Se ştie că una dintre zilele de
peste an care strâng cei mai mulţi credincioşi este Miercurea Cenuşii. Deşi nu
este o zi de sărbătoare obligatorie, mulţi oameni nu ar lăsa să treacă această
zi fără să ajungă la biserică pentru a fi marcaţi pe frunte cu semnul crucii cu
cenuşă. Chiar şi oamenii care vin rar la Biserică peste an fac efortul de a
veni în Miercurea Cenuşii. Cum a devenit această practică o parte atât de
importantă pentru atât de mulţi credincioşi? Cine a venit cu ideea acestui
ritual destul de ciudat? Cum explicăm popularitatea murdăririi frunţii noastre
cu cenuşă, pentru ca apoi să mergem toată ziua cu murdărie pe faţă? Cei care nu
cunosc acest obicei al nostru ne arată spre frunte spunându-ne că ne-am
murdărit, aşteptându-se ca noi să ne spălăm imediat, dar mulţi catolici poartă
acea cenuşă întreaga zi.
Cenuşa în Biblie
Originea obiceiului folosirii
cenuşii în ritualuri religioase se pierde în negura preistoriei, dar găsim
referinţe la această practică în tradiţia noastră religioasă descrisă în
Vechiul Testament. Profetul Ieremia, de exemplu, cheamă la pocăinţă astfel:
“Fiica poporului meu, încinge-te cu sac şi-ţi presară cenuşă pe cap” (Ieremia
6,26). Profetul Isaia, pe de altă parte, critică folosirea sacului şi a
cenuşii, ca fiind nepotrivite pentru a-i fi pe plac lui Dumnezeu, dar astfel el
ne arată că această practică este binecunoscută în Israel: “Este oare acesta un
post care îmi place, o zi în care omul îşi smereşte sufletul său? Să-şi plece
capul ca o trestie, să se culce pe sac şi în cenuşă, oare acesta se cheamă
post, zi plăcută Domnului?” (Isaia
58,5). Profetul Daniel îi cere lui Dumnezeu să salveze Israelul, cu sac şi
cenuşă ca semn al pocăinţei Israelului: “Şi mi-am îndreptat faţa către Domnul
Dumnezeu, stăruind în rugăciune şi în rugi fierbinţi, cu post, sac şi cenuşă” (Daniel 9,3).
Poate cel mai cunoscut exemplu de
pocăinţă din Vechiul Testament implică de asemenea sac şi cenuşă. Când profetul
Iona ascultă în sfârşit porunca lui Dumnezeu şi predică în marea cetate Ninive,
predicarea lui este uimitor de eficientă. Cuvintele mesajului său sunt duse
până la rege. “Şi a ajuns vestea până la regele Ninivei. Acesta s-a sculat de
pe tronul său, şi-a lepădat veşmântul lui cel scump, s-a acoperit cu sac şi s-a
culcat în cenuşă” (Iona 3,6). În
cartea Iuditei găsim acte de pocăinţă care specifică faptul că cenuşa era pusă
pe capetele oamenilor: “Şi tot Israelul, bărbaţi, femei şi copii, locuitori ai
Ierusalimului, au căzut cu faţa la pământ în templu, şi-au presărat cenuşă în
cap şi au întins mâinile înaintea Domnului” (Iudita 4,11; vezi şi 4,15 şi 9,1).
Chiar înainte de perioada Noului
Testament, rebelii care luptau pentru independenţa evreilor, macabeii, se
pregăteau pentru luptă folosind cenuşă: “Şi au postit în ziua aceea şi s-au
îmbrăcat cu saci şi cenuşă au pus pe capetele lor şi şi-au rupt hainele” (1Macabei 3,47; vezi şi 4,39). În Noul
Testament, Isus se referă la folosirea sacului şi cenuşii ca semne ale
pocăinţei: “Vai ţie, Corazin, vai ţie, Betsaida! Căci dacă s-ar fi făcut în Tir
şi în Sidon minunile săvârşite în voi, de mult ar fi făcut pocăinţă în sac şi
cenuşă” (Matei 11,21; Luca 10,13).
Cenuşa în istoria Bisericii
În ciuda tuturor acestor
referinţe din Scriptură, există puţine relatări privind folosirea cenuşii în
Biserică în primul mileniu de creştinism. Thomas Talley, un expert în istoria
anului liturgic, afirmă că prima liturgie databilă clar a Miercurii Cenuşii, în
care se vorbeşte despre presărarea cenuşii, se găseşte într-o carte liturgică
din anul 960. Înainte de aceasta, cenuşa a fost folosită ca semn de admitere în
Ordinul Penitenţilor. În secolul al VI-lea, ritul mozarabic spaniol cerea
marcarea frunţii cu cenuşă când se accepta o persoană grav bolnavă în Ordinul
Penitenţilor. La începutul secolului al XI-lea, abatele Aelfric nota că există
obiceiul ca toţi credincioşii să ia parte la o ceremonie în Miercurea dinaintea
Postului, care includea impunerea cenuşii. Spre sfârşitul acelui secol, Papa
Urban al II-lea cerea folosirea generală a cenuşii în acea zi. Doar mai târziu
această zi avea să fie numită Miercurea Cenuşii.
La început, clericii şi bărbaţii
aveau cenuşa presărată pe capetele lor, în timp ce femeilor li se făcea semnul
crucii cu cenuşă pe frunte. În cele din urmă însă ritualul folosit pentru femei
a ajuns să fie folosit şi pentru bărbaţi. În secolul al XII-lea, s-a dezvoltat
regula ca cenuşa să fie obţinută prin arderea ramurilor de palmier de la
Duminica Floriilor din anul anterior. Multe parohii îi invită şi astăzi pe
credincioşi să vină cu aceste ramuri de palmier la biserică, înainte să înceapă
Postul, pentru un ritual de ardere a acestor ramuri după Liturghie.
Ordinul Penitenţilor
Se pare astfel că folosirea
cenuşii la începutul Postului Mare este o extindere a folosirii cenuşii la cei
care intrau în Ordinul Penitenţilor. Această practică a caracterizat celebrarea
Sacramentului Spovezii de-a lungul celei mai mari părţi a primului mileniu din
istoria Bisericii. Cei care comiseseră păcate grave şi le mărturiseau
Episcopului sau reprezentantului său şi primeau o penitenţă care trebuia
îndeplinită într-o perioadă de timp. După încheierea penitenţei, aceste
persoane erau reconciliate de către Episcop printr-o rugăciune de iertare ce se
făcea în mijlocul comunităţii.
În perioada în care trebuiau să
îşi îndeplinească penitenţele, penitenţii aveau adesea locuri speciale în
biserică şi purtau haine specifice, care indicau statutul lor. Asemenea
catecumenilor care se pregăteau pentru Botez, şi ei erau adesea scoşi din
biserică după Liturghia cuvântului. Acest întreg proces semăna cu itinerariul
de convertire al catecumenilor, deoarece Biserica vedea căderea în păcate grave
după Botez ca un semn al faptului că persoana în cauză nu se convertise cu
adevărat. Penitenţa era o a doua încercare de încurajare a acelei convertiri.
De fapt Părinţii Bisericii primare numeau Spovada ca “al doilea Botez”.
Postul s-a dezvoltat în Biserică
pe măsură ce întreaga comunitate se ruga şi postea pentru catecumenii care se
pregăteau pentru Botez. În acelaşi timp, acei membri ai comunităţii care erau
deja botezaţi se pregăteau să îşi înnoiască la Paşti promisiunile de la Botez,
alăturându-se astfel catecumenilor în căutarea aprofundării propriei
convertiri. Era natural deci ca Ordinul Penitenţilor să se concentreze pe
Postul Mare, Spovada fiind adesea celebrată în Joia Mare, pentru ca cei tocmai
reconciliaţi cu Dumnezeu să poată să ia parte la liturgiile Triduumului. Cu
Postul Mare ca o perioadă în mod evident centrată pe Botez, Spovada şi-a găsit
de asemenea un loc aici.
Schimbarea înţelegerii
Postului Mare
Cu dispariţia catecumenatului din
viaţa Bisericii, modul în care oamenii au înţeles perioada Postului Mare s-a
schimbat. În Evul Mediu, accentul nu mai era atât de evident pus pe Botez. În
schimb se sublinia foarte mult patima şi moartea lui Cristos. Arta medievală a
reflectat această centrare tot mai mare pe suferinţele Mântuitorului; la fel şi
pietatea populară. Postul Mare a devenit un timp de recunoaştere a propriei
noastre vine pentru păcatele ce au condus la patima şi moartea lui Cristos.
Pocăinţa era astfel văzută ca o cale de evitare a pedepsei pentru păcat mai
mult decât ca o cale de înnoire a angajamentelor baptismale.
Dispariţia treptată a Ordinului
Penitenţilor a făcut ca în timp folosirea cenuşii să nu mai aibă legătură cu
contextul originar. Accentul pus pe penitenţa personală şi pe Sacramentul
Spovezii a continuat în Postul Mare, dar legătura cu Botezul nu mai era
evidentă pentru majoritatea credincioşilor. Aceasta se reflectă în formula care
a ajuns să fie asociată cu impunerea cenuşii: “Aminteşte-ţi că din ţărână eşti
şi în ţărână te vei întoarce!” Acest text evidenţiază mortalitatea noastră,
fiind un îndemn la a lua în serios chemarea la pocăinţă, fără să se întrevadă
prea mult vreo semnificaţie baptismală. Această subliniere a mortalităţi este
în ton cu experienţa de viaţă din Evul Mediu, când ameninţarea cu moartea era
mereu prezentă. Mulţi oameni mureau de foarte tineri, iar diferitele molime
făceau moartea şi mai răspândită.
Miercurea Cenuşii după
Conciliul Vatican II
Conciliul Vatican II (1962-65) a
invitat la o înnoire a Postului Mare, prin redescoperirea străvechiului său
caracter baptismal. Această redescoperire a fost în mod special promovată de
refacerea catecumenatului cerut de Ritualul Iniţierii Creştine a Adulţilor
(1972). Pe măsură ce catolicii interacţionau tot mai mult cu catecumenii în
etapa finală a pregătirii lor pentru Botez, ei au început să înţeleagă Postul
Mare ca o perioadă de pregătire baptismală şi de înnoire baptismală.
Dat fiind că Miercurea Cenuşii
marchează începutul Postului Mare, este evident că şi pentru această zi a
început redescoperirea dimensiunii baptismale. O aluzie ne-o dă a doua formulă
ce se spune la impunerea cenuşii: “Întoarceţi-vă de la păcat şi credeţi în
Evanghelie”. Deşi nu se menţionează explicit Botezul, această formulă ne
aminteşte de promisiunile făcute la Botez, de a respinge păcatul şi de a ne
mărturisi credinţa. Este o chemare clară la convertire, la acea mişcare de
îndepărtare de păcat şi de apropiere de Cristos, pe care trebuie să o facem în
mod repetat de-a lungul vieţilor noastre.
La început de Post Mare,
Miercurea Cenuşii ne cheamă la un itinerar de convertire ce marchează toată
această perioadă. În timp ce catecumenii intră în ultima etapă a pregătirii lor
pentru Sacramentele pascale, noi suntem chemaţi să mergem alături de ei, pentru
ca să fim pregătiţi să ne înnoim promisiunile baptismale la sosirea Paştilor.
Lecturile pentru Miercurea
Cenuşii
Lecturile din Miercurea Cenuşii
subliniază această chemare la convertire. Prima lectură din profetul Ioel este
o chemare la întoarcerea la Domnul “cu post, cu plâns şi cu tânguire”. Ioel ne
aminteşte că Dumnezeu este “milostiv şi îndurător, îndelung răbdător şi plin de
bunătate, şi nu se bucură de pedeapsa pe care a trimis-o asupra voastră”,
invitându-ne astfel să fim încrezători în iubirea lui Dumnezeu în timp ce
căutăm să ne înnoim viaţa cu Dumnezeu. Este important să observăm faptul că
Ioel nu cheamă doar la convertirea personală. Apelul său este unul către tot
poporul, aşadar el spune: “Sunaţi din trâmbiţă în Sion, rânduiţi un timp de
post sfânt, chemaţi pe toţi la adunare! Strângeţi poporul, vestiţi o adunare
sfântă; aduceţi-i pe bătrâni, strângeţi copiii, chiar şi pe pruncii de la sân!”
Intrând în acest timp de înnoire, noi ne unim cu întreg poporul lui Dumnezeu,
pentru că cu toţii avem nevoie de o continuă convertire şi suntem chemaţi să ne
susţinem unii pe alţii pe acest drum. Imitându-i pe cei care se alăturau
Ordinului Penitenţilor în trecut, noi toţi devenim o comunitate de penitenţi ce
caută să se apropie tot mai mult de Dumnezeu prin pocăinţă şi înnoire.
Cu un ton diferit, dar nu mai
puţin imperativ, Sf. Paul ne imploră în a doua lectură: “împăcaţi-vă cu
Dumnezeu!” “Acum”, insistă el, “este timpul potrivit; iată, acum este ziua
mântuirii”. Timpul întoarcerii la Domnul este deci acum, în acest timp sfânt,
chiar în această zi. Cât priveşte Evanghelia din Miercurea Cenuşii, ea ne dă
sfaturi despre cum să acţionăm în timpul Postului Mare. Isus vorbeşte despre
principalele trei discipline pentru această perioadă: pomana, rugăciunea şi
postul. Toate aceste activităţi spirituale, ne învaţă Isus, trebuie să fie
făcute fără dorinţa de a primi recunoaştere din partea altora. Ideea nu este că
trebuie să ne rugăm doar singuri, nu şi în comunitate, de exemplu, ci că nu
trebuie să ne rugăm pentru ca alţii să spună cât de sfinţi suntem. Acelaşi
lucru se aplică şi postului şi operelor de caritate; ele nu trebuie să fie
ascunse ci trebuie făcute din iubire pentru Dumnezeu şi pentru semeni, nu
pentru a fi văzuţi de ceilalţi.
Există desigur o anumită ironie
în folosirea acestei Evanghelii, care ne spune să ne spălăm feţele ca să nu
arătăm oamenilor că postim, tocmai în ziua în care noi umblăm cu cenuşă pe
frunte. Avem în fapt o nouă ocazie de a face ceea ce ne spune Isus: să nu
participă la ritualuri religioase doar de ochii lumii. Noi purtăm cenuşa nu
pentru a ne proclama sfinţenia ci în semn de recunoaştere a apartenenţei
noastre la comunitatea păcătoşilor care caută pocăinţa şi înnoirea.
De la cenuşă la izvor
Chemarea la convertirea continuă
reflectată în aceste lecturi este şi mesajul cenuşii. Noi parcurgem Postul Mare
de la cenuşă la izvorul baptismal. Ne “murdărim” feţele în Miercurea Cenuşii şi
suntem curăţaţi în apele izvorului. Mai profund, îmbrăţişăm nevoia de a muri
faţă de păcat şi egoism la începutul Postului Mare pentru ca să putem ajunge la
viaţa deplină în Cel Înviat la Paşti. Când primim cenuşa pe frunte ni se
aminteşte cine suntem. Ne amintim că suntem făpturi pământeşti (“Aminteşte-ţi
că din ţărână eşti”). Ne amintim că suntem fiinţe muritoare (“şi în ţărână te
vei întoarce”). Ne amintim că suntem botezaţi. Ne amintim că suntem pelerini
într-un itinerar al convertirii (“Întoarceţi-vă de la păcat şi credeţi în
Evanghelie”). Ne amintim că suntem membre ale Trupului lui Cristos (şi
“murdăria” de pe frunţile noastre va proclama această identitate şi altora).
Înnoirea conştientizării a cine
suntem cu adevărat în faţa lui Dumnezeu reprezintă inima întregii experienţe a
Postului Mare. Este atât de uşor să uităm, şi astfel cădem în obiceiuri
păcătoase, în moduri de gândire şi de trai care sunt contrare voinţei lui
Dumnezeu. În această privinţă suntem asemenea ninivitenilor din istoria lui
Iona. Ticăloşia lor a fost cea care l-a făcut pe Dumnezeu să îl trimită pe Iona
să le predice. Iona s-a opus acelei misiuni şi s-a trezit în ape adânci. Salvat
de un peşte mare, Iona a ascultat ce i-a cerut Dumnezeu şi a predicat în
Ninive. Predicarea sa a ajuns la urechi şi inimi deschise, după cum dovedeşte
faptul că într-o singură zi a convertit întreaga cetate.
De la
începutul Postului, cuvântul lui Dumnezeu ne cheamă la convertire. Dacă ne
deschidem urechile şi inimile spre acest cuvânt vom fi asemenea ninivitenilor
nu doar în păcătoşenia lor ci şi în întoarcerea lor la Dumnezeu. Acesta este,
spus pe scurt, scopul Miercurii Cenuşii!
(Mick Lawrence E., ”Miercurea
Cenușii: poarta de intrare în Postul Mare”, sursa: http://americancatholic.org/; traducere:
Radu Capan; sursa: http://lumea.catholica.ro/2009/02/miercurea-cenusii-poarta-de-intrare-in-postul-mare/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu