Arhiepiscopul Charles J. Chaput |
Miercurea Cenuşii, începutul
Postului Paştilor în ritul latin, cade în 5 martie în acest an. Trăit bine,
Postul poate converti inimile şi transforma viaţa unei persoane. Aceasta este
scopul acestei perioade – a ne pregăti pentru miracolul Învierii. Dar
auto-examinarea, căinţa şi împăcarea sunt rareori lipsite de suferinţă; ele pot
părea mult mai uşoare în teorie decât sunt în practică. Aşadar, începând drumul
Postului din acest an, câteva simple întrebări şi răspunsuri ne pot ajuta pe
drumul nostru.
Împăcarea sună minunat ca
idee, dar cum să te împaci cu cineva care te-a rănit amarnic şi nici măcar nu
recunoaşte că a greşit? Iertarea nu este o stradă cu două sensuri?
A-i ierta pe cei care ne-au rănit
este problema noastră. A face iertarea noastră condiţionată de
recunoaşterea de către cealaltă persoană a vinei sale este doar un alt mod de a
cere dreptate şi a insista pe “drepturile” noastre. Aceasta este o formă
subtilă de mândrie. Isus i-a iertat pe ucigaşii Lui chiar şi atunci când ei îl
batjocoreau în timp ce era ce cruce. Iertarea Lui a fost un dar gratuit,
necondiţionat. Nu îl putem urma pe Isus dacă nu facem la fel.
Totuşi, aveţi dreptate că atunci
când există o ruptură între două persoane, aceasta nu poate fi vindecată decât
dacă amândouă persoanele doresc sincer să o vindece. Chiar şi atunci, cineva
sau ceva trebuie să ofere un mijloc pentru a le aduce înapoi împreună. Acesta
este rolul lui Dumnezeu. Împăcarea este lucrarea lui Dumnezeu. A căuta
împăcarea este lucrarea noastră. Trebuie să facem tot ce putem pentru a ne
împăca cu ceilalţi, şi apoi să lăsăm restul în mâinile lui Dumnezeu.
Dacă dreptatea este un lucru
bun, atunci de ce ar trebui pur şi simplu să renunţ la ea când vine vorba de
propriile mele nevoi?
Nu trebuie. Este întotdeauna
întemeiat să insistaţi să fiţi trataţi corect şi onest, şi suntem obligaţi să
îi tratăm pe ceilalţi în acelaşi fel. Din păcate, toţi suntem păcătoşi – ceea ce
înseamnă că, inevitabil, îi vom trata nedrept pe ceilalţi şi vom fi noi înşine
trataţi nedrept. Ca rezultat, viaţa poate deveni foarte rapid o reţea de
revendicări şi contra-revendicări mânioase unii împotriva celorlalţi, multe
dintre ele juste, şi majoritatea dintre ele de nesoluţionat.
Singurul mod de a putea ieşi din
această încâlcitură este să iertăm. Iertarea este un act de libertate. Creează
noi posibilităţi. Ne eliberează de povara propriului nostru egoism rănit, şi îi
ajută şi pe ceilalţi să ierte şi să se elibereze. A-i încredinţa revendicările
noastre lui Dumnezeu ne despovărează de o mare greutate – o greutate care ne va
deforma, oricât de legitime ar fi reclamaţiile noastre, dacă o purtăm prea mult
timp.
Lucrăm mai bine pentru dreptate în
numele altora. Când vine vorba de situaţia noastră personală, egoul stă
întotdeauna în cale şi ne întunecă judecata. Marele paradox al planului lui
Dumnezeu este acela că dobândim dreptatea doar prin practicarea milostivirii.
Milostivirea îl schimbă atât pe cel care o dă cât şi pe cel care o primeşte.
Înmoaie şi cea mai împietrită inimă. De aceea Scriptura leagă atât de des
milostivirea de apa în deşert: readuce viaţa. Încurajează convertirea şi
iubirea, care duc la fapte de dreptate, care construiesc pacea. Aşadar, dacă
doriţi dreptate pentru voi şi pentru alţii, iertaţi. Puneţi înainte
milostivirea. Dreptatea va urma.
De ce trebuie să mă pun sub
acuzaţie pentru a mă pregăti pentru Paşti? Nu sunt Paştile sărbătoarea vieţii
noi? Unde este bucuria în a petrece Postul ca procuror în propriul meu proces?
Ne datorăm nouă înşine exact
aceeaşi milostivire pe care o datorăm celorlalţi. Scopul Postului nu este
înjosirea noastră. Scopul este purificarea inimilor noastre. Postul este
perioada în care învăţăm limbajul pocăinţei şi al iertării prin disciplinarea
minţii, spiritului şi poftelor noastre, pentru ca nimic să nu ne împiedice de
la a asculta glasul lui Dumnezeu şi a-l căuta. Bucuria Postului vine din
încrederea noastră în învierea unui Mântuitor care ne va elibera de păcat şi ne
va reda viaţa.
Desigur, dacă nu înţelegem
propria noastră stare de păcătoşi, dacă nu înţelegem caracterul imperios al
pocăinţei şi al reconcilierii, Crucea nu are nici un sens; Învierea nu are nici
un sens. Bucuria pascală este bucuria eliberării şi a vieţii noi. Dacă
nu credem în adâncul nostru că avem cu adevărat nevoie disperată de toate
acestea, Paştile sunt doar un alt pretext pentru cumpărături de sărbători; şi
Sacramentul Spovezii, postirea şi pomana sunt o pierdere de vreme.
Dar în tăcerea inimilor noastre,
dacă suntem oneşti, ştim că însetăm după ceva mai mult decât egoismul nostru şi
greşelile noastre. Suntem făcuţi pentru slavă, şi suntem lipsiţi de această
slavă până când Dumnezeu nu ne umple cu prezenţa Sa. Toate lucrurile sunt
înnoite prin victoria lui Isus Cristos – chiar şi păcătoşii ca noi. Sângele
vărsat pe Cruce îndepărtează moartea. Ne curăţă pe toţi ca vase care să
primească viaţa nouă a lui Dumnezeu. Învierea ne umple cu însăşi viaţa lui
Dumnezeu.
Postul Mare este o oportunitate
şi un har, nu o povară. Să folosim aceste săptămâni ale Postului din acest an
pentru a ne curăţa şi a ne pregăti inimile, pentru ca să îl putem primi la
Paşti pe Isus Cristos, şi să participăm la viaţa Sa în întreg acest an.
(Sursa: Chaput
Charles J., ”Trei întrebări simple în pragul Postului Mare”; Sursa: http://www.zenit.org/ Zenit, 28 februarie 2014;
trad. Oana Capan; http://lumea.catholica.ro/2014/03/trei-intrebari-simple-in-pragul-postului-mare/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu