de viață: astfel că Israel nu are numai legi bune, care îl constituie drept un popor înțelept, dar și un Dumnezeu „vecin” cu el gata să-l asculte cum îl invocă.



În a doua lectură, apostolul Iacob (Iac 1,17-18.21b-22.27) se adresează discipolilor lui Isus evrei cu un limbaj familiar lor și îi invită să trăiască astfel viața cea nouă din ziua botezului lor. Dumnezeu „a voit să ne dea naştere printr-un cuvânt de adevăr” (v. 18). Expresia este folosită în tradiția misionară și catehetică a Bisericii pentru a indica evanghelia, vestea cea bună: o lumină în întunericul acestei lumi. În centrul acestei vieți este Isus Cristos: darul incomparabil al Cuvântului lui Dumnezeu. Acest cuvânt este semănat în fiecare din noi: „primiţi cu blândeţe cuvântul care a fost sădit în voi şi care poate mântui sufletele voastre!” (v. 21). Nouă ne revine responsabilitatea de al primi cu umilință acest cuvânt; el este în măsură să ne salveze. Creștinii sunt fiii iubirii lui Dumnezeu. Nu putem vorbi despre har fără Lege; Legea [Torah] este darul gratuit a lui Dumnezeu prin excelență. Iacob nu are în minte legea pentru lege, ci porunca cea nouă a iubirii asupra căreia interpretează faptele legii și ale iubirii. Iacob ne invită că nu este suficient a asculta, dar trebuie pus în practică: „religiozitatea curată şi fără pată înaintea lui Dumnezeu şi a Tatălui este aceasta: a-i vizita pe orfani şi pe văduve în necazurile lor şi a se păstra nepătaţi de lume” (v. 27). Iată, practica religiei! Iată, practica moralei! Fără comentarii…

În Evanghelie luată după sfântul Marcu (Mc 7,1-8.14-15.21-23) vedem pe Isus în fața fariseilor. Sunt ultimii păzitorii ai legii lui Moise și ai tradițiilor umane. Fariseii constată numeroase încălcări comise de discipoli lui Cristos: sunt încălcări ale tradiției bătrânilor. Dar Isus le reproșează că lăsă de o parte poruncile lui Dumnezeu pentru a ține tradiţia oamenilor.

Isus profită de un scandal fals pus în scenă de unele persoane care abordează problema foarte gravă a coruperii religiei. Suntem tot în Galileea, într-un ţinut îndepărtat de capitală, centrul religiei. Aici şi-a început misiunea publică, vestind celor săraci şi mici apropierea împărăţiei lui Dumnezeu. Câţiva farisei și cărturari vin de la Ierusalim ca să discute cu el. Faima lui ajunsese în capitală şi aceştia au venit nu ca să-l acuze, dar simplu, ca să discute cu el. Cristos este la începutul predicării şi încă destul de departe de Ierusalim ca să trezească opoziţia celor de la Templu. Este cunoscut faptul că fariseii respectau nu numai Legea (Torah) dar şi multe adăugiri de-a lungul anilor din partea înţelepţilor lui Israel. Aceste adăugiri sunt cele pe care evanghelistul le numește „tradiţia bătrânilor”. Cu aceste prescripţii rituale se urmărea respectarea lui Dumnezeu. Aceşti farisei şi cărturari, văzând că discipolii lui Isus nu respectă practicile de purificare înainte de a se aşeza la masă, se scandalizează. Cum se poate? Tradiţia noastră iudaică porunceşte spălarea mâinilor înainte de masă, mai ales la întoarcerea de la piaţă unde este posibil să fi atins mâncăruri necurate sau persoane murdare sau spurcate, iar ucenicii nu o respectă: „mănâncă cu mâinile nespălate” (v. 2). Reproşul lor stă nu împotriva unei reguli de igienă, ci împotriva nerespectării unei prescripţii rituale. Spălarea mâinilor era cerută la început doar preoţilor, dar fariseii, voind un popor perfect, au extins-o la toţi.

Isus îi apără pe apostoli şi demască modul ipocrit de a trăi religia. Cristos spune despre bunătatea creației: „nu este nimic în afara omului care, intrând în el, să-l poată face impur” (v. 15), adică: nu atingând o mâncare rea, devii rău; nu dând mâna cu o persoană necinstită devii necinstit. Căci nimeni nu poate să-mi transmită răutatea sa dacă eu nu vreau. La fel, nu devii bun atingând sfinţii, altarele sau imaginile sacre. Devii sfânt doar atunci când începi să trăieşti sfinţenia. În gândirea lui Isus, religia nu este adevărată şi nu-l salvează pe om atunci când este redusă doar la exterioritate, la reguli magice, la atitudini pioase în exterior. Este incomod acest mesaj şi mereu actual. Nu este pusă în discuție Legea [Torah] dată de Dumnezeu lui Moise, dar interpretarea și modalitățile puse în practică de farisei. Isus se aruncă asupra „tradițiilor oamenilor”, care fac să uităm atitudinile fundamentale ale poruncilor divine.

Dumnezeu nu poate fi înşelat, aşa cum omul se înşeală de multe ori privind aspectul exterior. Dumnezeu nu se cinsteşte respectând, de ochii lumii, „tradiţiile bătrânilor”... care rămân bune sau mai puţin bune... Credința nu stă în respectarea unor reguli umane... Raportul nostru cu Dumnezeu este definit la alt nivel: cel al inimii. Nu la cel exterior. Noi suntem în faţa lui Dumnezeu nu cum ne arătăm la ultima modă a timpului, ci aşa cum suntem: în inimă. Religiozitatea ucenicului lui Cristos este credința inimii. Aici trebuie să fim atenți!



[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu