duminică, 24 decembrie 2017

† Nașterea Domnului [Crăciunul - Aurora]: Un copil culcat în iesle (luni, 25 decembrie 2017)

Adorația păstorilor -
de Anton Raphael Mengs.
Un copil culcat în iesle 
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (luni, 25 decembrie 2017)
Lecturi: Isaia 62,11-12;Tit 3,4-7; Evanghelia Luca 2,15-20. 

Omilie


În zorile acestei dimineți de Nașterea Domnului, lumina ne ajută să vedem un copil culcat în iesle, vegheat cu grijă de Maria, mama sa, și de Iosif. Acest eveniment este unic. Timpul Crăciunului e o sărbătoare care ne invită să descoperim în pruncul Isus chipul lui Dumnezeu. Suntem invitați să medităm ce se petrece în noaptea Crăciunului.

Cuvântul despre mântuire din cartea lui Isaia (Is 62,11-12)cunoscătorii îi spun al treilea Isaia (cap. 56-66) – face să se audă un anunț ieșit din comun care răsună până la marginile pământului. Profetul vestește oraculul mântuirii într-un momentul disperat din istoria lui Israel: exilul babilonic. Acum Israel nu mai este un popor: fără țară, fără rege, fără capitală, fără templu… Profetul intervine în această situație tragică pentru a proclama că Dumnezeu rămâne fidel și, de aceea, va face ca poporul său să retrăiască experiența exodului, adică a ieșirii din Egipt. Exilații sunt îndemnați stăruitor să facă drumul întoarcerii și al libertății pentru ca venirea Domnului Mântuitor să facă din această comunitate un popor sfânt și răscumpărat. „Spuneţi fiicei Sionului: «Iată, vine mântuirea ta!»” (v. 11). Domnul îi va conduce în țara promisă și el însuși se va reîntoarce să locuiască în Sion, așa încât cetatea distrusă – Ierusalimul – să fie chemată „Cetate căutată, nepărăsită” (v. 12). În fața acestei intervenții a lui Dumnezeu, națiunile își vor da seama de iubirea lui Dumnezeu față de poporul său și îi vor numi: „popor sfânt, răscumpărat de Domnul” (v. 12), adică poporul care îi aparține Domnului. Acest text folosit la liturgia din zorii nașterii Domnului ne vorbește nouă despre o nouă întâlnire a lui Dumnezeu în Fiul său născut în ieslea Betleemului: adevăratul Mântuitor și eliberator al omenirii.


În Scrisoarea către Tit (Tit 3,4-7), sfântul Paul recunoaște că „s-a arătat bunătatea şi iubirea de oameni a lui Dumnezeu, mântuitorul nostru, nu prin faptele [noastre]…, ci din îndurare” (vv. 4-5). Raportul pe care omul îl stabilește cu Dumnezeu nu se naște din inițiativa omului, ci din aceea a lui Dumnezeu îndurător. Unicul mod autentic cu care este posibil să trăim Crăciunul este acela de a fi săraci, adică persoane care nu ridică pretenții față de Dumnezeu, ci sunt disponibile să recunoască iubirea care întrece orice așteptare. Dacă omul îl primește pe Isus, Dumnezeu îl salvează prin botez reînnoindu-l în Duhul Sfânt, „pe care l-a revărsat din belşug asupra noastră prin Isus Cristos, mântuitorul nostru” (v. 6), schimbându-i istoria. Cu nașterea lui Cristos și cu moartea sa, omul primește o viață nouă. Este manifestarea iubirii și a milostivirii divine.

În Evanghelia după sfântul Luca (Lc 2,15-20) păstorii sunt cei mai săraci, sunt destinatarii întâlnirii cu Domnul: „păstorii au spus unii către alţii: «Să mergem până la Betleem şi să vedem acest cuvânt care s-a făcut şi ce ne-a făcut cunoscut Domnul!»” (v. 15). Păstorii primesc anunțul. Sunt primii care l-au văzut. În timpul lui Isus păstorii nu erau bine văzuți. Și aceasta din cauza muncii lor: nu frecventau deloc sinagogile; erau oameni simpli, murdari pentru că se ocupau de oi. Cu toate acestea ei sunt primii locuitori care au mers la Isus. Numai cine este sărac poate trăi profund și gusta misterul întrupării; înțelege măreția minunată a acestui copil: Isus este fratele nostru. Numai cine este sărac își pune încrederea în Dumnezeu și nu în puterea sau în bogățiile sale...

„Au plecat, deci, în grabă şi i-au găsit pe Maria, pe Iosif şi copilul culcat în iesle” (v. 16). Imaginea şochează prin simplitatea ei. Ceea ce uimeşte cel mai mult este absenţa oricărei trăsături de minune. Păstorii sunt învăluiţi şi plini de teamă în faţa măreției lui Dumnezeu, dar semnul pe care îl primesc este foarte simplu: „Veţi găsi un copil înfășat şi culcat în iesle” (Lc 2,12). Şi când ajung la Betleem nu văd altceva decât „un copil pus în iesle”. Minunăţia Crăciunului stă aici: este proclamat Domnul, Mesia şi Mântuitor un copil înfăşat în scutece şi pus într-o iesle…

„După ce l-au văzut, au făcut cunoscut cuvântul […] despre acest copil” (v. 17). Uimește simplitatea și gloria, slăbiciunea și măreția. Fără descoperirea de către îngeri nu vom înţelege că acel copil pus într-o iesle este „Domnul” [în ebraică Adonai]. „Vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul” (Lc 2,11), ne spune evanghelia. Fără  pruncul pus în iesle nu vom înţelege că gloria adevăratului Dumnezeu este diferită de măreția omului. Acest uimitor amestec de glorie şi simplitatea constituie o severă judecată împotriva lumii – chiar creștine – întotdeauna tentată să ascundă simplitatea goală a copilului și să o lege la formele seducătoare ale puterii și prestigiului. Dar în acest caz nu mai celebrăm gloria lui Dumnezeu și a nașterii sale, dar măreția inutilă a omului. Isus este cu adevărat un Dumnezeu între noi, părtaș al existenţei noastre. Și aceasta este frumusețea nașterii Domnului.

„Păstorii s-au întors, glorificându-l şi lăudându-l pe Dumnezeu pentru tot ce au auzit şi au văzut” (v. 20), căci i-a făcut protagoniști sau inițiatorii evenimentelor mântuirii. Ei sunt mesagerii nu numai de nașterea unui copil dar despre semnificația evenimentelor, despre manifestările actuale și prezenta bunăvoință divină în umanitatea în Isus, Mântuitorul și Mesia. Pentru a-l lăuda și glorifica pe Dumnezeu, trebuie să fii uimit și îndrăgostit de el…

Mesajul de Crăciun este aceasta: Dumnezeu ne iubește pe toți așa cum suntem. Nici unul dintre noi să nu se simtă judecat pentru trecutul sau prezentul său. Să ne încredințăm iubirii milostive a lui Dumnezeu. Să-l rugăm pe Domnul să ne dea credință vie, speranță neclintită și iubire, nouă și altora.

Sărbători fericite și binecuvântate!



[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989]; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu